Iedere inwoner van Nederland krijgt bij zijn geboorte een BSN nummer (voorheen sofi-nummer). Zodra je ook maar iets met de overheid te maken hebt (en dat is dus in Nederland vanaf je geboorte) krijg je een BSN-nummer.

Voor alle andere mensen geldt dat ze een BSN-nummer krijgen zodra ze zich inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie (als je ergens in Nederland komt wonen dus). Je kunt het 'ophalen' bij het gemeentehuis, afdeling burgerzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ingeschreven wordt in de GBA krijg je bij de gemeente je BSNnummer. Zie bron.

Als je geen BSNnummer hebt of kunt krijgen, moet je een sofinummer gebruiken. Een sofinummer kun je halen bij een aantal belastingkantoren. Zie bron.