Waarom hebben niet alle blinden een blindengeleidehond? Ik zie heel vaak blinde mensen zonder zo'n hond. En mensen die zo'n hond hebben, wie betaalt?

Ik zie soms blinde mensen met zo'n hond, maar veel vaker niet. Waarom heeft niet iedereen er zo een? Lijkt me veel makkelijker! Of zijn er niet genoeg honden daarvoor? Niet genoeg geld?

En als mensen zo'n hond hebben, wie betaalt dat? Een stichting? Betalen de blinde mensen dat zelf? Of regelt de zorgverzekering dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet iedere blinde wil een hond, kan een hond verzorgen, of heeft veel aan een hond. Je moet de hond kunnen verzorgen, je moet natuurlijk geen hekel hebben aan honden of er bang voor zijn, je moet niet allergisch zijn, je moet graag een hond willen, en je moet bereid en in staat zijn om de hond uit te laten. Je moet werk hebben waarbij je je hond mee kan nemen, en de hond moet een meerwaarde hebben voor je functioneren. Natuurlijk kan een blindegeleide- of hulphond erg fijn zijn en iemands zelfstandigheid vergroten, maar net zoals niet iedereen die moeite heeft met het oprapen van dingen en openen van deuren een hulphond heeft, heeft niet elke blinde of slechtziende een geleidehond. Dat moet je maar net willen en zien zitten, en het is ook heel belangrijk dat je in staat bent om een hond op te voeden en te trainen, dus dat je met je hond kunt 'werken', en dat het klikt tussen jou en je hond. Er is een wachtlijst, dat ook. Dus of het daar ook mee te maken heeft? Ik weet het niet, maar de training van die honden is erg duur. Hondenscholen krijgen vaak giften van particulieren. Als iemand in aanmerking komt voor een hond, betaalt de zorgverzekering de 'kostprijs' van de hond (dus inclusief opleiding). Er is dan ook een bepaalde vaste vergoeding per kwartaal voor het 'onderhoud' van de hond (eten, kosten dierenarts, verzorging, etc.) Lees hier over de aanvraagprocedure bij de zorgverzekering en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor vergoeding: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34541

Je leent een blindengeleidehond van een instituut die zich met de opvoeding en training bezighoudt. Als je blind bent moet je over een aantal eigenschappen beschikken om zo'n hond te mogen lenen. Ze zijn gratis, maar kosten een hoop geld aan fokkosten, opleiding en voer. Blindegeleidehonden worden gesponsord door privé-personen. Je kent de busjes wel op de toonbank waar je geld in kunt stoppen. De blinde verplicht zich goed voor het dier te zorgen en krijgt ook het voer betaald. Hieronder een tekst waarin je alles kunt lezen. http://www.spreekbeurten.info/blindengeleidehonden.html

Ik ben blind en heb geen hond, niet omdat ik niet in aanmerking kom, of omdat ik het niet kan betalen, maar omdat zo'n hond veel tijd en aandacht vraagt, je moet regelmatig bijscholen, meerdere keren per dag uitlaten en spelen met zo'n hond. Ik heb daar de tijd niet voor, ik werk 36 uur per week en doe ook grotendeels zelf mijn huishouden, ook durf ik in de winter als het glad is de straat niet op, dus dat is voor mij een reden om voorlopig geen hond te nemen. Ze kosten niet erg veel, ze zitten in het basispakket van de zorgverzekering, zijn hondenbelasting vrij en voor het voer krijg je ook een subsidie,dus die kosten blijven ook laag.

ik vroeg mijn bijna blinde vriendin ooit: waarom neem je geen blindegeleidehond ? ze zei: dat heb ik niet nodig, ik kan zonder, met blindestok kom ik overal, bovendien zit je vast, je kunt minder makkelijk op reis... hierna was het even stil, toen zei ze: er zijn mensen die echt blind zijn, die het véél harder nodig hebben, want zóveel honden zijn er niet, het is zo duur de opleiding!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100