Hoe kan ik erachter komen op welke dag bijvoorbeeld 26 april 182 viel?

Toegevoegd na 33 minuten:
er staan nu 2 goeie antwoorden, maar er komt een verschillende antwoord uit.
bij de ene is 24 januari 41 op een zondag en bij de ander op een vrijdag...

Toegevoegd na 21 uur:
Het komt erop neer dat ik wil weten op welke dag van de week de Romeinse keizer Caligula vermoord is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een eeuwigdurende kalender, waarvan er op internet diverse te vinden zijn. Ik gebruik zelf altijd deze: http://people.zeelandnet.nl/erconet/kalender.htm

Het was op een vrijdag.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier kan u een willekeurige datum invullen en komt de dag als oplossing.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS uw voorbeeld: 26/04/182 viel op een maandag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das gek ..... 2 verschillende dagen !!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit inderdaad een verschil in, ik weet nog niet wat of waar maar zal het eens nazien, kennelijk ergens een schrikkeldag of er is geen rekening gehouden met de overgang naar de Gregoriaanse kalender in 1582.
http://www.isgeschiedenis.nl/toen/geschiedenis_van_de_gregoriaanse_kalender/
Zodra ik tijd heb zal ik het eens uitzoeken en meld mij terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stamboomsurf zit zeker fout want hun gegevens kloppen al niet tijdens de maand Oktober van 1582. Daar is 4 okt een donderdag, so far, so good. MAAR door de invoering van de Gregoriaanse ipv de Juliaanse kalender volgt na 4/10/1582 onmiddellijk 15/10/1582 en dus een vrijdag, wat bij stamboom een maandag is en dus fout. Waar ze het rechtgezet hebben weet ik niet want bv 1/01/2000 is bij beide een zaterdag.
Ik zou dus enkel zeelandnet betrouwen. Ik ben ook gaan zoeken naar een kalender van die bewuste maand en vond die op Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/1582
zondag Volgens de Juliaanse kalender.

zie bron hieronder. Staat ook bij vanaf welk jaar Gregoriaanse kalender werd gebruikt.