Hoe wordt het lichaam van een overledene geconserveerd?

Een dorpsgenoot werd 9 dagen na het overlijden begraven en de kist was open voor het afscheid. Hoe bereikt men dit? Wordt de overledene in de diepvries bewaard?
Graag antwoord van iemand uit het begrafeniswezen, iemand die het écht weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

De overledene wordt in de koeling van het rouwcentrum bewaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de " koeling " tot de begravenis/crematie . na 13 dagen mag het niet meer met open kist dus je zou kunnen zeggen dat dat ook de maximale tijd is om iemand te bewaren zonder dat de ontbinding al opgang gezet word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koeling en thanatopraxie. Bij thanatopraxie worden chemische stoffen in de bloedbaan ingespoten om het lichaam voor een korte periode (max. 10 dagen) te conserveren.
Dit in tegenstelling tot balsemen, waarbij het lichaam voor een hele lange tijd bewaard blijft. Balsemen in in Nederland verboden, m.u.v. leden van het Koinklijk Huis en personen die in het buitenland begraven moeten worden.