Wie is ervoor om de autistische mens een pasje bij zich te laten dragen ter bescherming, maar ook om beter begrip en geduld te verkrijgen.

Ik vind dat de autistische mens, in deze maatschappij beter begrepen en beschermd moet worden, zodat de maatschappij er steeds meer rekening mee kan leren houden.
Volgens mij wordt het dan iets minder moeilijk en gecompliceerd, en hoeft de autistische mens zich niet zo te verdedigen en te verantwoorden (wat op zich al moeilijk is), t.o onbegrip.
Ik zelf vind het wel een goed idee, maar ik zou graag horen wat anderen hiervan vinden.
Ik weet ook wel dat je niet iedereen die afwijkt een pasje kunt geven, maar in dit geval...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een dergelijk pasje bestaat al!
Het heet de autipas. Informatie hierover is te vinden op de site van de NVA (Nederlandse Vereniging van Autisme).
Ik sta er op zich niet eens zo negatief tegenover. Ik heb zelf een zoon met (klassiek) autisme, waarbij o.a. sprake is van taal/spraakproblemen. Andere mensen vinden hem vaak vreemd en/of begrijpen hem niet. Ik kan me voorstellen dat het hem zou kunnen helpen om dan een dergelijk pasje te kunnen laten zien, waardoor mensen meer begrip krijgen voor hem. Juist vooral omdat hij het met woorden zelf zo moeilijk uit kan leggen. Ook oogcontact en sociale omgangsvormen zijn voor hem zeer moeilijk, dus ik zie wel wat in zo'n pasje op zich. En het zit ook niet op z'n voorhoofd geplakt of zo. Hij zou het pasje bij zich kunnen dragen, zodat hij er zelf voor kan kiezen aan wie hij het laat lezen en wanneer. Ik heb zelf overigens (nog) niet zo'n pasje hoor, maar ik zie er zeker wel voordelen in.
Misschien bestel ik er wel één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik vind het moeilijk om me hier even een voorstelling van te maken.. Moet de autistische mens dat pasje altijd op zijn kleding dragen? Of in zijn zak hebben?

Bij de eerste optie zeg ik al meteen nee! Niet iedereen hoeft te zien dat die persoon een autist is, mensen gaan zich dan heel onnatuurlijk gedragen en dat is ook niet de bedoeling.

Tweede optie snap ik dan niet helemaal.. is het de bedoeling dat wanneer hij/zij zich niet kan verwoorden hij/zij het pasje kan laten zien. En zeggen: 'ho, stop, ik heb autisme, doe rustig tegen mij..?

M.a.w, ik snap het hele nut van zo'n pasje niet. Het klinkt mij erg onzinnig in de oren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een belachelijk idee. Ik vind het vooral stigmatiserend, net of autisten niks kunnen. Daarnaast worden autisten zo ook een soort atractie; "Kijk een autist". Nee, lijkt me een bijzonder slecht plan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die pasjes zijn er dus al!
Mijn broer heeft het syndroom van Asperger en loopt met een pasje op zak, waarin uitgelegd word wat Asperger inhoud en dat die persoon dus anders kan reageren dan de gemiddelde persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, mijn broertje kan heel raar uit de hoek komen en is een aantal keren met de politie in aanraking gekomen door wat hij heeft.
Mijn broertje ( Hij is 31...) heeft het pasje gekregen na een grondig persoonlijkheidsonderzoek. Dat kan overal.
Ikzelf stond er eerst sceptisch tegenover, ik had zoiets van...lekker makkelijk zo hoef je niet aan jezelf te werken... maar ik ben toch in gaan zien dat hij echt iets mankeert, door goed te observeren zie je dat hij anders reageert dan een ander. ( hij is een zuiger zonder dat hij het door heeft)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, nog iets mijn broer was ontzettend blij met het onderzoek en het pasje. Het pasje is er dus voor wie er behoefte aan heeft en totaal niet verplicht natuurlijk, voor hem is het een uitkomst omdat hij vaak verkeerd begrepen word, en dan kan laten zien aan iemand wat Asperger inhoud en waarom hij zo reageert, dat pasje is er juist voor meer begrip. En je loopt er niet mee op je jas als jodenster maar in je portemonnee bijvoorbeeld.
Handig toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zweverik:dan wil ik wel eens weten wat er - in het kort- op zo'n pasje kan staan wat Asperger inhoudt, want dat is toch wel echt te lang om op een pasje te zetten naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, ik heb hem even gebeld, dat pasje kan je aanvragen via een site over autisme, hij heeft het pasje aangevraagd omdat hij een paar keer is mishandelt door politieagenten.
Op het pasje staat niet veel maar het pasje zit in een hoesje en daar zit dus een papier in waarop staat wat het iinhoud en 8 punten hoe je op die persoon kan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ dat is een erg duidelijk antwoord op de vraag. Door jouw antwoord ben ik blij dat de pasjes er zijn, en begrijp ik wat het inhoud.
Ik vind het een slecht idee. Je kunt niet de informatie die nodig is voor begrip en geduld kwijt op zo'n pasje. Je geeft hooguit iedereen die het ziet het idee: pas op, daar loopt een achterlijke gek! Wie moeten we bellen om hem terug te brengen naar het gekkenhuis?

