Wanneer was het eerste school eindexamen op de middelbare afgenomen en hoe ging dat in zijn werk?

Kun je die hele oude examens bekijken? Waar oefenden de eerste mensen die examen kregen mee? ( Nu oefenen we met examens van voorgaande jaren )

Weet jij het antwoord?

/2500

54 jaar geleden deed ik eindexamen op de MMS, een schoolvorm die nu niet meer bestaat. Het is een beetje te vergelijken met een tussenvorm tussen HAVO en VWO nu. Wij hadden geen oefenmateriaal. Papers bestonden nog niet. We hadden wel een soort tentamens, maar die telden niet mee voor het uiteindelijk examen. De tentamens waren dus eigenlijk bedoeld om je een beetje kennis te laten maken met wat je te wachten stond. Je draaide dus helemaal op eigen kennis. Wel konden er na afloop al her-tentamens worden gedaan. Dat was natuurlijk niet onbeperkt. Maar daar heb ik geen ervaring mee opgedaan, ik was er in eenmaal door. Toegevoegd na 1 dag: her-tentamens moet zijn her-examens!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100