Mag een testament van iemand NA zijn overlijden zomaar ongeldig verklaard worden door een nabestaande?

Mijn dochter word in het testament van mijn vader, die 6 jaar geleden overleden is, genoemd als erfgenaam.
Nu heeft mijn moeder het huis verkocht en is dus het geld wat mijn vader voor mijn dochter had gereserveerd als ervenis vrij gekomen.
Echter wijgerd mijn moeder om mijn dochter uit te betalen en zegt ze dat ze het testament van mijn vader ongeldig geeft laten verklaren.
Kan dit zomaar of kan mijn dochter naar een advokaat gaan om het geld op te eisen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
10.9K

Het beste antwoord

Er is een register van testamenten. Dus laat je dochter bellen naar een notaris. Hij kan in het register nakijken of het testament is veranderd.
Zo niet dan kun je verdere stappen ondernemen. Let wel op dat het uitgave patroon niet hoger is dan de erfenis..
Nare zaak.!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd nare zaak, maar we zijn naar de notaris geweest en kunnen een zekerheidstelling eisen, waar we nu ook mee bezig zijn.
Thnx :)

Andere antwoorden (6)

Inderdaad, een advocaat is hier de aangewezen weg.
Bereid je voor op een lange, slepende kwestie...
AWM
14 jaar geleden
Ik ben geen expert, maar mijn rechtsgevoel zegt dat dit niet kan. Dat zou immers het hele principe van het maken van een testament onderuit halen. Het wijzigen van een testament kan alleen als de notaris er van overtuigd is dat (een deel van) het testament niet overeenstemt met de wil van de overledene.

Normaal is en na een overlijden een overleg tussen de notaris en de in het testament genoemde personen. Op dat moment zal de langstlevende aangeven nog in het gezamenlijke huis te wonen en dat maakt dat het huis niet direct opeisbaar is door in dit geval jouw dochter. Je moeder mag daar dan blijven wonen, en je dochter moet wachten tot ze haar erfdeel krijgt. Maar de notaris moet dit op papier zetten! En over wijzigingen
behoren erfgenamen door de notaris te worden ingelicht.

Ik zou eerst aan je moeder vragen om de akte van ongeldigverklaring te mogen zien. Als die er niet is is het appeltje-eitje (los van de bonje in de familie). Als die er wel blijkt te zijn, tja dan begint er een lange procedure waarin moet worden uitgezocht of de wijziging rechtmatig is geweest (dus: *aantoonbaar* meer in lijn is met de wil van je vader).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Testament echtpaar
Als een (echt)paar een testament maakt, worden twee afzonderlijke akten gemaakt, iedere echtgenoot maakt een afzonderlijk testament.

Herroepen/wijzigen testament
Elk testament kan op elk moment worden gewijzigd of worden herroepen. Dit gebeurt door het maken van een nieuwe akte. Dat kan uiteraard bij dezelfde notaris, maar kan ook bij elke andere notaris gebeuren.

Onterven kan, maar kinderen en echtgenoot houden rechten
Met een testament kunt u iedereen onterven. Kinderen en echtgenoot hebben wel bepaalde minimum rechten op uw nalatenschap.

Wat gebeurt er met het testament na uw dood
Alleen uw laatste testament geldt. D.w.z. als u tussentijds bij een notaris het testament hebt laten veranderen, geldt alleen het laatste testament.

Testament inzien
Familieleden en belangstellenden kunnen na uw overlijden bij elke notaris in hun buurt informeren of er een testament aanwezig is. Dit kunnen zij alleen doen na uw dood. De notaris vraagt dan bij het Centraal Testamentenregister na of er een testament is en zo ja bij welke notaris dat dan ligt. Naaste bloedverwanten hebben na het overlijden van u recht op een kopie van het testament of uittreksel van het testament, namelijk van het gedeelte waaruit blijkt of ze wel of niet erfgenaam zijn.

Uitvoering van het testament
Aan het testament (de laatste wil) van u dient uitvoering gegeven te worden zolang deze wil niet in strijd is met de wet. D.w.z. u kan bijvoorbeeld alleen goederen en geld vermaken waarover u rechtsgeldig beschikt. Aan de uitvoering van uw eventuele niet materiële wensen kan ook alleen tegemoet gekomen worden als ze bijvoorbeeld niet de openbare orde of zedelijkheid bedreigen.

Uitsluitingsclausule in het testament.
Een uitsluitingsclausule is een regeling die kan worden opgenomen in een testament om te voorkomen dat die nalatenschap of schenking in de gemeenschap van goederen terecht komt van de begunstigde. Door de uitsluitingsclausule komt de nalatenschap in het privé-eigendom van de begunstigde. Als u namelijk iets persoonlijks wil nalaten aan een ander die getrouwd is in gemeenschap van goederen wordt het geërfde ook mede-eigendom van zijn/haar huwelijkspartner. Als u uitdrukkelijk niet wil dat het in de gemeenschap van de goederen komt van de door u begunstigde, dan kunt u dat op laten nemen in uw testament.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het begrijp is het een testament op de langstlevende,in dit geval dan je moeder en na haar dood waarschijnlijk je dochter...ik denk niet -als jou vader jou dochter als enigste erfgenaam heeft-je moeder het ongeldig kan laten verklaren..maar informeer,er is vast ergens wel een telefoonnummer te vinden waar je wijzer van wordt.
wat een vorige reactie al schreef...moeilijke zaak...succes verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste informatieve gesprek bij iedere notaris is gratis. Je kunt gewoon een gesprek aanvragen. De notaris zal je vertellen wat de best te bewandelen weg is.
14 jaar geleden
Een testament kan uitsluitend ongeldig verklaard worden als iemand kan bewijzen dat de maker op hte moment van maken niet toerekeningsvatbaar was.
Wel kan er naast die erfenis voor je dochter nog een langstlevende clausule in het testament staan....dan is je moeder in haar recht om nu niet uit te betalen.

Echter, ze mag dat geld eigenlijk NIET opmaken. Wel de rente erover.
Dit laatste is verder een vrij lege regel want als het op is heb je nergens meer verhaal op.

De leterlijke inhoud kent de notaris en die kan je in jouw specifieke geval uitleggen wat er wel en niet kan.