Met andere woorden: ik denk dat het juist stigmatiserend zou zijn.

Ik heb zelf een broer met Asperger (stoornis in het autistisch spectrum) en voor hem zou het vooral een gigantische nodeloze vernedering zijn om met zo'n pasje rond te lopen. Hij is niet achterlijk (in tegendeel, hij heeft gewoon een goede baan, hypotheek en de hele santenkraam die je verwacht van een volwassene), als hij graag aan iemand uit wil leggen waarom sociaal contact hem niet aan komt waaien, kan hij dat prima zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vette + Ik kan mij nog herinneren hoe opgelucht ik was dat er eindelijk een diagnose bij mijn zoon was, al was het dan Asperger. Maar nu hadden wij in ieder geval handvaten en gerichte dingen waar wij wat mee konden doen. Komt er kort na de tijd ineens een gek die Pim Fortuyn neerknalt en het hele medialand, nieuws, tv, kranten heeft het erover dat de dader een 'Asperger' was. Alsof iedere Asperger een moordende, nietsontziende, tijdbomachtige, gestoorde gek is. Uiterst stigmatiserend vond ik dat want zo zit een Asperger echt niet in elkaar. Zij hebben al met zoveel vooroordelen te maken dat ik het roerend met je eens ben dat een of ander pasje alleen maar stigmatiserend(er) zal gaan werken.
Ik weet niet of dit een oplossing is.. Hoe zag je dat pasje dan voor? Net als "FBI" *laat pasje zien* maar dan in de vorm van "autist" *laat pasje zien* ?
Ik ben het met je eens dat er meer begrip moet komen en dat autisten in sommige situaties beschermd moeten worden, maar een pasjes systeem lijkt me geen haalbare 'oplossing'.

Nu ik er nog langer over na denk .. doet het me ook een beetje denken aan een jodenkruis van tijdens de oorlog.. je bent jood, dus je moet dat ding op. Je bent autist, dus je moet een pasje bij je dragen. Ik snap dat het helemaal niks met elkaar te maken heeft. Maar je drukt dan toch weer die stempel , waar sommigen helemaal niet op zitten te wachten.

