Jazeker, met een vleugje Utregs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Elena;

ABN is geloof ik als afkorting een beetje uit de gratie geraakt, omdat het zou aanduiden dat accenten geen beschaafd Nederlans zouden zijn. Daarom wordt er tegenwoordig meen ik over AN gesproken als in Accentloos of Algemeen Nederlands. Ik woon in de regio Kennemerland vlak bij Haarlem dat altijd bekend stond als een bolwerk van A(B)N en ik kan me daar goed verstaanbaar maken zonder dat men er de wenkbrauwen optrekt dus ik denk dat ik het A(B)N aardig spreek, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja toevallig morgen een afspraak met die mensen.
Moet ik nog wat aan ze vragen voor jou ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mijn best doe wel ja, als ik echter gewoon gezellig met vrienden zit te geiten dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik mijn Gooise komaf niet verloochen hahaha.
En dan kan je twee kanten met me op, ligt er een beetje aan met welke vrienden ik ben, hetzij de Gooische 'r' of richting plat Amsterdams.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd, maar je hoort wel dat ik uit Nèmege kom, al woon ik er al jaaaren niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader(Berg en dal) had het altijd over Nimwège.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer, ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, ik ben een rasechte Nijmegenaar hoor :)
Over het algemeen wel. Al moet ik eerlijk zeggen dat als ik op de Veluwe ben bij mijn familie dat er nog wel eens een 'plat' woord tussendoor voorbij komt. "effe, thuus e.d." Maar dat gebeurd niet erg vaak.
Zit nu al een paar jaar tussen de Amsterdamse accenten... merk toch dat je snel bepaalde uitdrukkingen en woorden overneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof het of niet maar in de jaren zestig was er in de meeste vlaamse colleges harde kernen van ABN. De stuwing kwam toen vooral uit zuid nederland, limburg en leuven als katholieke universiteitstad. Het was bonton een vleugje nederlands met gutturale klanken te wauwelen. Bv. "Mevrouw, mag ik een biertje?" en de locale stamkroegloper zei "Madame, kan ik een pintje krijgen?" Hilarische toestanden. De actuel vlaming spreekt verkavelingsnederlands : een contaminatie van AN-notaristaal en zijn locaal dialect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik geloof wel, dat ik ABN spreek - door de rusteloosheid van m'n vader heb ik in verschillende streken van Nederland maximaal 7 jaar gewoond, en blijkbaar is dat te kort om een accent over te nemen. En in m'n werk was een stadsaccent ongewenst, dus dat hoorde je ook weinig om je heen. Nu ik bezig ben met m'n omscholing tot lerares nederlands-als-tweede-taal (maw: nederlands leren aan buitenlandse mensen) ben ik daar wel heel blij om....want was ís onze taal moeilijk en onverklaarbaar....en als je dan de klinkers niet zuiver uitspreekt, maak je het ze nóg moeilijker om zich verstaanbaar uit te drukken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
m.a.w = met andere woorden (= een afkorting)
Sorry - ik had uit luiheid die puntjes weggelaten, anders had je het misschien gelijk gesnapt....;-))
Nee hersens hebben om moeilijk te kunnen doen is beter dan er niet toe in staat zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. opgegroeid in hartje randstad met ouders uit het oosten van het land. Mijn ouders hadden een hekel aan het zware accent bij ons uit de regio, en elke variant van Nederlands die niet ABN was werd er uit gestimuleerd. Daarom kunnen mensen nu niet aan mijn uitspraak achterhalen waar ik vandaan kom. Een redelijk tegen van het spreken van een gemiddeld nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redelijk, maar het is afhankelijk van de context. Als ik een afspraak bij een klant heb, let ik er meer op dat ik accentloos en zonder specifiek Rotterdamse uitdrukkingen praat. En ik let er bijvoorbeeld extra op als ik met iemand praat die van huis uit een ander dialect of een andere taal spreekt, dan is dat Rotterdams niet heel gemakkelijk te verstaan.

