Speelt 'moraal' een grote rol bij het tijdig betalen van een rekening/factuur?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, een beetje wel, voor mij althans. Ik vindt het belangrijk om dingen zo snel mogelijk te betalen wanneer ik ze ontvangen heb. Bij rekeningen als vaste lasten gaat dit automatisch met uitzondering van enkele die eens per maand op een vast tijdstip de deur uitgaan via telebankieren. Online aankopen worden -indien mogelijk- meteen met IDEAL betaald (hoewel ik pas een verzoek kreeg van een bedrijf om dat alleen te doen wanneer ik de spullen snel nodig was, en anders liever gewoon overmaken ivm met hun extra kosten daarvoor :-/ ) Maar omdat ik ook maar een mens ben ontglipt mij soms ook wel eens wat. Ik vindt het dan ook heel vervelend om dan een herinnering te krijgen. het liefst zou ik dan bij de betaling de toevoeging "Sorry" willen zetten dat ik het vergeten was. Het is de moraal die mij is bijgebracht dat als het andersom was dat jij dan ook niet graag op je geld zat te wachten wanneer je daar iets voor gedaan of wat voor geleverd hebt.

De moralisten sterven uit, gelukkig... Als de wereld zo sterk van verboden afhangt, zijn mensen die moraal bezitten aan het uitsterven... Regel is regel en als dat 6 weken is of 3 maanden, we stellen betalingen zo ver mogelijk uit... Banken doen dat met ons, wij doen dat met alle anderen... De moraal is zoek in de huidige wereld...

nee, gezond verstand speelt een grotere rol lijkt me. als je niet op tijd betaalt volgen er aanmaningen en het bedrag loopt op. wie zit daar nu op te wachten?

Wij hebben zelf een bedrijf met zo'n 400 klanten. We hebben onze betalingsverplichtingen naar onze leveranciers en gaan ervan uit dat onze klanten (ook allemaal ondernemers overigens) er hetzelfde over denken wanneer ze een factuur van ons krijgen. 95% betaalt idd op tijd. Moraal? Voor mij is het meer van, je hebt iets gekocht en weet dat dat betaald moet worden.

Moraal gaat me te ver. Meer een kwestie van verstandige overwegingen.

Als een leverancier zich keurig aan de afspraken houdt en daarbij goede service verleent,vindt ik het niet meer dan normaal dat de rekening op tijd wordt betaald.Je kunt het idd moraal noemen,ik vind het ook een kestie van fatsoen.

Vroeger veel meer als nu. Het stipt betalen werd beschouwd als goed burgerschap. Nu is in functie van de kasstroom en van de prioriteitsgraad en van de belangrijkheid van de leverancier. De gemiddelde betalingstermijn schuift sinds de crisis gevoelig op. Dus de moraal ebt weg in moeilijke tijden . De ratio bepaalt het betalingspatroon.

Absoluut.! De vooruitzichten zijn optimistischer geworden. In mei verwachtte 72 procent van de ondervraagden nog een verslechtering van de betalingsmoraal. Nu is dat 47 procent. Tien procent verwacht een verbetering en 39 procent verwacht dat de moraal hetzelfde blijft. 'Hoewel we niet kunnen spreken van significante verbetering van de betalingsmoraal, zien we wel dat de toename van betaaloverschrijdingen stagneert,' zegt Edwin Merk, commercieel directeur van OnGuard. 'Toch moeten organisaties waken voor te veel optimisme. Zodra de verkopen weer aantrekken, is het risico op verslapping van de aandacht voor het betaalgedrag groter. En dat terwijl de gemaakte kosten oplopen.'

Bronnen:
http://www.onguard.com/nl/nieuws-en-events...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100