Hoe om te gaan met defensief gedrag?

Er is veel op internet te lezen WAT defensief gedrag is, maar niet hoe je hiermee moet omgaan als iemand het vertoont. Iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Allereerst moet je begrijpen dat defensief gedrag Te maken heeft met onzekerheid. Als ie,and continu innalles wat je zegt in verbale en demonstartieve houding ( armen over elkaar) met je praat dan moet je het volgende proberen...
Ga geen verwijten maken( jij moet ik vind dat je...) etc
Probeer te benoemen wat de persoon zegt en wat het met hem/ haar doet( win vertrouwen) en laat zien dat je inziet waarom de persoon zo boos is.
Ga zelf met een relaxte ( open) houding staan en kom niet te dichtbij.Maar ga ook niet van ze af... Laat zien dat je interesse toont met de afstand.
Blijf on topic. En niet op de persoon. Ze zijn vaak heel erg op hun hoede en willen als het ware aangevallen worden, zodat ze een tegenaanval kunnen uitvoeren.
Je zult zien dat ze geen weerstand krijgen, ze eerder uit hun defensieve rol komen.
Hou in elke geval je hoofd koel en probeer geen strijd aan te gaan want dat escaleert dan alleen maar.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Uiteraard heb je veel soorten gevallen. De een is al meteen rustig en kalm. Terwijl de ander juist woest wordt als je het met humor probeert ( ook een mogelijke tool, maar wees voorzichtig, zorg dat de persoon zich niet belachelijk gemaakt voelt.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat niet alleen de reden van het defensieve gedrag belangrijk is maar vooral ook wat de verhouding tot jou is van diegene die het defensieve gedrag vertoont is het niet eenvoudig om een allesomvattend antwoord te geven.

Niettemin is het het beste om jezelf 'ontwapenend' op te stellen. Laat de persoon in kwestie merken (bij voortduring) dat je geen bedreiging voor hem of haar vormt.

Neem een open houding aan (non-verbaal), dat is belangrijk. Stel daarnaast zoveel mogelijk vragen in plaats van het geven van antwoorden of meningen. De ontvanger ziet een mening vaak als een aanval of miskenning van zijn eigen mening. Een antwoord wordt vaak geïnterpreteerd als negatief.