Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat was de rol van de onderwereld tijdens de 2e wereldoorlog?

Ik vraag mij wel eens af wat de rol was van de onderwereld tijdens de 2e wereldoorlog. Vormden zij toen het verzet?
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat wanneer er nu een 3e wereldoorlog zou uitbreken de rol van bijv. de Hells Angels nihil zou zijn. (die bestond overigens niet in de 2e wereldoorlog) maar puur als voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
683
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel interessante vraag! Ik vraag me af of het ooit onderzocht is, ik zou het echt niet weten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, vond ik ook. Beetje jammer dat die voorlopige antwoorden zo slecht en voorspelbaar zijn. Had toch echt meer verwacht. Hoop dat er echt iemand tussen zit die een zinnig antwoord geeft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

İn de 2e wereldoorlog werd heel radicaal afgerekend met onderwereld figuren, of zij kozen zelf doelbewust de kant van de nazi's om er financieel beter van te worden.
Groepen en gangs bestonden destijds nog niet,maar wel figuren die zich aanpasten aan de ontstane situatie en door bedreiging, zwarte handel probeerden zich te verrijken.
Het plegen van verzet gebeurde door mensen die met een nobel doel (helpen van anderen)of politieke mening tegen de bezetter in opstand kwamen.Het ging hen er hierbij niet om om er zelf financieel beter van te worden.
Er bestond in Nederland geen verzetsgroep die was geformeerd uit onderwereldfiguren.Christelijke en/of politieke eensgezindheid waren de basis voor verzetsgroepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de concentratiekampen waren het vaak de criminelen die kapo of blokhoofd werden.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Helemaal niemand is puur goed of slecht, of boven- of onderwereld. Dit zwart/wit-idee maakt het 2e wereldoorlog verhaal makkelijk. Maar dat is het helemaal niet.

Stelen (bijvoorbeeld) is iets dat je doet. Iemand die bij de Duitsers hoorde (zoals NSB) kon een hele nette kerel zijn, maar kon ook bijvoorbeeld iets stelen bij gelegenheid. Iemand van het verzet idem dito.
Je hebt ook plunderaars, mensen die misbruik maakte van de situatie. Plunderaars konden ook van beide kampen komen. Ga zo maar door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding