Het huis dat ik huur is erg gehorig. De buren hebben nu een tv met behoorlijk wat bas tonen. Ook buiten zetten ze de radio keihard. Wat kan ik doen?

De buren die sinds enkele jaren naast mij wonen hebben inmiddels een tv een radio bij elkaar gespaard en dat zal ik weten ook! De huur huizen zijn erg gehorig en ook buiten gaat het op volle sterkte. Ik heb hun nu al drie keer gevraagd of het wat minder kan. Dat gaat een paar dagen goed en dan begint het weer. Van de woningbouw moet je dan handtekeningen verzamelen, maar dat zal moeilijk gaan bij 2 huizen onder 1 kap. Aan hun andere kant loopt een weg. Er bestaat hier ook zoiets als buurtbemiddeling, maar die staat erg slecht bekent. Ik ken er zelf de voorbeelden van. Als ik gespannen naar mijn tv kijk moet ik hem vaak harder zetten om niet gestoord (letterlijk en figuurlijk!) te worden van het gedreun van hun tv/radio. Dit vind ik geen oplossing! Bovendien lokt het volgens mij alleen maar uit.
Wie heeft een tip?

Toegevoegd na 11 uur:
Ben bang dat ik hier niet veel verder mee kom. De wijkagent kent het gezin volgens eigen zeggen: "heel goed" Hij adviseerde buurtbemiddeling, maar het zijn geen mensen om ruzie mee te krijgen. Bovendien is de buurtbemiddeling hier erg beneden de maat!
Denk dat er niks anders opzit dan accepteren of verhuizen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (5)

Geef het nogmaals aan en geef ook aan dat je het via de woningbouw onderling moet oplossen en als dit niet lukt het via bemiddeling opgelost dient te worden. Je benadrukt dat dit de uiterste oplossing is en het graag onderling wilt regelen
Handtekening actie klinkt meer als een uitzetting dan dat er klachtgericht bezig is vanuit de woningbouw.

Toegevoegd na 20 minuten:
laat ze hun tv aanzetten op het volume zoals ze hem standaard aan hebben. Laat ze bij jou even meeluisteren. Als ze het probleem letterlijk mee ervaren scheelt dit vaak een hoop begrip
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste klopt, maar dan zetten ze de televisie zachter dan dat ze nromaal zouden doen, en dan zeggen ze; zie je dat er niks aan de hand is....zo'n mensen ken ik wel ja!
loginabcde
11 jaar geleden
een tv start vaak op het kanaal en de geluidssterkte als dat hij afgesloten is. Gewoon meelopen naar de tv en iedereen uit dat huis meevragen om te komen luisteren. Kan er niks aan het volume gedaan worden
Lijkt een beetje op wat ik vroeger heb meegemaakt!
Bij mij loste het probleem zich vanzelf op omdat ik ging verhuizen..
Lijkt me niet de bedoeling dus dan moet het via de weg van klagen bij de verhuurder.
Mocht dat niet helpen kun je altijd nog een wijkagent inschakelen en eventueel laten meeluisteren.
Verder zou je een koptelefoon op kunnen zetten (is eigenlijk te gek voor woorden in je "eigen" huis!)
Isoleren van de tussenmuur zou ook goed kunnen helpen door b.v. latten op de muur te spijkeren (niet te hard timmeren ;-)met isolatieschuim er tussen en afdekken met
schroten of zoiets.
Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat isoleren helpt niet altijd. Bij dat soort huisjes lopen de vloerbalken soms door en/of zitten contactpunten op dezelfde hoogte. Er is een geleiding waarbij isoleren niet helpt. Helaas, en heel heel erg vervelend, vooral als je alleen woont naast twee of meer mensen.
Het is een vervelende situatie, maar door hetzelfde te doen of door er continue negatieve aandacht aan te geven maak je het alleen maar erger. Of je buren moeten slechterhorend zijn, dan gaat die TV vaak harder of de radio, in de hoop dat ze het beter kunnen verstaan als het geluid harder is, maar dat is nooit zo, je zal het er niet beter door kunnen verstaan.

