als je je hond uitlaat, zal je een deel van de tijd moeten besteden aan : luisteren, dus niet blind achter de hond aanlopen, die je vooruit trekt van boom naar boom.

als je eerst de hond een paar plasjes hebt laten doen, dan kun de lijn strakker houden en daardoor de kop van de hond naast je knie houden.
wanneer hij/zij voorbij loopt onmiddellijk (als de hond links loopt) linksom gaan (kwartslag) en je hebt een hond die denkt : hé wat gebeurt hier, je hebt de aandacht van de hond, hij let op jou en niet op de omgeving/hond in de verte.
iedere keer dat de hond 'voor' je gaat lopen NIET aan de lijn terugtrekken, maar aan die kant een kwartslag richting veranderen... en dát moet je eindeloos volhouden, dán krijg je een luisterende/lerende/oplettende hond.

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Belonen, belonen, belonen. Eerst zorgen dat hij naast je staat, doet hij dat, geef er een commando aan, bijvoorbeeld 'naast' en meteen een snoepje. Zorg dat hij gefocust is, niet aan beginnen als hij lui is. Net voordat hij eten krijgt zal hij feller zijn op snoep. Als hij 'naast' begrijpt kan je steeds een stukje verder lopen, volgt hij dan goed, kan je er weer een commando aan geven, bijvoorbeeld 'volg' en weer meteen een snoepje. Je zou ook kunnen trainen met een clicker, dus ipv snoepje 'click' met de clicker, maar dan moet je hem eerst aanleren hoe een clicker werkt (als je clickt gelijk een snoepje, en dat dan afbouwen). Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
regel nummer 1 met alles wat je met je hond doet is consequent blijven en voor de rest herhaal, herhaal, herhaal en het is zo dat de aanhouder wint dus doet hij/zij niet wat jij wil en laat je hem zijn gang gaan dan zal hij winnen. voor de rest met beide bovenstaande antwoorden kom je denk ik al heel ver.