Hoe lang is een pasfoto voor je paspoort geldig?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel de zelfde foto die je op je paspoort hebt. Als je paspoort al verlopen is dus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zo lang als je paspoort geldig is. Dan moet je een nieuwe foto meenemen en een nieuw paspoort aanvragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn wel veel eisen aan de pasfoto, maar als deze al op een document staan en je verandert (bijvoorbeeld door ander haar e.d.) dan zal je document niet zonder meer ongeldig zijn. Het kan wel zijn dat je meer vragen krijgt bij een paspoortcontrole.

In sommige gevallen kan het dan wijzer zijn om een nieuw paspoort aan te vragen.

Tegenwoordig zitten er ook andere biometrische kenmerken in, zoals de vingerafdruk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je paspoort verlopen is dan kan je de foto niet meer gebruiken. Er zijn strenge eisen aan de foto en deze moet zeker gelijkend zijn bij aanvraag van een nieuw paspoort.

Toegevoegd na 39 minuten:
Als je vraag is dat je een setje eerder goedgekeurde pasfoto's hebt liggen en ze lijken nog goed dan zal je deze wel kunnen gebruiken natuurlijk bij de aanvraag van een nieuw paspoort.

Het paspoort is 5 jaar geldig en zo lang je geen geslachtsoperaties ondergaat of gigantisch bent gegroeid in de breedte zal je best nog een keer dezelfde foto kunnen inleveren. Mits deze niet zijn verkleurd natuurlijk.

De regels voor de foto's zijn streng, maar zijn al jaren hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regels voor foto's zijn zo streng dat ik je adviseer om even naar de fotograaf te gaan. Als alleen je mond een beetje open staat of lacht mag die al over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat sowieso. Maar dat een goedgekeurde foto meermalen te gebruiken is , heb ik al twee keer op rij bewezen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat raad ik niet alleen af, die wordt gewoon geweigerd Bart. Ik ben net geweest om mijn paspoort aan te vragen. Marleen heeft natuurlijk ook gelijk. Ik kreeg 6 foto's voor een tientje, waarvan 3 goedgekeurde pasfoto's. Die blijven nog wel goedgekeurd en zijn mits gelijkend nog wel te gebruiken. Ik kwam er vandaag achter dat ik 5 jaar geleden dezelfde trui aan had toen ik pasfoto's maakte voor mijn paspoort (die nu verlopen is). Dat werd trouwens ook toegestaan ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is gewoon dat je goed op de foto te herkennen bent (en zeker met een bril en hetzelfde kapsel gebeurt er niet zo spectaculair veel na je 35e in 5 jaar, zelfs niet in 10) en dat die aan de - inderdaad ERG strenge - eisen voldoet. Als je toevallig voor iets heel anders twee jaar geleden foto;s hebt laten maken (je rijbewijs ofzo) moet je wel HEEL spectaculair veranderd zijn willen ze dat niet meer accepteren. Maar met een foto waarop je dertig jaar jonger bent, kom je ECHT niet meer weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet zo jong, maar een foto van 30 jaar gelden accepteren ze inderdaad niet. Toen had ik nog een beugel ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel maar klopt. Op mijn foto ben ik overigens nog 15, maar geen problemen mee ondervonden.

Andere antwoorden (3)

Dat ligt er aan hoeveel je er nog op lijkt.
Als je je eerste paspoort met 11 hebt gekregen, zul je met 16 ECHT aan een nieuwe pasfoto moeten. Ben je niet of bijna niets veranderd, dan zullen ze niet eens ZIEN dat je met een wat oudere foto komt.

Ik heb zojuist voor de derde keer (!) een ID-kaart kunnen aanmaken met EXACT dezelfde foto. Tien jaar oud inmiddels, maar die paar rimpeltjes meer dan op de foto zie je nauwelijks ;-) Maar toen ik nog 20 was, kwam ik daar echt niet tot mijn 30e mee weg. En ik vrees dat ik over vijf jaar de schijn ook niet langer op kan houden.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe het bij jullie is in Duitsland, maar hier moet de foto zeker recent zijn en ook aan allerlei eisen voldoen. De foto wordt digitaal genomen bij mijn fotograaf en de software controleert op allerlei aspecten waarop gelet wordt zoals de compositie verhouding, of je niet lacht, schaduw, bril. Als je een oude pasfoto inlevert is de kans heel groot dat deze wordt geweigerd. Toen jaren geleden deze eisen werden ingevoerd gaf dat veel problemen, maar nu fotografen speciale software hebben weet je dat de foto wel geaccepteerd word. Je moet dan speciaal aangeven waarvoor die dient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gewoon een Nederlandse ID-kaart, aangevraagd in Nederland. Ik heb de foto´s bewust tevoren laten controleren, met de vraag of ze goed waren, en ze waren goed. Ik heb er natuurlijk niet BIJ gezegd dat ze tien jaar oud waren, en het bloesje van de foto aangetrokken )wie wat bewaard heeft wat), maar ze zijn uiteraard al wel uit de tijd van twee-oren-op-de-foto en niet lachen. In Duitsland zijn de eisen heel anders ; daar MOET je bijvoorbeeld je bril af......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je al. Ja als de foto eerst mocht en de regels zijn niet gewijzigd en je lijkt nog dan wordt dat goedgekeurd. Je mag nog steeds niet lachen. Ik kijk alsof ik net visitatie heb gehad na een lange vlucht uit Paramaribo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: Zie het helemaal voor me.... Ik moest voor iets Duits een pasfoto laten maken zonder mijn bril op vorig jaar.....die heb ik ECHT onmiddellijk daarna weggegooid, want ik lijk wel een honderdjarige terminale patient op dat ding ; vreselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn vader was het net andersom, ambtenaar vond hem niet meer lijken.
Ja kaal is kaal, dus aan zijn haardracht lag het niet ;)
Op de vraag van mijn vader wie bepaalt wat ' er nog op lijken' is, antwoordde de ambtenaar, ik.
Dat bepaalt de ambtenaar die bij de gemeente achter het loket zit. Als die zegt, de foto lijkt niet genoeg meer, dan mag je een nieuwe laten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang de foto verder nog steeds voldoet aan de gestelde eisen ( qua bril, frontaal aangezicht etc. ) en foto is nog aardig gelijkend op het wonderschone portret wat je ziet in de spiegel ;)
Dan is er niets aan de hand en mag deze nog steeds gebruikt worden.