Je zou nogmaals bij hun kunnen aanbellen en vertellen dat jij je televisie en je radio niet meer kunt verstaan, dat je je visite nog amper kunt verstaan en dat het de verstandhouding tussen jullie buren niet ten goede komt. Dat je het jammer vind dat ze niet op eigen houtje met jou samen dit willen oplossen en dat jij het vervelend vind als ze jou op die manier dwingen dit op een vervelende manier op te lossen door de hele buurt hiervan op de hoogte te brengen en handtekeningen te verzamelen en bladiebladiebla.

Je kan ze vragen of ze begrijpen dat jij, net als hun, ook een beetje rust wilt hebben, dat je niet van dezelfde muziek als hun houdt en dat je niet gedwongen wil worden hiernaar te luisteren. Je kan voorzichtig vragen of ze problemen hebben met het verstaan door gehoorproblemen, in dat geval kunnen koptelefoons of ondertiteling voor doven en slechthorenden een uitkomst bieden.

Mocht dit niet werken kan je altijd bij de woningbouw aangeven dat je maar 1 buur hebt in je rijtje en dat anderen dus automatisch geen last hebben van geluidsoverlast, dat handtekeningen dus geen zin heeft. Dat je je uiterste best hebt gedaan dit op een vriendelijke manier op te lossen maar dat dit niet helpt en dat je ook je eigen wilt horen denken.

Meer zit er helaas niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder "aangifte" te doen ( wordt je namelijk bekend en je identiteit onthult ) kun je "melding" maken. Als je melding hebt gemaakt en herhaaldelijk dit blijft doen als dat gezeur voor blijft komen, zal de politie tot actie over moeten gaan namelijk. Let wel, van 07:00 tot 22:00 is het bijna overal toegestaan om "herrie" te maken. Indien het 22:01 is, zijn ze wettelijk in overtreding maar sowieso dien je rekening te houden met je medemens lijkt me. Ben zelf ook iemand met een flinke stereo en heb daar ook wel eens de buren om 05:00 aan de deur gehad (stond keihard met de ramen open) en compleet terecht dat ze kwamen. Spreek een volume af wat voor alle 2 partijen aanvaardbaar is als er een gesprek mogelijk is? Ik ben er uitgekomen door "bij de buren" te gaan luisteren van "wat zij horen" en ik dacht "valt wel mee" en daar nu precies weet wat teveel is en me daarop mijn volume ingesteld. ( meer dan 600 watt RMS en Meneer de uil om 05:00 met het raam open is niet echt handig ook ). Ik houdt me in, en probeer in gesprek te komen, hier werkt het prima. Moet wel toegeven dat ik in een woonboerderij woon met mega dikke muren en absoluut geen zeikers heb van buren maar ook die zijn "Meneer de Uil" om 05:00 wel zat op volume maximaal. Succes!

Toegevoegd na 11 uur:
Na je reactie (van de wijk agent) wordt het een grijs gebied namelijk, maar helder genoeg om hier zeker wat mee te doen. Kijk maar naar de bronvermelding wat ik opgeduikeld heb. Er zijn dus wel degelijk normen in de wet vastgelegd. Zelfs per dagdeel indien het niet eenmalig is. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag tot tien uur noodzakelijke overlast maken (klussen bijvoorbeeld) maar (bewust) óverlast veroorzaken mag NOOIT. De hele dag de radio op disco-sterkte in een woonwijk is gewoon overlast en gewoon verboden, ook op klaarlichte dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nikema, Natuurlijk is dat geen geschreven regel, iedereen mag geluid maken zodra je de buren er maar niet mee lastig valt, oftewel, "geen geluid waar de buren geen overlast van hebben". Ik denk dat je bedoeld dat geen geluid mag maken waar de buren wel last van hebben na 22:00 uur. woningbouwverenigingen echter wel een geschreven regel, staat vaak in het huurcontract waar je voor tekent. Toch in mijn buurt is er wel een paar keer politie bij iemand geweest die te harde muziek aan had na 22:00 uur. Die agent bij jou had denk ik zijn dag niet.
Dit is een probleem waarmee je in elk geval in een vroeg stadium nog twee kanten uit kan.

De eerste mogelijkheid is praten - eerst zelf - en inderdaad laten horen HOE hard het bij jouw klinkt. Samen kun je dan - eventueel met de woningbouw erbij - overleggen of er geluidwerende mogelijkheden zijn (goede speakersteunen schelen vaak al een hoop, of elders ophangen). Dat moet trouwens wel van twee kanten komen ; een zekere mate van 'elkaar horen' is nu eenmaal onvermijdelijk in een rijtjeshuis. De grens waar 'elkaar horen' ophoudt en 'overlast' begint is echte reen heel persoonlijke, en die komt steeds dichterbij te liggen naarmate je meer en vaker last hebt en de verstandhouding slecht is.

