Mijn haarwerk (ik ben een vrouw met een haarziekte) heeft metalen klemmetjes aan de binnenkant. Hoe moet dat nu bij de douane?

Het scanapparaat zal piepen. Moet ik dan en plein publique zeggen dat ik een haarwerk draag? Of moet ik het van te voren zeggen, maar hoe en aan wie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt het melden voordat je door de poortjes gaat, je kunt ook wachten, totdat het poortje blijft piepen en je wordt gevraagd om gefouilleerd te worden, in zo'n geval zou ik er voor kiezen een briefje aan de (huis)arts te vragen, waarop hij vermeldt wat er met je is en waarom de poortjes blijven piepen, dit kun je, in Nederland, aan de eerste douanebeambte geven, met de vraag, of hij of zij, dit even wil lezen. Overigens is dit helemaal niets om je voor te schamen, mensen zullen hier respect voor hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je gefouilleerd wordt, en ze vinden niets, dan mag je toch doorlopen, ook al heeft het poortje gepiept?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is ook zo, maar even melden, dat je een vermoeden hebt wat de oorzaak is, maakt de afhandeling wel makkelijker cq sneller.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat betwijfel ik. Een terrorist kan namelijk ook (zonder medische noodzaak) een haarwerkje nemen, en dan net doen alsof dat de reden is dat het poortje piept. Dat is de reden dat de controleur je sowieso zal fouilleren, ook als je met een brief aan kunt tonen dat je een haarwerk draagt. Die brief heeft daarmee geen meerwaarde, want met of zonder brief, gefouilleerd wordt je toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Schiphol hebben ze tegenwoordig full-body scanners, die precies aangeven op welk lichaamsdeel zich iets bevindt. De bewaking wil dan wel precies weten wat je op dat lichaamsdeel draagt. Ze gaan pas over tot fouilleren als je 't niet uit jezelf toont, of als daarnaa met een handscanner er nog wat wordt gevonden.