Publiceert Skepsis ook alternatieve onderwerpen die door onderzoek als waar zijn gebleken?

Dus promoten ze ook onderwerpen die uit onderzoek gebleken waar te zijn en waar ze eerst sceptisch over waren?

Als dit niet zo is, moeten we dan Skepsis als een partij zien waar we waarde aan moeten hechten? Ze zijn dan immers niet onafhankelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Deze vraag laat ik aan Rota over. Hij heeft geprobeerd mij lid te maken van Skepsis, maar dat is hem (nog?) niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat je de vraag gezien hebt, een vervolg op mijn reactie op jouw pendel vraag.
Ik wil echt weten of mijn (voor)oordeel verandert moet worden. Vraag me wel af waarom het Rot nog niet gelukt is om jouw lid te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lees verder bij reactie's van de proef met de pendel!!
Die van Loes en mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me voor Ed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ed, Loes, die volgt ik ook nog steeds. Daaruit komt ook deze vraag, nadat ik mijn reactie heb geschreven.
Cryofiel
14 jaar geleden
@gd, Rota heeft mij al bij GV gebracht. Dat moet maar even genoeg zijn... Komt bij dat ik al genoeg abonnementen heb, ik kom er nu al niet aan toe om alles te lezen wat ik zou willen lezen. Verder kijk ik nog even de kat uit de boom wat Skepsis betreft. Er zitten namelijk wel degelijk een stel zuurpruimen bij, van die echte haviken die alles neersabelen wat ze niet bevalt. -- Reacties op de pendelvraag heb ik gezien. Ik vind het triest dat het daar zo de negatieve kant op wordt getrokken. Ik zie vooroordelen. En ik zie beschuldigingen, tegen Rota en mij. Beschuldigingen waartegen wij ons nooit zullen kunnen verdedigen. Zekers, Rota en ik denken vaak op dezelfde manier. Dat is ook de manier van denken van SuzyQ, Marleen, en vele anderen. Zijn we dan allemaal dezelfde persoon? Of is zo enorm duidelijk te zien dat Rota en ik sinds kort bij hetzelfde bedrijf werken, dat ik zelfs bij Rota thuis over de vloer kom - en zo ja, is dat dan zo erg? Berth en eddijst (zomaar twee voorbeelden, er zijn er meer) denken ook op dezelfde manier. Mag ik jullie dan ook zulke beschuldigingen voor de voeten werpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vertelt niet helemaal hoe het echt zit, rota heeft via jouw account ,antwoorden en reactie's gegeven. In de laaste 6 maanden ben ik 4 maal ingegaan op het voorstel proeven te nemen, daar zijn afspraken over gemaakt, maar zodra deze er zijn is het over.
Alleen deze laatste over de pendel ging dan door, maar van de eerste opzet is niet veel meer over, daar had scepsis niets aan.dat de proef zo niet zou lukken, heb ik uitgelegd, maar ook daar heeft scepsis niets aan.
Waarschijnlijk de eerder gemaakte 3 afspraken ook niet.
Overleg maar met elkaar hoe jullie het nu gaan doen en vergeet scepsis niet te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo, Ik heb je nooit beschuldigd, en heb je altijd als iemand anders beschouwd. Natuurlijk twee gelijk denkenden. Maar nog steeds twee zieltjes die allebei willen leren. Ik moet wel zeggen dat de beschuldiging van Loes wel aantrekkelijk was, maar vooralsnog ga ik daar niet mee in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho..Gdanon, Ik beschuldig niemand, ik nam aan, het leek mij...Zie hiervoor ook de eerste zin van Ed, hierboven.
Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen die ik niet gezegd heb!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, Cryofiel voelde zich beschuldigd. Dit gevoel wordt aangezet door de reactie van jou. Of het nu de bedoeling was of niet, het is zo overgekomen.
Cryofiel
14 jaar geleden
@gdanonym, mijn opmerking was gericht aan (vooral) eddijst, aan (ook) loes, en aan (een beetje) Berth. Niet aan jou. Excuses als ik die indruk heb gewekt, dat was zeker niet de bedoeling. @ed, Rota heeft niet via mijn account antwoorden gegeven. Bij één vraag (Bitch7) heb ik direct voorafgaand aan het reageren, met Rota over de vraag gesproken. Dat zal best invloed hebben gehad op mijn reactie en op mijn manier van reageren, maar het blijft *mijn* antwoord, waarvoor *ik* de verantwoordelijkheid neem. @loes, ik citeer jouw tekst:
--  "ik heb het grote vermoeden dat jij en rota een en dezelfde persoon zijn"
--  "Iets klopt er hier niet, het is niet in de haak."
