Mag je een kopietje maken van je paspoort?

De auteursrechten zijn voorbehouden aan de Staat der Nederlanden. Volgens welke uitzondering op de auteurswet mag het dan toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag +1

Het beste antwoord

Dit mag alleen als het wegens een wettelijke verplichting noodzakelijk is. Dus bij banken, of bij je werkgever voor het personeelsdossier. Alle andere bedrijven die dit van je eisen (om bijvoorbeeld toegang te willen verlenen tot het fabrieksterrein om daar te werken) werken niet legaal. Wel mogen zij gegevens van je noteren en overschrijven uit je paspoort, maar het bewaren van die gegevens is aan strikte regels gebonden.

Toegevoegd na 2 uur:
Verwar dit niet met 'legitimatie', als je een telefoonabonnement afsluit moet je je legitimeren en mag men de gegevens overnemen.

Pas overigens op bij het afgeven van je BSN: met jouw gegevens (BSN, naam, adres, woonplaats) kan men heel gemakkelijk uit jouw naam verkeerde dingen gaan ondernemen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het afsluiten van een telefoon abonnement zou het dus eigenlijk ook niet meer mogen ;)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"wegens een wettelijke verplichting noodzakelijk"
dat klinkt goed.

Andere antwoorden (10)

Elk bedrijf vraagt om een kopie, dus het lijkt me dat het dan wel mag voor contract afluiten e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het gewoon is weet ik. Maar waarom het mag begrijp ik alleen nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat iedereen/elk bedrijf doet hoeft niet per definitie juist te zijn ;)
Vreemd eigenlijk, maar het mag officieel niet, terwijl werkgevers dit wel willen hebben en zelf zullen maken.

Mischien dat iemand van P&O hier een antwoord op heeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk mag je een kopietje maken van je paspoort. Echter als je gevraagd wordt om je te identificeren is het natuurlijk niet rechtsgeldig. Bedrijven vragen bijvoorbeeld wel eens om een kopietje en daar is niets mis mee. Kopiëren is niet in strijd met de auteurswet. Je mag ook je eigen films of cd's kopiëren. Daar is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kopie voor eigen persoonlijk gebruik mag inderdaad. (Maar deze kopie is voor iemand anders en voor bedrijfsmatig gebruik.)
Ja dat mag.
Sterker nog: reisorganisaties en ambassades raden je aan ook een kopie van je paspoort mee te nemen op vakantie, voor het geval het origineel gestolen wordt vergemakkelijkt dat de procedures.
Ik heb altijd een kopie in mijn webmail staan, just in case.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kopietje dat mag!
Tenminste....., als ie maar niet te echt gaat lijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het mag weet ik niet,maar elk bedrijf moet een kopie van een identiteitsbewijs van een werknemer in zijn administratie hebben. Dus dan zal het wel mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is gewoon toegestaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag je altijd kopieën maken voor "eigen gebruik", ook bij boeken en dergelijke.

(off topic: bijzonderder is de wet dat je je paspoort NIET mag afgeven. Als je in het buitenland bent, moet je altijd je paspoort bij je hebben... maar in Hotels en op Campings wordt je paspoort vaak geëist voordat je een kamer kunt krijgen... )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kopie maken mag altijd, alleen is een kopie niet overal geldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je te kunnen afmelden van het ongevraagd opgedrongen EPD (electronisch patienten dossier) moet je.. inderdaad een kopie van je paspoort of ID meesturen.
en dat terwijl de rechter bepaalde dat je eigen werkgever geen kopie mag maken.
Maar sommige organisaties staan boven de wet.