Ik ben 18 jaar en wil op kamers wonen, hoe betaal ik dat?

Ik ben 18 jaar en ik wil graag op kamers wonen. Ik doe een niveau 3/4 opleiding op het mbo en krijg als ik uitwonend ben een studiebeurs van €246,-. Als je een redelijke kamer wilt krijgen ben je wel €400,- kwijt per maand. Dan moet je nog eten, schoolgeld betalen etc. Uitgaan doe ik nooit dus daar heb ik geen geld voor nodig.
Ik wil graag in een andere stad wonen Zwolle of Utrecht ofzo. Daar woon ik zelf nu niet, maar hoe moet ik dat regelen als ik dat zou willen.
Mijn vraag is hoe moet ik dit alles aanpakken als ik op kamers wil wonen? Wat komt er allemaal bij kijken? Hoe kan ik dat financieel doen? Waar moet ik allemaal op letten? Graag serieuze antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K
Kimath
11 jaar geleden
Kijk hier eens voor studentenwoningen in Zwolle: http://www.dewoningzoeker.nl/aanbod/totaal/resultaat/?filter=studentOnly&filtervalue=1&tab=List

Antwoorden (3)

Begin om via internet woonruimte en een bijbaantje te zoeken.
Als je dat hebt, dan vertel je iedereen die het horen wil dat je op kamers gaat, veel mensen zullen nog wel spullen over hebben die je mag hebben.
Kijk ook eens op de site van het NIBUD, daar staat veel op over financiën.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw bedrag aan studiefinanciering is nogal laag. Dat kan betekenen dat de overheid ervan uitgaat dat je ouder(s) een bedrag bijleggen. Dat staat in die brieven die je krijgt over de hoogte van je bedrag.
Hopelijk willen je ouders dat bedrag inderdaad aanvullen. En/of probeer een bijbaantje te vinden inde stad waar je wilt wonen. Dat zal je vast lukken! En dan proberen zo goedkoop mogelijk te leven. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar ook wel heel spannend om te doen. Aanbiedingen in supermarkten in de gaten houden, samen eten met studiegenoten, of gebruik maken van de mensa -als die er is-, enzovoort.
En ik denk dat het ook onder de €400 wel moet lukken hoor, zeker in Zwolle.
Heel veel succes, en vooral plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heey!

400 euro voor een kamer is écht heel veel, ik woon vrij luxe en betaal zelfs nog minder als student, dus je zou makkelijk een kamer kunnen krijgen rond de 300 euro!:)
Daarnaast is het handig als je alle uitgaven op een rijtje zet voor jezelf, zodat je ongeveer weet wat je per maand tekort komt.

Denk daarbij aan:
- Huur
- Zorgverzekering
- Eten
- Kleding
- Huishoudelijke spullen
- School

Je krijgt inderdaad 246 euro als studiebeurs, ook krijg je nog een zorgtoeslag, en afhankelijk van je 'kamer' mogelijk nog een huurtoeslag.

Waarschijnlijk zal je rond de 300 euro per maand tekort komen, dus daarvoor zal je dan echt een bijbaantje voor moeten zoeken. Echter 300 euro per maand is als student maar ±10 uurtjes per week werken, dus dat valt redelijk te doen, en je krijgt er een hoop vrijheid voor terug..

Desnoods kan je ook nog geld lenen als aanvulling op je stufi, al raad ik je dat niet aan want dat kan snel oplopen als je 300 euro per maand gaat bijlenen (10.000 euro na 3 jaar).

In principe hoef je voor je kamer niet ál teveel meubels aan te schaffen, waarschijnlijk hebben je ouders nog wel een aantal dingen die je goed kan gebruiken en die nu ook nog in je kamer staan.

Ik heb destijds gezegd tegen mijn ouders dat ik graag op kamers wilde, heb via kamernet.nl uiteindelijk een kamer gevonden. En nadat ik daar een aantal weekjes woonde heb ik een baantje gezocht waarmee ik mezelf kan redden, en dat loopt gewoon prima. Zoveel geld ben je al met al ook weer niet kwijt.

Als je nog vragen hebt moet je maar een reactie geven ofzo, ik woon nu sinds 1,5 jaar op kamers en dat gaat gewoon supergoed ook qua financiën!:)