--  "Het enige wat jij hier mee wilt bereiken is je gelijk proberen te halen, iets achter de hand willen hebben, omdat je er zelf geen vinger achter krijgt !" Ik lees hier toch echt een directe en beschuldigende toon in. Als dat niet je bedoeling is geweest (en dat hoop ik), dan hoor ik dat graag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, zie nu pas de reactie van gdanonym. Die stond er nog niet toen ik mijn vorige reactie typte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschuldiging, WAAR beschuldig ik je van???diefstal? heling?
En ja, dat jij ALTIJD je gelijk wilt hebben, is dat dan een beschuldiging, je gaf het zelfs toe ergen in een reactie.!
Je leest wat je WILT lezen Cryo!
Ik vind dit wel heel erg uit de hand gaan lopen, ik geef hier dan ook geen enkele reactie meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door weer zelf een '' vertaling' te maken van het geschrevene van de ander, ontstaan er dus weer een patstelling. En zo zijn we weer niet verder gekomen dan verschillende 'kampen' die met een vraagteken zitten waar het is spaak gelopen. Vul aub niet in. Wanneer je iets vermoed, ga dan eerst na of het klopt!
En laat vooral in 1e instantie diegene een reactie geven waarvoor het de reactie bestemd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, weer een paar mensen boos en er niets mee opgeschoten.
Telkens weer ontstaat het probleem, als Rota of Cryofiel een welgemeend antwoord of reactie aanvallen.
Het begint altijd heel lief, zeggen dat het groot nieuws is, dat ze in alle kranten kunnen komen, prijzen verdienen, eerst 100 euro, daarna 1000 euro en ga zo maar door.
Daarna begint de totale afbraak als ze niet direct op het aanbod in gaan.
Vaak vernederend en vooral neerbuigend.
En de toon is gezet.
Toch logisch dat er wel eens weerstand is van de andere partij?
Veel anderen reargeren helemaal niet meer, die weten hoe het werkt.
Met respect voor elkaar zou het nooit zo ver komen.
Respect van twee kanten!
Maar dat kan ik niet lezen als ik de reactie's zie op het antwoord van witches over de orbs vraag.
Wat daar gebeurt, is de kern van dit probleem.
En of dit nu Rota is of Cryofiel, dat maakt niet uit.
Een serieus antwoord haal je niet zo respectloos onderuit.
En dat is de grote boosdoender hier, niet het gezeur achteraf, dat gaat nergens meer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdanonym, mag ik deze vraag voorleggen aan Skepsis, zodat een bestuurslid een reactie kan schrijven? Die zal ik dan toevoegen aan mijn antwoord, of als reactie hier. Of is het weer hoogverraad om alleen maar te vertellen dat ik contact opneem met Skepsis? :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rot, Nee, ik wil niets met Skeptis te maken hebben, zolang dit mijn (voor)oordelen heb. Ook jouw antwoord geeft nog geen antwoord, waardoor ik Skeptis nog steeds eenzijdig en censuur vindt.
Als jij lid bent van die club, dan zou jij heel goed mijn vraag moeten kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, gdanonym, mag ik zeggen dat ik dit niet begrijp? Je zegt dat je je oordeel hebt, en dat je daarom niets met Skepsis te maken wilt hebben. Dat vertaal ik in:
je hebt je oordeel, en daarom wil je geen enkel contact met diegene die jouw oordeel zou kunnen bijstellen, of zou kunnen bevestigen. Ja, geen wonder dat je dan bij je oordeel blijft. Bij mij komt het beeld op van de fanatieke Israeliet, die elke Palestijn als een meedogenloze terrorist beschouwt, en die tegelijk weigert met welke Palestijnse organisatie dan ook te praten. Of, zo je wilt, het beeld van de fanatieke Palestijn, die Israel als de bron van alle kwaad beschouwt, en die tegelijk weigert met welke Israelische organisatie dan ook te praten. Op die manier is het geen wonder dat die oorlog daar voortduurt. Zou je niet, als bruggenbouwer, juist de hand moeten uitsteken naar de andere kant? Ze in ieder geval een kans geven? Ik bedoel, je mag ze best afwijzen, dat is jouw eigen keuze die niemand anders voor jou kan maken. Ik vind echter dat je dat pas mag doen nadat je henzelf hebt gehoord. Anders gezegd: zou je van je vooroordeel een oordeel willen maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym, je zult er nog niet aan toe zijn - maar wanneer je wat verder bent, zou je eens een proefnummer van de Skepter in kunnen kijken. Als je wilt, vraag ik een proefnummer voor je aan. Dan heb ik natuurlijk wel je NAW-gegevens nodig. Je kunt ook zelf een proefnummer aanvragen: zie
http://www.skepsis.nl/blog/proefnummer-van-skepter/ . Als je in het mededelingenveld zet dat Rotaluclac de kosten betaalt, komt het goed (bij Skepsis weten ze wie Rotaluclac is, ik ben niet alleen lid maar ook donateur).

