Wat gebeurt er met stiertjes in de vee-industrie?

Bij kippen is het zo, dat de haantjes van een paar dagen oud (gruwelijk)! worden gedood! Maar ik heb eigenlijk nog nooit een stier in de wei gezien, zover ik me herinner. Wat gebeurt daar eigenlijk mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ga maar eens goed zitten. Deze stiertjes worden zo snel mogelijk bij moeder vandaan gehaald. Dan worden ze in een grote vrachtwagen geladen en gaan ze naar kalverhouderijen. Daar zijn stallen met vrij kleine boxen en krijgen ze tot 24 weken heel veel calorierijk maar ijzerarm (anders krijg je geen wit vlees) voedsel. Speciale poedermelk. Daar krijgt de boer daar dus geld voor, als er een kalf doodgaat kost het hem geld dus de dieren worden wel goed verzorgt in de zin van hygiëne. Na 24 weken gaan de stiertjes zonder echt buitenlucht te hebben gezien de vrachtwagen weer in naar het slachthuis. Maar dan 3x zo groot en dik en log. daarom zal ik nooit kalfsvlees eten. ook geen zogenaamd biologisch kalfsvlees want er niks biologisch aan om een jong dier te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er aan. In de bio-industrie zullen ze stierkalfjes vetmesten voor het vlees en met ongeveer een jaar slachten: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/9574-de-schandalige-bio-industrie-onze-koeien.html en die zijn niet echt buiten geweest.

De biologische/scharrelboeren zullen de stierkalfjes vaker een zomer buiten laten en met twee jaar slachten voor het vlees.

http://www.okvlees.nl/blog/69-dilemma-niet-alle-biologische-en-scharrelrunderen-komen-in-de-wei

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet ik nog: natuurlijk heb je ook kalfsvlees. De kalveren zijn dan tussen de 6-12 mnd: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalfsvlees.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt voor kalfsvlees en dat is VANAF 24 wk, zie mijn link. Je hebt ook stieren die wel ouder worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een prima en volledig antwoord: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar is de plus dan momo? ;-) heb er vast een bijgezet
De stieren die en langer leven bescoren zijn en dat zijn er maar weinig, gaan naar het fokstation , waar ze eens in de zoveel tijd een kunstkoe mogen bestijgen.
De rest verdwijnt al vrij snel naar het slachthuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 echt prettig in omgang en makkelijk om te houden zijn ze ook niet.
beter KI dan een bolle op stal vind het gros van de boeren.
(ik geef ze geen ongelijk, het zijn gewoon echt tanken die beesten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, met dien verstande, dat de loop van deze tanks op een nogal voor tanks ongebruikelijke plaats zitten.