Maar onder vrienden laat ik me wat meer gaan (dan nog is het niet heel plat Rotterdams) en als ik moe ben, wil er wel eens wat tussendoor glippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe zeker op kantoor m'n uiterste best, maar een drietalige opvoeding heeft soms tot gevolg dat er een rare uitspraak of merkwaardig woord doorheen glipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Abn kan ik gewoon ,maar hier in de buurt bij vrienden en bekenden praten we gewoon plat of dialect zoals je het noemt.
zelfs op mijn werk met collega,s onder elkaar en met klanten .
en als ik in amsterdam in de kroeg zit dan kan ik net zo mooi ABN praten maar na 10 minuten val ik door de mand met een of ander plat woord,en weten ze dat ik uit de achterhoek/liemers kom.
maar ik schaam me er niet voor.
ik zeg altijd ,als je plat kunt proaten dan moit niet loaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel ABN maar wel wat Brabants er tussen door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al sinds de fusie met AMRO niet meer;-)

Ik doe altijd netjes mijn best. Maar er zit nog steeds zo'n vet ernhems accent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam, maar dat kan niemand horen, want ik spreek heel netjes.
Dat zegt men tenminste tegen me.
Als ik een beetje mijn best doe kan ik wel lekker plat Amsterdams praten, maar dat doe ik liever niet, want dat vind ik niet zo leuk klinken.
Branbants en Limburgs vind ik wel leuk klinken en Twents ook. (maar dat was je vraag niet :-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thuis praat ik plat Gronings en in het dorp ook zoveel mogelijk met mensen die het begrijpen.Maar steeds minder Groningers praten Gronings,dus ook in het dorp moet ik vaak Nederlands praten.Ik kan het prima zonder "knauwen" al kun je altijd mijn accent horen.
Maar dat vind ik geen enkel probleem,ik ben trots op mijn provincie en mijn dialect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon in Veenendaal. Waar ze redelijk ABN praten. Mijn moeder daar in tegen komt uit druten. Die heeft wel dialect ook. Plus andere woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel een twents accent. Ik kan niet echt twents praten (zoals mn oma bijvoorbeeld), want dan krijg je soms hele andere woorden. Ik heb ook nooit mn best gedaan om dat onder de knie te krijgen ofzo, want ik vind die woorden niet mooi klinken.
Dus ik praat niet echt twents, maar ik heb wel een accent.
Maar minder dan Ilse de Lange of Herman Finkers.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , redelijk, alhoewel je na verloop van tijd wel dingen over neemt van de omgeving waar je woont.
Als geboren Limburgse, opgegroeid in Utrecht en nu weer terug, onder de rivieren, in Brabant, merk ik dat je toch dingen gaat overnemen die horen bij het dialect.
Je loopt hier niet een winkel uit en roept dan Doei zoals in Utrecht, nee hier roep je Howdoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de deur wel,maar thuis of met vrienden plat dialect. Maar met onze kinderen weer ABN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben opgegroeid in de Achterhoek, maar mijn moeder kwam daar niet vandaan en vond het een ontzettend lelijk dialect/accent. Dat mochten wij niet spreken, dus leerden we accentloos Nederlands spreken. Ik ben er al jaren weg en heb daarna in verschillende steden gewoond, maar men kan nooit horen waar ik vandaan kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek ABN: Absoluut Belabberd Nederlandsch. Onverstaanbaar en veel te snel.
Schrijven is meestal duidelijker (na 2x overlezen en enig corrigeren). ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik probeer abn te praten maar ik kom uit amsterdam dus een accent hoor je altijd wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja..en vooral aan de telefoon en in winkels.tot ergenis van mijn wederhelft,die zo plat als een dubbeltje lult.
dat doe ik soms ook als ik moe ben,maar meestal gewoon netjes duidelijk nederlands...het bekakte haarlemmermeerse dialect..zeggen mensen soms tegen mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeeee ik ben een tukker en spreek woorden dus uit als "cooooolaaaaaa" en de "eeeeeee" wordt onbewust uitgerekt/anders uitgeproken. Ook de "en" achter woorden wordt ingeslikt. Ik probeer er wel op te letten dat ik normaal ga praten maar dat is echt moeilijk!!

Verder heb ik woorden die voor mij normaal zijn maar die wel een dialect zijn (kats, onmeunig) maar gebruik ik weer niet echt twentse uitspraken. Ik noem een lepeltje gewoon een lepeltje en geen roerijzer bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel ,maar als ik mensen ontmoet in de vakantie vragen ze toch of ik uit Rotterdam kom ?? hahha is niet gek want ik heb in mijn jeugd in Delft gewoond.Toch heb ik niet de "natte"T.Sommige klanken zullen dan wel "Delfts"zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik spreek geen ABN. Ik doe bij gelegenheid wel mijn mijn best goed verzorgd en correct nederlands te spreken, maar dat dat zuiver naar de regel en de wet van het ABN zou zijn, durf ik niet te beweren.

Ik geloof niet dat er iemand is die ABN spreekt.

Of interpreteer ik nu de term ABN verkeerd?