Het beste antwoord

Nee dat publiceren ze niet, ze moeten aan hun lezers denken...

Dan wordt het in alle geheimhouding met de stille trom begraven dat onderzoek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van XiniX komt toch nog het beste bij het uiteindelijk beeld wat ik heb gekregen van Skepsis. Ondanks uitgebreide discussies waaruit een heleboel duidelijk is geworden, heb ik de onderstaande beeld van Skepsis: Skepsis doet er goed aan om alternatieve geneeswijzen kritisch te beoordelen. Dit is nodig omdat er vanuit het verleden heel veel zwendelaars zijn geweest op dit vlak. Toch ben ik van mening dat Skepsis voornamelijk richting skeptische uitkomsten stuurt. Zij zelf zeggen voor geen enkel punt een positief resultaat te hebben. Behalve zoals Rot aangeeft op het vlak van EMDR. Ook denk ik dat een aantal onderzoeken niet juist door Skepsis is beoordeeld. Hun conclusies lijken niet te kloppen met de onderzoeken en geven waarschijnlijk een onjuist en onterecht beeld van een bepaald onderwerp. Ik hoop hiervoor nog een onderzoek te kunnen beoordelen en daar een nieuwe GV voor te stellen. Zoals XiniX hier zegt, lijkt het erop alsof Skepsis niet wil dat er een positief resultaat wordt gepubliceerd. Ik betwijfel daarmee ook dat Skepsis enige onwaarheden in hun conclusies zullen rechttrekken om zo gedane schade weer ongedaan te maken. Ik vind dat Skepsis daartoe wel verplicht is om gedane schade te herstellen, daar Skepsis toch een bepaalde waarde heeft in de maatschappij. Zij zijn verantwoordelijk om niet alleen af te kraken, maar ook om te promoten.
Pas als ze dat gaan doen, zal ik meer waarde aan Skepsis hechten. Vooralsnog +10 Xinix.

Andere antwoorden (5)

