Hoe werkt het opladen van je OV-chipkaart in een bus?

Ik vroeg me af, hoe je je OV-chipkaart kunt opladen met je pinpas als je in een rijdende bus zit? De bus is nergens op aangesloten zoals internet of iets... Hoe werkt dat? Hoe schrijft zo'n oplaadapparaat in een bus geld van je rekening af? En hoe weten de in/uitcheck dingen dat jij je OV-chipkaart heb opgeladen?
Nog één keer een beetje duidelijker:
- Hoe kan het dat ik mijn OV chipkaart kan opladen terwijl ik in een rijdende bus zit?

Een beetje een lastige vraag, maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (4)

Het is een geel apparaatje, zie het als een pin automaat in de supermarkt.

Je steekt je ov kaart erin.. Dan komen jouw gegevens in het scherm. Dan komt er een venster met de keuze qua saldo wat jij erop wilt hebben. Klik erop. Dan geeft hij aan om je pinpas in te voeren, aparte gleuf.. Toets uw pincode in (met je ov kaart erin houden!!) en klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een rijdende bus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de busshauffeur of hij jou dat doen, sommige houden zich aan de regels en veiligheid van de passagier.. En sommige zien het door de vingers en laten jou dat doen voordat hij vertrekt. Bij sommige mag dat niet.
Bij de meeste maatschappijen niet. Voor zo ver ik heb begrepen is dat alleen bij Hermes en Arriva (beperkt) mogelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je OV-chipkaart niet opladen met je pinpas als je in een rijdende bus zit. Voor het opladen bestaat andere apparatuur.

Als je 'reist op saldo' en je stapt in een bus wordt bij het inchecken automatisch het instaptarief afgeschreven (euro 4.-). Het apparaat kan 'lezen' hoeveel geld er op de kaart staat want de OV-chipkaart is ook een soort 'digitale portemonnee' (vergelijk het met de Chipknip van de banken.)

Verder wordt op de kaart vastgelegd waar/wanneer je bent ingestapt. "De techniek" houdt het aantal kilometer bij dat de bus rijdt. Op het moment dat je uitcheckt 'weet' de software dus ook bij welke halte de bus zich bevindt. Ook is dan bekend hoeveel je verreisd hebt (in km en geld) -omdat het incheckmoment ook was vastgelegd- en dat bepaalt hoeveel saldo nog terug op de kaart wordt gestort of wat je nog moet bijbetalen.

Het enige wat ik zelf (nog) niet begrijp is hoe het werkt met de persoonlijke chipkaart als je een machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven. Want dan wordt automatisch het bedrag afgeschreven van je bankrekening en bijgeschreven op de kaart als je onder het inchecktarief komt. Dit gebeurt door een bedrijf met de naam Trans Link Systems, voor alle openbaar vervoerbedrijven. (Het is het facilitaire bedrijf voor de OV-chipkaart). Dat kan (volgens mij) alleen als er een 'real time' verbinding is tussen Trans Link Systems en de 'in-/uitcheckautomaat in de bus' en Trans Link ook meteen de terugmelding krijgt als het bedrag 'om administratieve redenen' niet kan worden afgeschreven van je bankrekening. In dat geval zou je ook niet meer kunnen inchecken als je kaartsaldo onder het instaptarief zit.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft niet zo Computoon, mijn zoon reist zo en omdat het al automatisch kan (dat afschrijven) is het niet zo belangrijk dat er een bepaald bedrag op staat. Dat kom kort gezegd altijd wel goed vanwege de machtiging.
Computoon
11 jaar geleden
Ik heb ook zo'n persoonlijke kaart, met machtiging.
Als het apparatuur in de bus 'blindelings' akkoord zou geven op het moment dat zo'n kaart met machtiging erin wordt gestopt, dat loopt Trans Link Systems het risico, dat ik geen saldo heb. In de bus heb ik 'm nog nooit gebruikt, wel bij NS.
Je kunt een transactieoverzicht oproepen van de chipkaart. En dan zie je dat op hetzelfde moment dat je onder het instaptarief komt (wat bij NS een stuk hoger ligt) automatisch het bedrag wordt 'bijgeboekt' tot je weer aan het bedrag zit waarvoor je een machtiging hebt afgegeven. Dat moet toch een 'beveiligd proces zijn', in die zin dat Trans Link Systems vermoedelijk niet 'bijschrijft' als ze niet kan afschrijven van de bankrekening. Maar hoe zo'n zelfde systeem werkt op een rijdende bus... dat lijkt me ingewikkelder. Alhoewel de techniek voor niets staat, want je hebt tegenwoordig ook mobiele pinapparaten.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ook IN diverse verschillende bussen kun je, tijdens de rit, je chipkaart opladen met je pinpas: http://www.qbuzz.nl/regio-rotterdam/vervoersbewijzen/ov-chipkaart/DU322_Opladen-van-de-kaart.aspx
Ook Connexxion heeft op sommige ritten die mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar computoon, als jij een lange treinrit maakt en instapt weet je ovchip nog niet hoe ver je gaat. Het kan dus best zijn dat je zover gaat dat je ook gewoon onder je saldo duikt. Daar kan translink echt niets mee en het is ook niet anders dan bijv het betalen van de huur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke Pieter mij is het helemaal duidelijk.
Ach als je uitstapt en je hebt niet genoeg saldo dan heb je mzzl gehad als niet gecontroleerd wordt. Anders zal je er eerder uit moeten van de conducteur als die je op dat moment controleert, mischien krijg je wel een boete, geen idee.
Ik heb wel eens gehad dat ik niet uitcheckte en met opstappen (veel later zelfde perron) daardoor uitcheckte en bij uitchecken niet genoeg saldo had. Want toen bleek ik dus in te checken Hahaha, mzzl gehad geen controle!
Zooitje die OV-chip. lol
Dat antwoord boven mij is wat lang, hier een korte en duidelijk versie:
Het opladen kan maar op een manier, dat is bij een oplaadpunt. Deze staan op stations, maar ook veel in winkels en tabakszaken. Je kunt met je pinpas zelfstandig opladen of bij het loket op het station.

In een bus kun je niet opladen. Via bv internet is dit niet mogelijk, en de gele kastjes zijn alleen voor in en uitchecken.