Spreken jullie ABN?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jazeker, met een vleugje Utregs...

Ha, die Elena; ABN is geloof ik als afkorting een beetje uit de gratie geraakt, omdat het zou aanduiden dat accenten geen beschaafd Nederlans zouden zijn. Daarom wordt er tegenwoordig meen ik over AN gesproken als in Accentloos of Algemeen Nederlands. Ik woon in de regio Kennemerland vlak bij Haarlem dat altijd bekend stond als een bolwerk van A(B)N en ik kan me daar goed verstaanbaar maken zonder dat men er de wenkbrauwen optrekt dus ik denk dat ik het A(B)N aardig spreek, ja.

Ja. opgegroeid in hartje randstad met ouders uit het oosten van het land. Mijn ouders hadden een hekel aan het zware accent bij ons uit de regio, en elke variant van Nederlands die niet ABN was werd er uit gestimuleerd. Daarom kunnen mensen nu niet aan mijn uitspraak achterhalen waar ik vandaan kom. Een redelijk tegen van het spreken van een gemiddeld nederlands.

wel ABN maar wel wat Brabants er tussen door!

Ik heb wel een twents accent. Ik kan niet echt twents praten (zoals mn oma bijvoorbeeld), want dan krijg je soms hele andere woorden. Ik heb ook nooit mn best gedaan om dat onder de knie te krijgen ofzo, want ik vind die woorden niet mooi klinken. Dus ik praat niet echt twents, maar ik heb wel een accent. Maar minder dan Ilse de Lange of Herman Finkers.. ;)