Alle wetenschappelijke onderzoeken hebben een fout marge. Daar ontkomt ook skepsis niet aan.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ben het eens met Xinix dat ze hun ongelijk niet zullen toegeven. Dat zijn ze aan hun doelstelling verplicht.
Hecht er geen waarde aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je nu precies zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet een antwoord op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skepsis haalt net zoveel onderzoeken aan als de wetenchappers maar die leveren ook geen uitsluitsel over betrouwbaarheid. Ze zijn zeker niet onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappers geven in hun publicaties (niet het persbericht, maar de echte publicaties) altijd aan hoe ze hun onderzoek hebben opgezet, hoe ze het hebben uitgevoerd, wat de ruwe (onbewerkte) meetgegevens zijn, en welke resultaten ze daaruit hebben afgeleid. Skepsis valt in haar tijdschrift met regelmaat wetenschappers aan die tegen deze regels hebben gezondigd. Bijvoorbeeld door alleen de conclusies te vermelden, zonder de oorspronkelijke meetgegevens bekend te maken. Daarnaast zijn er natuurlijk de gesponsorde wetenschappers. Bij hen kun je vragen stellen bij hun onafhankelijkheid.
Het is de taak van Skepsis om datgene dat als waarheid wordt gepresenteerd maar niet perse de waarheid is kritisch aan de kaak te stellen. Zodra iets voor wetenschappelijk bewezen waarheid wordt geaccepteerd, dan valt het buiten het gebied waar Skepsis zich op richt. Maar dat is nou net het punt wat als 'alternatief; wordt gezien: 'alternatieve geneeskunde' wordt zo genoemd juist omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor bestaat. Zodra dat wetenschappelijk bewijs er is, is het niet meer alternatief, maar 'geneeskunde'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou heel fijn zijn voor al die mensen die er onbaatzuchtig mee bezig zijn.
Dat er ook een stukje erkenning zou wezen
Ik mag honderden mensen per jaar helpen.
Mensen die ook echt geholpen worden!!
Wat zou het geweldig zijn dat scepsis dat eens bekend zou maken zonder het weer onderuit te schoffelen.
Het maakt toch niet uit hoe het heet en of het wel of niet wetenschappelijk bewezen kan worden.
Als ze vanuit het aanvaarden van dit verschijnsel een onderzoek zouden starten, om er achter te komen hoe het misschien mogelijk is, dan geef ik me bij deze weer op!!!!
Maar niet zo als het nu gaat, Scepsis begint zich belachelijk te maken omdat hun enige doel is negative inf. te verzamelen en de rest van de tafel te vegen.
Waar zijn alle uitslagen van onderzoeken gebleven bij Scepsis die positief waren?
Of waar ze niets mee konden?
Die bestaan ook, dat weet ik!!
Scepsis ga met je tijd mee, blijf kritisch, maar stel je open voor andere mogelijkheden.
Jullie doen alleen maar elkaar gelijk geven, er is nog zoveel meer in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook mijn mening Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms komt er rook uit mijn oren bij het ervaren van zoveel onvermogen en onwil om ons te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor dutchbright, ik ken alleen maar de slechte ervaringen al jaren lang en dan valt de zin om verder te lezen helemaal weg.
Maar ik zal het zeker nu gaan doen.
Wat blijft is de steeds groter wordende kloof tussen de voor en tegenstanders en allebij durven ze niet voldoende over de kloof heen te kijken.
Als het kon, zou ik een brug willen slaan en kunnen we met respect bij elkaar gaan buurten en vooral leren.
En zijn er hier bij G.V. niet veel mensen bezig die brug te slaan?
Zowel voor als tegenstanders?
Alleen het bouwmateriaal voor de brug blijkt telkens niet sterk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, met alle respect, ik zie een misverstand in je antwoord. Je gaat er helemaal vanuit dat Skepsis *ontkent* dat jij iets kunt met jouw cliënten. Dat is niet waar. Sorry, maar ik moet het zo "bot" zeggen. Skepsis erkent volmondig dat jij iets teweeg kunt brengen bij jouw cliënten, en dat die mensen daar baat bij hebben. Geen enkel probleem. Bewezen feit. Helder genoeg verwoord? ;-) Maar: zodra jij zegt dat je je informatie van geesten krijgt, of dat je dingen weet die je niet kúnt weten  --  dán zullen ze willen onderzoeken of dat echt zo is. Zijn er werkelijk geesten betrokken? Zo ja, hoe weet je dat