Mijn in 1960 doodgeboren zusje staat ergens in een ziekenhuis op sterk water. Is er een mogelijkheid om haar terug te krijgen en te begraven?

Mijn moeder heeft erg veel moeite met het feit dat zij mijn zusje niet heeft kunnen begraven. Het meisje was deel van een drieling en identiek aan mijn zus (het andere kind was een jongetje) deze twee zijn nog in leven en willen hun zus een rustplaats geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de tijd dat jouw broer en zusjes geboren werden werd er heel anders tegen doodgeboren kinderen aangekeken dan nu. Nu worden doodgeboren kinderen vaak begraven, zelfs als de zwangerschapstermijn maar kort was. Ouders kunnen hun kindje een naam geven, er worden foto's gemaakt, mensen hebben de kans om afscheid te nemen. Als jullie contact opnemen met het betreffende ziekenhuis (hopelijk is het lichaampje er nog) zullen ze vast begrip hebben voor jullie vraag. Ga er niet direct vanuit dat het een juridische strijd gaat worden, maar ga open en eerlijk een gesprek aan. Als het lichaampje nog in het ziekenhuis is zal men vast aan jullie verzoek voldoen. Veel sterkte en hopelijk een mooi afscheid gewenst!

Heeft jouw moeder destijds toestemming gegeven daarvoor? Probeer er eerst achter te komen of je zusje nog steeds in het betreffende ziekenhuis is. Jullie kunnen dan eerst het via de directie proberen om een aangetekende brief te versturen en jullie wens voorleggen (voor jullie zelf een kopie maken van deze brief) Misschien is de directie wel bereid jullie zusje terug te geven aan de familie, zodat jullie haar een rustplaats kunnen geven. Wil het niet lukken, dan zou ik een advocaat in de arm nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100