Als je die persoon op vaak slinkse wijze zodanig probeert te beïnvloeden, in een bepaalde richting probeert te krijgen dat hij doet/zegt wat jij wilt dat hij doet/zegt. Het is in ieder geval negatief als je het doet.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet altijd negatief te zijn.
Computoon
11 jaar geleden
De 'bijklank' van het woord is negatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld, maar het is niet "in ieder geval" negatief ;)

Andere antwoorden (3)

Je manipuleert iemand wanneer je die persoon alleen bepaalde informatie geeft die hem of haar in een door jou gewenste richting sturen. Informatie die tot een ander idee kan leiden laat je bewust weg, om zo ervoor te zorgen dat die ander gaat doen wat jij wilt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kun je bijv ook iemand ONBEWUST manipuleren?
Manipuleren is het overtuigen en overhalen van iemand , zodat deze precies doet wat jij eigenlijk wilt. Zonder dat je erbij gezegd hebt wat jouw bedoeling is.

Bij manipulatie worden geen duidelijke argumenten gegeven. Een ouder kan bijv. tegen zijn kind zeggen dat hij rustig moet doen omdat de ouder hoofdpijn heeft. Hij geeft dus niet als argument dat hij hoofdpijn heeft, maar hij belooft het kind een snoepje als hij rustig is en dit is nu manipulatie. Er wordt immers niet meteen gezegd waarom de ouder dat wil. De ouder bespeelt het kind om zijn wens te laten vervullen.

Er wordt echter ook vaak onbewust gemanipuleerd zonder dat iemand daar kwaad mee bedoelt en toch kan dit leiden tot verstoorde relaties, omdat de mensen die gemanipuleerd zijn, niet meer weten waar ze uiteindelijk aan toe zijn. Ze voelen zich dan vaak door de manipulant gebruikt.
amc
11 jaar geleden
Als je met een achterliggende gedachte waar jezelf beter van wordt, of jezelf mee indekt, iets laat doen, beloven of laat afspreken met jou, waarvan hij/zij de consequenties niet overziet of kan overzien.
Je gebruikt je mensenkennis en je charme en je breedsprakigheid om iemand naar je hand te zetten, ook al is dat voor diegene nadelig.

Mijn ex vroeg mij helemaal in het begin van onze relatie, om 'de vuile was binnen de eigen muren te houden'.
Ik was naief, en overzag niet, dat ik daarmee de mogelijkheid afsloot bij mijn vrienden of familie raad te vragen of mijn hart te luchten.
We hadden toen zelfs nog nooit ruzie gehad, dus die belofte was gauw gedaan : ik dacht, dat hij nog onzeker was over mijn gevoelens voor hem, terwijl ik ervan overtuigd was dat we voor elkaar gemaakt waren.

Toen het helemaal fout liep hield hij mij herhaaldelijk aan die belofte, waardoor ik volledig vereenzaamde, en zelfs naar een Blijf-van-mijn-lijf-huis gevlucht ben, omdat niemand van mijn 'vangnet' wist, dat het helemaal fout aan het lopen was, waardoor ik vond, dat ik daar niet heen kon.

Dat is intussen ruim 30 jaar geleden, maar ik ben voor de rest van m'n leven allergisch voor manipulatie-handelingen of - zinnetjes.

Het geeft macht aan de manipulator, en onmacht aan degene die gemanipuleerd wordt.
En daarom manipuleren mensen, als de ander ze daartoe de kans geeft.
Want je kunt alleen iemand manipuleren, die zich láát manipuleren....