dan? Heb jij echt informatie die je niet kúnt hebben? Hoe weet je dat je die informatie niet kúnt hebben? Dit is geen kritiek, dit is het soort vragen die Skepsis zal stellen. Ik zie dus geen kloof. Ik zie vanuit Skepsis en aanverwante clubs alleen maar een enorme poging tot toenadering. Het énige dat van jou gevraagd wordt is: als je een bewering doet, en je zegt dat dat een feit is, dan moet je dat kunnen laten zien. Er zijn hier dus helemaal geen voor- of tegenstanders. Dat kunstmatige vijandsbeeld wordt in stand gehouden door mensen die daar belang bij hebben. Laten we ons daar nu juist eens aan ontworstelen! We zijn allemaal op zoek naar de waarheid. Creëer dus alsjeblieft geen zelfgemaakte afstand, want die is er helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb net een half uurtje zitten lezen op de site van Scepsis, ik heb het nog niet kunnen ontdekken, wat ik wel zag, hou ik even voor mij zelf.
maar ik zal nog meer gaan lezen.
In een discussie met Cryofiel vertelde ik hem dat er tijdens een sessie hier, vorige week,een geest aanwezig was die me een naam doorgaf, een naam waarvan ik niet eens wist of het wel een naam was.
Ik noemde een naam uit de duizenden mogelijke namen!!
De naam was van een overleden zus van die gene die bij me was, van 20 jaar geleden, direct daarna kwam er ook een boodschap.
Wat een kans voor Scepsis om nu eens te gaan onderzoeken hoe dit toch mogelijk is.
Gewoon blanco er in gaan zonder vooroordelen.
Zonder de hele procedure op te starten hoe het aan te pakken, zonder al het gezeur vooraf.
Moeilijk he, die wetenschap?
Maar toen die naam bij mij binnen kwam en de boodschap, heb ik ook niet eerst naar de regeltjes en voorwaarde gekeken.
Dat is onze grote kloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ed, een paar punten. In een poging een brug over die kloof te bouwen. Of de kloof te vullen met stevig zand, ook goed - als we maar tot elkaar kunnen komen. Skepsis stelt zich tot DOEL er blanco in te gaan, zonder vooroordelen. "Ed zegt dat hij zonder voorkennis een naam kan noemen? Prima, laten we eens kijken óf hij dat écht kan." Klinkt afhoudend, maar helaas heeft de praktijk uitgewezen dat er honderden mensen zijn die dénken dat ze iets kunnen, maar die dat niet blijken te kunnen zodra je kijkt. Goed, als je dat dan echt blijkt te kunnen, zegt Skepsis: "Hee, nou wordt het interessant! Die man kan echt iets! Laten we eens kijken hóé hij dat flikt." Dat laatste kan, helaas, alleen maar door elke vorm van bedrog en zelfmisleiding uit te sluiten. Althans, ik zou geen andere manier kunnen noemen. De testen worden wel opgezet met het idee dat JIJ alle kansen moet krijgen om je "kunsten" te vertonen. JIJ mag zeggen hoe de test moet worden gedaan. JIJ mag zeggen wanneer je wel, en wanneer je niet in staat denkt te zijn iets te kunnen. Als tegenprestatie moet jij bereid zijn, de ervaring van Skepsis te accepteren. Versimpeld voorbeeld: als jij met je pendel een naam moet vinden, door met de pendel alle letters van het alfabet af te tasten tot je de juiste eerste letter hebt gevonden, en dan alle letters van het alfabet aftasten om de tweede letter te vinden: Skepsis zal het prima vinden. Maar zodra degene die de naam kent tegenover je aan tafel zit, zal Skepsis protesteren. Zij wéten namelijk dat degene die de naam kent, miniscule tekens geeft wanneer de pendel bij de juiste letter is. Dat gebeurt ook wanneer die persoon dat helemaal niet wíl! Skepsis vraagt van jou, te erkennen dat wij (wij = mensheid) weten dat die signalen er zijn. Of, in ieder geval, er zouden kúnnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En da's nou precies de reden dat "al dat gezeur vooraf" keihard nodig is. Zonder "dat gezeur vooraf" kún je helemaal geen goed opgezette test doen. Je kunt wel zeggen: ga gewoon die letters pendelen, en laat de persoon die de naam kent gewoon aan tafel zitten. Da's leuk en aardig, maar we wéten dat zo'n test niet betrouwbaar is. Dus helaas, Ed, om een test goed op te zetten, is al dat overleg wel degelijk nodig. Moeilijk hè, die wetenschap? Ik ben het met je eens dat dit onze grote kloof is. Ik hoop dat ik met deze uitleg heb bijgedragen aan het overbruggen of dichten van die kloof. Enneh, het kan best zijn dat je iets in mijn lange verhaal niet begrijpt, of dat je het er niet mee eens bent. In dat geval: gewoon zeggen. (En sorry voor alweer een "zondvloed van woorden" - ik kan niet anders, mijn enige alternatief is zwijgen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou het fijn zijn als er nu eens iemand kwam en die aan mij vroeg, hoe is het mogelijk dat jij zomaar de juiste naam noemt, die bij die persoon hoort zonder enige kennis vooraf.