Wat jij wil bereiken is begrip en respect. Ik denk dat het beter is om de maatschappij zelf nog meer in te lichten over autisten. Er zijn nog veeel te veel mensen die geen flauw benul hebben hoe ze met die mensen om moeten gaan als ze met hun in aanraking komen. Dat lijkt me helemaal niet nodig. Dus meer informatie en meer bekentheid aan het autisme. Ze hadden de film Ben X ook veel comercieler moeten maken naar mijn idee. Die film is ZO geweldig, echt een aanrader. :)

Toegevoegd na 33 minuten:
Jodenkruis moest natuurlijk jodenster zijn. Had een beetje te snel getypt. Het eten was klaar ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het sowieso mogelijk moest zijn dat iedereen respect had voor iedereen. Een pasje kun je wel laten zien maar weet de persoon die tegenover je staat dan wat ie dan moet doen, wat het betekent? Er zou gewoon veel meer voorlichting over gegeven moeten worden door zo'n postbus 51-spotje. Toevallig weet ik het een en ander over autisten maar mensen die hier niks van afweten zullen waarschijnlijk niet anders reageren dan anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft niet! Als moeder van een autistisch kind vindt ik dat ze al stempels genoeg hebben.

Neem hun dit kleine beetje eigenwaarde dan niet af door hun ook nog pasjes oid te laten dragen.

Ik begrijp je bedoeling is ook heel lief, maar ouders van een autistisch kind kunnen hun kind ook zèlf bijbrengen om zichzelf uit te leggen in situaties waarin dat echt nodig is.

