BH's: Waarom is een grote cupmaat met een smalle omtrek zo moeilijk om te vinden?

Dit probleem heb ik en andere mensen die ik ken, we zijn niet zo breed dus hebben omtrek 70 nodig. Maar qua cupmaat hebben we D of E nodig, en een andere vriendin zelfs F. MAar bij maten vanaf de C is de omtrek meestal minstens 75, wat dus te los zit.. Waarom springt de BH markt hier niet op in? Heb het eens in een winkel gevraagt of hier meer vraag naar was, en dat bleek wel zo te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Dat valt tegenwoordig best wel mee...probeer maar eens ee kleine cupmaat (B of C) te vinden met een omtrek van 110 tot 115 centimeter ; DAT is pas een mission impossible. De meeste vrouwen van mijn postuur dragen een 95 F, maar dit zit helemaal niet lekker en kleedt ook niet goed af.

overigens is er in de cupmaten de afgelopen jaren wel wat veranderd ; wat B was heet nu C, C heet D, DD heet zelfs F ; de borsten zijn niet groter geworden, de benaming wel. Vanity-sizingvrees ik.

Bij de Hema hoef je het in elk geval niet te zoeken, maar de lingeriewinkel moet je wel kunnen helpen. Overigens is 70 cm wel HEEL erg klein ; dat heeft mijn dochter van 44 kilo !!! Daar een F-cup bij, dan sodemieter je voorover joh.

Het beste advies dat ik je kan geven is in een goede, niet een goedkope maar een GOEDE (dus niet Honkemuller of Livera, maar een echte speciaalzaak) je maten eens goed op te laten meten. Dikke kans dat er iets heel anders uitkomt dan je had verwacht. Schaam je niet, dat geldt voor 90 % van de vrouwen. De achterband van je beha hoort net iets boven je taille te zitten (en niet tussen je schouderbladen maar daar onder), en bij een beugelbeha moet het midden tegen de huid sluiten en niet naar voren steken. En als je na een dag je beha uittrekt. mag je geen striem zien van de band.

Vervolgens kun je in een goedkope winkel beha's gaan passen, maar kijk er niet raar van op als er maar verhipte weinig past. De enige behamaat die redelijk pas gemaakt lijkt te zijn is 75 t/m 85 B en C. De rest blijft een gok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien draag je een Italiaanse of Franse cup ? Die zie je op de markt enzo nog wel eens. Ik ga natuurlijk uit van het Nederlandse maatsysteem, en daar blijkt dat meer dan 90 % van de vrouwen een te strakke beha met te grote cups draagt. Meestal één maat (80 C in plaats van 85 B ofzo) maar soms wel drie of meer.
Mijn vriendin, die net zo groot en dik is als ik (ook maat 52/54) blijft stug 95E dragen, terwijl ze minder heeft dan ik met mijn 105 C. Ik vind het niet zo raar dat haar beha haar meest gehate kledingstuk is....
Ben ook 1.68 trouwens.

Andere antwoorden (10)