Zonder enige vorm van coldreading.
Oh wat lijkt me dat een heerlijk moment. Weet je Rota, als ik je morgen mail dat er hier in Zeeland een vulkaanuitbarsting is, dan nog zal jij zeggen, kan je bewijzen dat die vulkaan er vorige week al niet was, want dat moet eerst uitvoerig onderzocht worden.
Snap je het nu nog steeds niet, het gekke van alles dat jij denkt dat ik jou niet snap.
Ik begrijp je beter als dat jij denkt en dat maakt je nog steeds onzeker en als reactie hierop komt er weer een zondvloed van woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik probeer zo goed mogelijk duidelijk te maken wat ik wil zeggen. Als jij dat  --  afdoet als "zondvloed van woorden", dan kan ik niet tot je doordringen. Dan zijn wij helaas uitgepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatste zin had moeten zijn: Als jij dat  --  alweer!  --  afdoet als "zondvloed van woorden", dan kan ik niet tot je doordringen. Dan zijn wij helaas uitgepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En inderdaad, ik denk dat je me niet snapt. Dat laat je merken met het voorbeeld van de vulkaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk weet ik wel wat je bedoelt.
Dat vertel ik je al maanden lang. Je wil gewoon een goed onderbouwd en goed voorbereid onderzoek/test, waarbij je zoveel mogelijk onduidelijkheden en fouten wil vermijden.
Het moet breed opgezet zijn, goed controleerbaar en als het kan ook vergelijkingsmatriaal, van andere deelnemers of/en uitslagen van vorige onderzoeken/testen.Minstens 4 a5 onafhankelijke personen, waarvan minstens 2 deskundige, op een plaats die gekozen is door de proefpersoon of met toestemming van de proefpersoon.
Bij een eerste eenvoudige proef is er een beloning van 100 euro+ onkosten enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, fijn dat je precies weet wat ik bedoel. Dat betekent dat je ook weet waarom het voorbeeld van de vulkaan niet acceptabel is. Ondanks die kennis kom je er steeds opnieuw mee op de proppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk weet ik dat, voor jou is er geen andere acceptabele weg, voor Scepsis ook niet.
Voor de wetenschap ook niet!
Honderden reactie's zijn hier al aan besteed.
Telkens weer heb ik gezegd dat ik het begrijp.
Maar het is voor deze onderwerpen de verkeerde insteek.
Maar als het niet anders kan, ik heb er wel vrede mee.
Ik speel wel het spelletje mee en steek er altijd wel wat van op, zeker van jou en Chryofiel.
Ik heb me er al lang bij neer gelegd, ik kan me ei goed kwijt hier bij g.v.
Ik heb hier geweldige waardevolle contacten en ik ben heel lang in de waan geweest dat jij er misschien ook een zou worden.
Maar de kloof blijkt te breed en de wil om over te stappen te zwak, goed, het zij zo.
Even goede vrienden en dat meen ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik nu niet begrijp: Jij noemt steeds dingen (zoals die vulkaan, maar ook de geesten) waarvoor een echte oplichter net zo zou slagen als jij. Toch verwacht je dat we jou dan geloven. Tegelijk wil ik dat ik geen kans loop om ook die oplichter te geloven. Da's het enige waar ik naar zoek: een test waarvoor jij zult slagen, en waarvoor de oplichter zal zakken. Toch kom je steeds met testen waarvoor ook de oplichter zal slagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat denk ik ook steeds als ik jouw reacties zie. Weet je wat ik echt heel vervelend vind: --  Als ik een uitgebreid antwoord geef, doe je het af met "zondvloed van woorden". Op die manier hoef je niet op de inhoud in te gaan. Je ontwijkt mijn antwoord. --  Nu ik een korte vraag stel, ontwijk je me weer. Zodra ik in de buurt kom van de kern, maak je een uitwijkmanoeuvre. Zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) Welke kern?
Een zondvloed ,is een woord van jou, ergens hierboven heb je het zelf 2 keer gebruikt als excuus omdat je het niet anders kan, ik heb het wel eens over een stortvloed gehad.
Maar daar gaat het helemaal niet over.
Ik heb ervaringen en vragen.
Jij hebt verklaringen en antwoorden.