Geen pasjes, no way.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speciaal voor een ieder die in zijn omgeving te maken heeft met een kind met het Asperger syndroom Als er in uw omgeving een kind pas gediagnosticeerd is, dan welkom in de wereld van het syndroom van Asperger. Het is een mysterieuze en soms overweldigende wereld, maar het is er niet één om bang voor te zijn. Ook al bent u verdrietig, teleurgesteld en boos over de diagnose, weet dat dit het beste is. Want hoe eerder de diagnose gesteld wordt, hoe eerder er naar gehandeld kan worden en des te beter is de prognose op de lange termijn. Voor sommige mensen, komt dit nieuws als een grote verrassing. Tuurlijk, er waren problemen op school - maar tja, school is niet meer wat het ooit was geweest. En ja, er waren wat problemen thuis, maar met een beetje "ouderwetse discipline" leken die wel te kunnen worden opgelost. Waarom dan, lijken de ouders zich vast te klampen aan deze diagnose alsof het een reddingsboot in een storm is? En waarom zijn begeleiders, psychologen, psychiaters en speciaal onderwijs er plotseling bij betrokken? Is dit kind werkelijk zo anders? Als omstander zit u met veel onbeantwoorde vragen. Maar met de verwarring komt ook een kans, daar te zijn waar u werkelijk nodig bent. Kinderen met het syndroom van Asperger hebben een speciale behoefte aan "veilige" mensen in hun leven. Mensen die hen niet bekritiseren of denigreren omdat ze "anders" zijn. Zij hebben liefdevolle, onbevooroordeelde medemensen nodig, welke hen accepteren zoals ze zijn en een plaats maken voor hen in hun leven. Als u dat kan en wilt doen voor ze, dan zullen zij de relatie die ze met u hebben, koesteren tot het eind van hun leven. Ik heb er wel over gelezen, maar ik begrijp het nog steeds niet. Het syndroom van Asperger is een type autisme, en autisme is een neurologische aandoening die de manier waarop een persoon met andere omgaat en zijn/haar visie op de wereld beïnvloedt. Het is geen geestesziekte en het wordt ook niet veroorzaakt door slecht ouderschap. Asperger syndroom is in ernstige vorm een stoornis die het leven het kind flink kan verstoren. Bij de mildere vorm is er altijd nog sprake van een duidelijk “anders” zijn. Dit kan een grote invloed hebben op iemands leven. Zeker in onze cultuur waar we mensen oordelen op de manier waarop zij omgaan met anderen. Etc.etc.etc. Het is een bestand van 6 pagina's waarin helder en duidelijk wordt uitgelegd wat Asperger inhoudt. Dit zet je niet zomaar even op een pasje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan overigens geen bron meer geven omdat ik dit bestand al jaren op mijn PC bewaar en niet meer weet waar ik het wegheb. Wie het hele document wil hebben die moet maar even PB'en opdat ik hem kan sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjonge jonge, moet er dan een heel boekwerk in zo'n pasje zitten om wat begrip te kweken? Heb je weleens van hoofdpunten gehoord? Sjongejonge zeg.
Wat als je kind zelf om zo'n pasje vraagt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zweverik: noem jij maar eens wat hoofdpunten dan wat evt. op zo'n pasje kan komen te staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bovendien: vindt je het wel normaal dan dat er uberhaupt een pasje voor nodig is om 'wat begrip te kweken'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je toon nogal agressief terwijl het een hulpmiddel is voor als je het zelf in je zak wil dragen. Beter iets kunnen laten zien dan niets toch.
Ik vind het trouwens wel normaal dat niet veel mensen ervanaf weten, niet iedereen heeft interesse in de psyche van de mens.
En dat is wel jammer maar je kan mensen niet dwingen om van elke stoornis wat af te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjah beste zweverik, soms kun je zo'n toon ook overjezelf afroepen door zelf te beginnen met zo'n reactie als wat jij als eerste gaf. Alsof dat zo vriendelijk en beschaafd was. Quote: "Heb je weleens van hoofdpunten gehoord? Sjongejonge zeg." Overigens wacht ik nog steeds op die hoofdpunten van jou die dan wel op zo'n pasje zouden moeten passen, als jij het dan zoveel beter weet, en anders: schoenmaker blijf bij je leest, en ga geen onzindingen uitkramen waar jij duidelijk zelf geen kaas van gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was niet mijn eerste reaktie op jou, jij blijft maar zeggen dat het niet kan een pasje voor Asperger terwijl die pas er dus gewoon is.
Ik ben het er niet mee eens ,waarom zou je een autist een pasje geven,er zijn zoveel stoornissen dan zou je bij iedere stoornis bij een mens een "stempel "moeten zetten in de vorm van een pasje. En bovendien is iedereen mens en iedereen heeft wel wat .Een Autist is ook een mens.
Het is alleen jammer dat als je anders bent dat andere je niet begrijpen...maar daar hoeft je geen autist voor te zijn.
Ik werk zelf met autisten en met een verstandelijjke handicap en we zijn er juist zo mee bezig om deze mensen in de maatschappij een rol te geven net zoals ieder mens.Dus geen pasjes .....laat buitenstaanders open staan voor meer begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantastisch idee! Je kunt het ook meteen op iemands voorhoofd schrijven met edding! Not dus, denk dat er geen enkele autist voor te porren is!....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stigmatiseert teveel, geen goed idee... We hebben er toch nare ervaringen mee in de wereldoorlogen, nee niet doen... Niemand meer stigmatiseren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was het eerste wat ik dacht bij het lezen van de vraag!
Gelukkig ben ik niet de enige die hier een naar gevoel bij krijg i.v.m. de 2e wereldoorlog en de jodenster. Ik denk trouwens wel dat het de bedoeling is dat de mensen zelf kunnen kiezen of ze zo'n pasje willen hebben. Maar dat staat er niet bij, dus ben ik het helemaal met je eens! +je!
Hier kan ik simpel in zijn: alleen als de persoon in kwestie dit zelf wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ontroerend dat je zo opkomt voor deze groep.
Het woordje begrip en geduld is inderdaad ver te zoeken, bij een aantal mensen.
Maar of de autistische persoon hiermee gebaat zou zijn valt te betwijfelen.
Zij moeten dan middels een kaartje om begrip vragen.
Wellicht is een training om met de onbehouwenheid van de medemens om te kunnen gaan, een beter alternatief.!
Maar een "punt"heb je m.i. gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vergt van de omgeving nogal wat aanpassing om goed met een autistische persoon om te gaan, zeker als iemand de stoornis in een wat ernstiger mate heeft. Structuur, duidelijkheid, veiligheid en voorspelbaarheid zijn de belangrijkste elementen in de omgang met mensen met een autistische stoornis.

vindt ik dus wel een goed idee...