Mijn in 1960 doodgeboren zusje staat ergens in een ziekenhuis op sterk water. Is er een mogelijkheid om haar terug te krijgen en te begraven?

Mijn moeder heeft erg veel moeite met het feit dat zij mijn zusje niet heeft kunnen begraven. Het meisje was deel van een drieling en identiek aan mijn zus (het andere kind was een jongetje) deze twee zijn nog in leven en willen hun zus een rustplaats geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pff vreselijk zeg. Ik zou de allerbeste advocaat nemen op dit gebied. Zou wel heel onmenselijk zijn als ze hier geen begrip voor hadden. Gelukkig denkt een rechter vaak wel anders ( meer compassie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo, de allerbeste advocaat nemen ? Een ziekenhuis directie zal direct akkoord gaan met de wens van de familie in zo'n geval. Gewoon een brief schrijven, en de gevoelens van de familie hierover duidelijk maken.
Dat ziekenhuis heeft waarschijnlijk geen idee meer wie de familie is na 50 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat dit echt gedaan is?
paulus811
11 jaar geleden
Enjenj, een rechter met 'compassie'. Mag toch hopen dat je dit zelf verzint. Een rechter spreekt recht vanuit de rechtspraak, niet vanuit zijn hart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch vreemd dat mensen een vragensteller in twijfel trekken.
Wat voor belang heb jij hierbij Pelle om voor jezelf te weten of dit daadwerkelijk zo is?Het gaat toch om diegene die de vraagsteld en niet om jou? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om het belang, veel mensen 'denken' dat er constant baby's op sterk water werden gezet en dat is niet zo. Ik vraag dus of ze echt wel zeker weten, daar hoeven ze geen antwoord op te geven. Hoe kom je erbij dat dit om mij gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat jij wilt weten of daad werkelijk zo is.
De vraagstel(st)er heeft dat al aangeven in haar vraag.
En dan ga jij denken dat andere mensen denken dat er constant baby's op sterk water werden gezet. Vindt ik niet kloppen, vandaar dat het op mij zo overkomt, dat je de vraagstel(st)er in twijfel trekt.
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag hoe ze het zeker weten, is het ze verteld? Hebben ze dat zwart op wit? Is er om toestemming gevraagd of dénken ze dat het zo is? Ik vind het een hele normale vraag!

Het beste antwoord

In de tijd dat jouw broer en zusjes geboren werden werd er heel anders tegen doodgeboren kinderen aangekeken dan nu. Nu worden doodgeboren kinderen vaak begraven, zelfs als de zwangerschapstermijn maar kort was. Ouders kunnen hun kindje een naam geven, er worden foto's gemaakt, mensen hebben de kans om afscheid te nemen.
Als jullie contact opnemen met het betreffende ziekenhuis (hopelijk is het lichaampje er nog) zullen ze vast begrip hebben voor jullie vraag.
Ga er niet direct vanuit dat het een juridische strijd gaat worden, maar ga open en eerlijk een gesprek aan. Als het lichaampje nog in het ziekenhuis is zal men vast aan jullie verzoek voldoen. Veel sterkte en hopelijk een mooi afscheid gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik vond trouwens alle reacties hartverwarmend en helder. Fijn dat er mensen zijn die me hebben willen helpen. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Andere antwoorden (1)

Heeft jouw moeder destijds toestemming gegeven daarvoor? Probeer er eerst achter te komen of je zusje nog steeds in het betreffende ziekenhuis is. Jullie kunnen dan eerst het via de directie proberen om een aangetekende brief te versturen en jullie wens voorleggen (voor jullie zelf een kopie maken van deze brief) Misschien is de directie wel bereid jullie zusje terug te geven aan de familie, zodat jullie haar een rustplaats kunnen geven. Wil het niet lukken, dan zou ik een advocaat in de arm nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+