Jij bent de man van de lettertjes.
Ik de man van het gevoel.
Jij zegt je gevoel misleid je, lees maar de boeken.
Ik zeg laten we eens proeven nemen.
Na maanden zijn we het eens hoe we het gaan doen en dan niets meer.
Dan ontdek je weer een een ander bij g.v. en alles begint weer van voor af aan.
Ik hoef me niet te bewijzen, geen eens behoefte aan.
Ik wil het wel graag uit leggen, het is mijn passie geworden.
Dan zeg jij graag daar kan ik wat mee.
We lopen wel eens te dollen met elkaar, het is ook vaak een spelletje, maar wat blijft dat ik het wel heel erg graag wil uitleggen en het liefst laten ervaren.
Dan kom jij weer met je boeken en site's.
Het noemen van die ene goede naam vorige week is 1000 keer meer waard als de e.v.t. verklaring van Scepsis.
Ik wil gewoon weten hoe dat kan en begin dan niet over coldreading of inf. vooraf, ik wil het gewoon weten.
En ik kom er echt wel eens een keer achter, dan ben je de eerste die het mag weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, nu speel je woordspelletjes. Zondvloed of stortvloed, maakt het uit? In mijn herinnering heb je beide woorden wel eens gebruikt om je onder de inhoud van mijn argumenten uit te manoeuvreren. We zijn al een paar keer bijna tot een ontmoeting en een experiment gekomen. Steeds ging het niet door. Jij bent toch een man van het gevoel? Heb je dan echt geen idee waaróm het er steeds niet van is gekomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel, je maakt je regelmatig kwaad omdat je telkens weer de zelfde verhalen en voorbeelden leest van me, uiteindelijk denk je barst dan maar, zoek het zelf maar uit met je geesten, je luistert toch niet naar me, ik doe geen moeite meer!
Maar naverloop van tijd gaat het weer kriebelen en alls je dan weer een antwoord van me leest, dan ga je er weer vol in, je krijgt weer hoop dat het ergens heen gaat en verrek dan gebeurt weer het zelfde, hij luistert nog steeds niet, op dat punt aan gekomen is er maar een verkeerd woord van me nodig en je zit weer op de kast, dat is nu een keer of5 gebeurd.
Gek genoeg heb ik toch geen hekel aan je want ik herken de gedrevenheid bij jou die ik ook heb.
Touwens heel lastig hoor, kost veel tijd.:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt in de richting, maar je mist net een essentieel puntje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk Rota. de tactiek van jou en Cryofiel zijn exact het zelfde.
Daar gaat het al fout in de discussie, telkens weer.De laatste keer in je discussie met Javid heb ik je willen waarschuwen dat het zo niet werkt, dat heb je totaal verkeerd ingeschat en toen had ik het ook gevreten.
Jullie intentie van een discussie is prima, mensen er op wijzen dat er ook nog andere verklaringen zijn.
Verklaringen die niet voor de hand liggen!
Prima, uitstekend, punt van overweging, ook voor mij.
Telkens weer bij alle anderen die inmiddels afgehaakt zijn gebeurde het zelfde, bij het begin van een discussie zie je het al aan komen welke richting het op gaat.
Ook al is het waarschijnlijk niet jullie bedoeling, maar de mensen voelen zich vernederd, niet voor vol aangezien, niet serieus genomen, in de maling genomen.
Ook al is dat niet jullie opzet, maar het komt zo wel over.
Jullie zien de ander niet als een volwaardige gesprekspartner, dat voelen ze.
En dan begint het modder gooien (Javid), dan worden mensen kwaad en zeggen dingen waar ze later spijt van hebben.
Als ik zeg er vliegen engelen over het park en jij zegt dan heb je, je pillen wel in genomen, dan boor je iedere zinnige dicussie hiermee direct de grond in.
Besef je wel hoeveel mensen hier bij g.v. niet meer reargeren op jullie opmerkingen, die er niet meer aan beginnen? (Wil je de rij namen?)
Die jullie zat zijn, kijk naar de laatste discussie over de orbs. Onwaardige discussie.
Ik heb gisteren 1 uur zitten lezen op de site van Scepsis, er stond wat ik verwachtte.
Ga vandaag weer lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik mijn laatste reactie terug lees komt hij nogal negatief over, dat was echter niet de bedoeling, ik probeer uit te leggen waarom andere steeds boos worden en afhaken.
Dat heeft niets te maken hoe ik er zelf over denk.
De doelstelling van Skepsis is het uitdragen van een kritische kijk op a) paranormale verschijnselen en b) pseusowetenschap. Citaat uit het colofon van de Skepter (het papieren blad van Skepsis):