Het is exceptioneel zulke maten, daarom zijn ze niet te krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt wel mee hoor, zo exceptioneel is het niet. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een heel goed adres voor deze maten. Ik ken iemand die heeft 75H, goed ze is mollig, maar ziet er prima uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf er wel wat om te verweddeen dat ze bij een goede lingeriezaak 95 DD (E) blijkt te hebben ; 75 H voor een mollig iemand, dan mis je OF een paar ribben, of je trekt diepe voren in je vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben ze 95DD of E. Dat is ook het probleem van de vragensteller niet. Marleen je laatste opmerking over 75H is nogal hard en ongefundeerd. Ik weet dat het wel waar is, zonder dat je ribben mist of diepe voren trekt! Als het minpuntje van jou is: bedankt. Je ziet het, ik voel me nogal aangevallen, juist over zo'n kwetsbaar onderwerp.
Ik heb de vragensteller proberen te bemoedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, daar geef ik geen minpunten voor. Ik ben juist sterk voor 'elke vrouw de juiste maat beha'.
Maar een H-cup op een 75, dat is een borstomvang van 28 cm méér dus 103 cm. Da's een tenger vrouwtje met enorme borsten (zeer zelden puur natuur overigens). Ongefundeerd is het sowieso niet ; toen ik nog in de beha's werkte zag ik ze dagelijks; vrouwen met een flinke D cup die zich in een te kleine (strakke) F of H hadden geperst,er volkomen van overtuigd dat hij zo strak hóórt te zitten. Dat is ook de pest ; je went er aan. 75 is daarbij géén 'mollige' maat maar ongeveer kledingmaat 36-38 ; uitgesproken slank dus. Mollig begint met maat 44-46 en behamaat pakweg 85-90. Omdat de band echter elastisch is, gaan mensen als de beha te klein wordt een grote cup pakken in plaats van een grotere omvangsmaat (waarbij de cups ook groter worden ; een 110 B is een flinke lap vlees meer dan een 75 B. ) Jammer dat de juiste behamaat in jouw ogen een kwetsbaar onderwerp is. Of je nu klein bent en flink geschapen of groot en plat, iedereen zou een passende beha moeten dragen. Ik zie het taboe eerlijk gezegd niet. Je borsten krimpen of groeien niet van een passende beha, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mollig kan je zijn op je heupen en toch een hele smalle omvang hebben. Een BH moet niet steunen aan de bandjes maar juist op de omvang. Als deze goed en stevig aansluit geeft dat veel steun.
Als ik dit probleem heb (overigens niet zo vaak, heb niet zulke grote tumtummen) kunnen ze hem vermaken zodat de omvang wel mooi past. Ik denk dat je dit ook wel bij een kleermaker kan laten doen. Of misschien dat er een lingeriezaak is die dit voor een kleine vergoeding wil doen.

Ik weet dat dit wel weer extra kosten met zich meebrengt, maar anders kan je helemaal niks moois kopen.

Succes ermee!

Toegevoegd na 1 dag:
Waarom zet diegene die mij een min heeft gegeven er geen uitleg bij? Mijn antwoord is goed bedoeld hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet zomaar een beha laten verkleinen ; de omtrek bepaalt namelijk ook de afstand tussen de borsten en de mate van ronding van de cup. Een centimetertje of vijf zal wel gaan, maar anders trek je het model er uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal de dame van de lingeriewinkel of de kleermaker dan wel zeggen. Vragen kan altijd toch? :)
Verder heb ik er ook niet echt verstand van, het enige wat ik weet is dat het bij mij wel vaker is gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de lingeriewinkel weten ze het wel, maar bij de kleermaker of warenhuis echt niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke.
Waarschijnlijk is er toch niet genoeg vraag naar. Dat is de enige reden die ik kan bedenken: Te weinig vraag en dus niet winstgevend. Ik denk dat als je goed zoekt dat ze er wel zijn, kijk ook eens op internet daar is vaak meer te vinden dan in een winkel. In winkels hebben ze alleen het 'reguliere' aanbod.
Je hebt in een winkel gevraagd of er meer vraag naar was, en dat was zo. Maar dat is meestal zo in winkels: Er is vraag naar wat ze niet hebben, dus een relevante bron is dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn winkels die hierin gespecialiseerd zijn, ik ken er in ieder geval één in IJsselstein bij Utrecht. Daar hebben ze vooral grote maten, en ik alle taillematen.

Gegroet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon moeilijk om een goede pasvorm te vinden voor een onnatuurlijke borst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks lulligs aan hoor chantally.
Ik ben sinds ik heel veel ben afgevallen juist boven in aangekomen. Van een grote C cup naar een E cup gegaan... En de omvang van 95 naar 85...Maar goed 85 E is ook niet altijd overal goed verkrijgbaar...
Neus eens rond op internet, ik heb gegoogled op 70 D, best veel te koop hoor.
Hieronder heb ik er bv een gevonden.
Moet je wel helemaal naar onder scrollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het geen doorsnee maat is,standaard maten zijn er genoeg te koop,ik hoop idd dat de winkeliers hier wat aan gaan doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn weinig mensen met deze combinatie van maten, en dus is er weinig vraag en dus is het relatief duur ze te produceren, en gebeurt het weinig. (Als er weinig van verkocht gaan worden is de opbrengst / kosten verhouding niet winstgevend)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al vaker is gezegd, zijn het geen standaard maten en is er meer vraag naar de maten die wel veel te koop zijn. Ik schijn volgens de dame van de lingeriewinkel eigenlijk 65 nodig te hebben. Dat is dus niet te vinden. Overigens kan ik 70 wel vaak vinden in fatsoenlijke lingeriewinkels.