Heeft homoseksualiteit iets met pedoseksualiteit te maken?

En dan heb ik het over de misbruiken in de kerk. Heeft het er iets mee te maken.

Ik ben NIET tegen homoseksualiteit, ik heb er helemaal geen problemen mee (is ook geen afwijking.. ziekte of meer onzin) maar zat meer over na te denken.. omdat je steeds van die misbruiken hoort en dan zijn het steeds jongetjes.. vandaar.

11 jaar geleden
4.1K
Amadea
11 jaar geleden
Zou het er niet meer mee te maken hebben dat die priesters vanwege het celibaat qua seksualiteit zijn blijven hangen op het niveau van een puber? Dat zij daarom aangetrokken worden/werden door jongetjes van dezelfde leeftijd als zij hadden toen ze hun seksuele gevoelens ontdekten?

Het beste antwoord

Net zoveel als met heteroseksualiteit.

Het gaat allemaal over sex, maar zodra de gelijkwaardigheid en vrijwillige karakter in het geding is is het in mijn ogen absoluut fout.

De misbruiken hebben echt niet alleen met jongetjes plaatsgevonden, deze komen nu alleen meer naar voren. Ook bij de nonnen hebben vreemde zaken plaats gevonden, en er zijn heel wat babies weggemoffeld voor de goede zeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Homoseksuelen voelen zich aangetrokken door personen van het zelfde geslacht en niet door kinderen.
Dat sluit overigens niet uit dat er homoseksuelen zijn die op kinderen van het zelfde geslacht vallen.
Dus, in principe heeft het één geen verband met het ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel meer pedofielen die zich tot jongetjes voelen aangetrokken dan pedofielen die zich tot meisjes voelen aangetrokken. Bij vrouwen komt pedofilie niet voor, of het is extreem zeldzaam: daarover verschillen in de wetenschap de opvattingen. Je zult in elk geval geen studies vinden die specifiek over vrouwelijke pedofielen gaan, gewoon omdat ze eigenlijk niet te vinden zijn. Oftewel: studies over pedofielen gaan over het algemeen over mannen. Het niet hebben van een voorkeur voor jongens of meisjes is overigens zeldzaam, en die voorkeur is dus homoseksueel dan heteroseksueel.

Zo'n verband mag je trouwens nooit zomaar omdraaien. Het is waar dat pedofiele mannen vaker een voorkeur hebben voor jongens dan voor meisjes, maar dat zegt uiteraard NIETS over de kans dat een homofiele man pedofiel zou zijn.

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik heb snel wat artikelen gezocht via google scholar, en kan geen echte prevalentiecijfers vinden. Wel de suggestie dat er in elk geval een relatief hoger percentage homofiele pedofielen is, maar geen absolute cijfers. Ik voeg een paar artikelen toe, de meeste zijn zonder inloggen helaas niet volledig te lezen.

En nog een studie die wél volledig te lezen is, om even heel duidelijk te maken dat het verband niet om te draaien valt: het artikel begint met een studie waarin beschreven wordt dat homo-mannen net zo min enige seksuele opwinding laten zien bij het kijken naar foto's van jongetjes als hetero-mannen bij het kijken naar meisjes: http://www.robinjwilson.com/articles/freund%201989%20erotic%20age%20pref.pdf
Dat even om dus heel duidelijk te stellen dat er zeer zeker NIET sprake is van iets als een glijdende schaal tussen homoseksualiteit en pedoseksualiteit, (zoals wel eens gesuggereerd wordt) of dat er een ander soort verband zou zijn. Een normale homo-man, die dus gevoelens heeft voor andere volwassen mannen, voelt zich net zo min aangetrokken tot jongetjes als een hetero-man zich tot meisjes aangetrokken voelt. Zo'n statistisch verband mag dus absoluut niet leiden tot een soort verdachtmaking van homo-mannen in het algemeen. Wat wél opvalt in de literatuur, is dus dat mannen die zich seksueel aangetrokken voelen tot kinderen, relatief vaker tot jongetjes dan tot meisjes worden aangetrokken. Of dat ook in absolute cijfers zo is, heb ik nog niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Komt niet voor, óf is extreem zeldzaam", zei ik. Maar over vrouwelijke pedoseksualiteit is écht heel weinig beschreven. Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar dat in de wetenschappelijke literatuur wordt aangegeven dat het óf niet voorkomt, óf erg zeldzaam is. Dat staat trouwens nog los van kindermisbruik. Pedoseksualiteit is het zich uitsluitend seksueel aangetrokken voelen tot prepuberale kinderen: niet elke pedofiel misbruikt kinderen, en misbruik kan ook een totaal ander motief hebben dan pedoseksuele gevoelens. Heb je er eventueel artikelen over? Omdat vrouwelijke pedoseksualiteit zowel in seksuologie tekstboeken als in wetenschappelijke tijdschriften zo goed als niet beschreven staat, weet ik er zo goed als niets over. Dus als je specifieke informatie hebt: ik leer graag bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor pedofielen (m/v) die op prepuberale kinderen vallen, is het geslacht vaak helemaal niet relevant. Verder heeft het ongeveer net zo veel met homosexualiteit te maken als met vingerverven of parachutespringen. Niks dus.
Een seminarie vroeger was exclusief voor jongens en internaten waren ook nooit gemengd. je hoort veel over misbruik vanaf de jaren 50. Ik denk dat in dergelijke situaties seksuele gevoelens en aandriften moeten ontkend ( want de priesters en broeders horen celibatair zonder seks met anderen te leven maar dat lijkt me echt moeilijk ) en dan is het kind hiervan de dupe want die hadden geen recht van spreken.