De tweede mogelijkheid - als de eerste niet werkt - is dat je helaas asociale buren hebt die schijt hebben aan waar jij last van hebt en lekker hun eigen gang gaan. In het begin zullen ze op klagen nog mondjesmaat ingaan, maar op den duur helemal niet meer of er nog een schepje bovenop doen.
In dat geval zul je de 'lange weg' via aangiftes, wijkagent, verhuurder en dergelijke moeten gaan, en in de praktijk is dat een HEEEELE lange weg, (minimaal 3 tot 5 jaar voor iemand uitgezet kan worden) waarbij je uiteindelijk zelf vermoedelijk het grootste slachtoffer wordt.

Het addertje onder het gras zit - heel begrijpelijk overigens - heel begrijpelijk on je laatste zin : het lokt mij alleen maar uit. Dat is een teken dat jij het je al te persoonlijk het angetrokken ("oorlog") en de verliezende partij bent als het gaat om 'wie is de grootste aso'. Als je dar niet voor in de wieg gelegd bent, hou je dat niet lang vol zonder er zelf psychisch aan onderdoor te gaan.

Ik hoop voor je dat de eerste weg nog open ligt. Zoniet, dan zou ik aan de tweede niet eens beginnen, maar zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere woning. Dat lijkt wellicht een zwaktebod, maar je slaapt er een stuk beter door. Gelijk HEBBEN en gelijk KRIJGEN zijn nu eenmaal twee heel verschillende dingen. En gelijk krijgen is lang niet zo lekker als gewoon rust aan je kop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wist niet dat het zooo lang kon duren!
Dacht eigenlijk dat wanneer je vaak bij de politie klaagt het wel een keer duidelijk werd.
Lijkt me toch niet goed om je te laten wegpesten maar inderdaad als je de mogelijkheid hebt is verhuizen misschien makkelijker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel zeker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn - vele- gesprekken met de wijkagent en wethouder heb ik begrepen dat ze uiteindelijk ECHT wat aan doen als het dossier ongeveer 6-7 centimeter dik is.
Dat dossier bestaat dan uitsluitend uit aangiftes want meldingen komen er eigenlijk niet in. Je moet dus ELKE keer echt officieel aangifte doen.
Daarnaast kregen we het verzoek de boel in de gaten te houden (kentekens noteren van bezoekers, beschrijvingen, wie wanneer in huis was, dat werk) met de toezegging dat ze daar eigenlijk ook niks mee konden. Overigens waren de buren er ab-so-luut niet op uit om ons weg te pesten ofzo ; ze waren er van overtuigd dat ze goed leefden, en de buurvrouw vond het jammer dat ze nooit normaal geaccepteerd werden in een buurt. Ze wouden graag gezellig feesten met de hele buurt enzo... Total geen enkel besef dat in een doorsnee woonwijk de mensen 's nachts slapen en overdag werken, dat je op straat of in de wandelpaden van een winkelcentrum geen spullen 'vindt' maar dat die al van iemand zijn, dat plassen en spugen uit de ramen en in de tuin geen geaccepteerd gedrag is, dat het onprettig is om de hele dag gesprekken te horen met ELK derde woord iets met kanker, dat niemand het prettig vind om dagelijks naar de overduidelijke geluiden van huiselijk geweld te luisteren, dat kinderen naar school horen te gaan, dat niemand het fijn vind vrijwel dagelijks politie voor de deur te hebben en dag en nacht keiharde muziek te horen, dat je honden moet opvoeden zodat ze niet iedereen aanvallen en dat je ze ook niet dagenlang alleen laat, affijn, zo kan ik nog ettelijke uren doorgaan. Absoluut geen kwaadwillige opzet, wij hadden nog bijna het 'beste' contact met ze (zijn ongeveer de enigen die nooit geslagen zijn, al heeft het een keer een haar gescheeld, en zijn er over de vloer geweest en zij bij ons) maar een ZO wezensvreemd cultuurverschil, dat dat gewoon op geen enkele manier samen kan gaan.