"
Doelstellingen van SKEPP en SKEPSIS

Het verrichten van kritisch onderzoek naar beweringen die op basis van de huidige stand van de wetenschappelijke kennis hetzij uiterst onwaarschijnlijk zijn, hetzijn met deze kennis in tegenspraak zijn. In het bijzonder richt zij zich op als pseudo-wetenschappelijk te kwalificeren verklaringen en als paranormaal geduide verschijnselen.

Hierbij claims, verklaringen of theorieën niet a priori af te wijzen. Hun waarde wordt slechts bepaald na kritisch onderzoek en objectieve evaluatie van alle argumenten. Beide zijn vrij van filosofische, levensbeschouwelijke en politieke opvattingen.

Het verzamelen en ontsluiten van literatuur, documenten en ander materiaal dat op bovenstaande beweringen betrekking heeft.

Het onder een groot publiek bekendmaken van de rsultaten van haar eigen en ander kritisch onderzoek door het uitgeven van een periodiek, het organiseren van lezingen en congressen en het geven van voorlichting via de media, scholen, et cetera.

Het onderhouden van contacten met organisaties die haar doelstellingen geheel of gedeeltelijk onderschrijven.
"

De doelstellingen spreken dus expliciet van onbevooroordeeld onderzoek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik even lachen? Nee sorry, niet aardig. Skepsis is een club(je?) kritische, hele kritische mensen. Ik ben zelf lid van een mailinglist van hen en er wordt niet anders gedaan dan elkaar constant de maat nemen. Iemand zegt iets, vraagt iets, bedenkt iets en de rest van de mailinglist is er als de kippen bij om dat te toetsen.
Eigenlijk houden ze constant alles tegen het licht, ook zichzelf - soms op het vermoeiende af.

Wat je wel hebt en wat denk ik niet te vermijden is, is dat het een behoorlijk one-issue-gezelschap lijkt te zijn. Het is lastig om publiekelijk kritisch over iets te zijn, omdat je houding dan snel wordt gezien als negatief. Je bent kritisch, negatief, ergens tégen. En dat is dan meteen zo naargeestig allemaal. Misschien zou Skepsis meer uit moeten dragen dat ze ergens vóór zijn: namelijk voor gedegen onderzoek en goed bedreven wetenschap.

De drijfveren van skeptici zijn, voor zover ik dat kan beoordelen (en dat geldt in elk geval voor mezelf), vaak ingegeven door menslievendheid. Als jij iedere morgen driemaal linksdraaiend madeliefjes wilt begroeten omdat dat werkt tegen kaalheid: ga vooral je gang. Maar op het moment dat je dat als remedie te gelde gaat maken maak je slachtoffers. Nou is kaalheid een suf voorbeeld, maar ik wil niet meteen met grote woorden en enge ziektes smijten.
Als skeptici ook maar íets aantonen is het in elk geval dat hoop níet doet leven. Hoop op miraculeus herstel door het inzetten van alternatieve therapieen en het afwijzen van reguliere behandelingen heeft al heel wat mensen het leven danwel hun levensvreugde gekost.