Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zal er een grens zijn aan de verharding van de maatschappij ? en wanneer is deze bereikt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
737

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een golfbeweging net zoals de economische golfbewegingen.

Je ziet nu al steeds meer sociale trekken in de maatschappij, al enige tijd groeit de linkse kant in de politiek, en ondanks de crisis blijft men toch bewust bezig met het milieu en sociaalverantwoord zakendoen (groene sint bijvoorbeeld). Ook de Fair trade producten en biologische producten komen meer en meer in het normale leven (supermarkten). Dit zijn geen teken van verharding maar juist tekenen dat de ommekeer al begonnen is.

Het is een evolutionair proces, terwijl het socialere (zachtere) al groeit zal ook hier en daar de verharding nog wat toe nemen, om straks te verminderen. Er zal in elke beweging een streng van de tegenbeweging blijven bestaan. Het wordt nooit 100% zacht, of 100% hard. Net als yin en yang.

Het precieze omslagpunt zal volgens mij dus ook niet genoemd kunnen worden, wellicht kun je wel een periode als zodanig aanwijzen. En we zitten er al in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Neen die is er niet. Of komt pas als er dode gaan vallen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wordt alsmaar harder, tot er meer en meer haarden van vrede ontstaan... En er zal net als in de middeleeuwen plekken ontstaan die beschermd worden, zoals toen de kastelen, maar hoe ze nu hiet gaan heten dat weet ik dan weer niet...

Maar in 2012 komt er een kentering, de harde ik-cultuur verdwijnt en verandert tot de zachte wij-cultuur...

zo verwacht ik dat het zal gaan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zal steeds harder worden, en proberen ze alles aan banden te leggen, poortjes tegen diefstal, geen wapenbezit, agent in functie niet beledigen.

Als we deze 3 regels al eens zouden schrappen in de maatschappij zijn we al behoorlijk ver.

Maar denk dat we nog veel verder gaan en de grens nog lang niet is bereikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat de de maatschappij verhard is beeldvorming. De maatschappij bestaat sowieso niet, dat zit allemaal in de mind of het denken. Onstijg het denken en je bent er van verlost.

Toegevoegd na 2 minuten:
meditatie of yoga zijn voorbeelden om dat te doen, als het je aantrekkelijk vindt om te doen. Nog beter is direct inzicht. Daarvoor helpt interesse in Waarheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grens is pas bereikt als je zelf ingrijpt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is al eens geprobeerd door Adolf Hitler met zijn Derde Rijk en de Nazi's: harder kan niet; sterven voor het vaderland, en alles wat zwak is uitroeien! Uiteindelijk zal zo'n maatschappij ineenstorten: dan is de grens bereikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een slingerbeweging en de slinger is nog niet op zijn maximum curve. De grens zal er zijn wanneer er collectief een kantelpunt wordt ervaren : zo kan het niet meer, maar daarvoor dient er , helaas, eerst nog een escalatie plaats te vinden die dan als katalysator de mensen een geweten schopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat de samenleving verdeeld raakt. Bijvoorbeeld wanneer (voornamelijk) autochtonen zich openlijk zullen uitspreken tegen, en met behulp van geweld, tegen de steeds hogere tolerantie die wij moeten aannemen ten opzichte van nieuwkomers.

Dus wanneer er durft te worden gedemonstreerd tegen het weggeven van onze identiteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grens is er niet. Het zal allemaal nog harder worden met nog meer maatregelen, wat ook weer niet helpt.

Het kan alleen doorbroken worden als we niet meer voor ons zelf leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verharding van de maatschappij, ik denk dat je daarmee bedoelt dat de aanhang van de PVV groeit en mensen niet meer zo geneigd zijn om solidair te denken. Om die beweging in het denken van mensen uit te leggen, is meer nodig dan 5 regels op goeievraag.nl. Als ik het heel erg kort door de bocht moet zeggen: Mensen irriteren zich al 20 jaar aan verslechterende maatschappij en uitvreetgedrag door sommige mensen. Dat zal dus eerst moeten worden aangepakt voordat men weer wat milder gaat denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding