Deze komen mijns inziens voort uit het onvermogen van de mens zijn "ideale ik" een op een te vertalen in zijn "werkelijke ik". De ruimte tussen beide wordt gevuld met goede voornemens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit de wil van de mens om iets goed te doen. Voornemens worden vaak op genomen vanaf een bepaalde datum (het nieuwe jaar, na een verjaardag) en worden uiteindelijk niet waargemaakt. Als je je echt iets wil voornemen met kans van slagen moet je het per direkt uitvoeren. Dingen zoals: "na het weekend ga ik weer lijnen" werken niet , hooguit tot het volgende weekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens :) Maar het principe van goede voornemens is ooit ontstaan. Hoe en wanneer, en was dit vanuit een religieuze overweging?
Omdat sommige mensen graag kracht halen uit iets groter dan zijzelf. Als de wil om gedrag te verbeteren er wel is maar het doorzettingsvermogen ontbreekt is het handig om publiekelijk een "wet" vast te leggen om toch door te zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt geconstateerd dat je dingen fout hebt gedaan, of anders zou willen. Je voelt dat het anders zou moeten en je neemt je voor dat je dat niet meer wilt, dit wil je graag omzetten in actie!
Vaak kies je een bepaald moment om te starten, een nieuw begin.
Vaak val je jezelf best tegen trouwens...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het bizarre is dat een mens altijd de goede voornemens vooraf openbaar wil maken en dan ook nog per speciale gelegenheid. Omdat 1 januari nu eenmaal na de Kerst valt is het niet zeldzaam dat mensen op een van de Kerstdagen aankondigen dat ze 1 januari aan de lijn gaan. Als er echt sprake is van een plan kan dat op elke datum.