Is de Hartstichting een goed "Goed Doel"?

Bij veel "Goede Doelen" verdwijnt een groot deel van de opbrengst in de zakken van de bestuurders, hoor je de laatste jaren. Is dat bij de Hartstichting ook het geval of besteden zij inderdaad het geld waarvoor zij beweren het op te halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ter info:
Hieronder vind je een lijstje met namen van de bestuurders van "Goede Doelen", zoals dat heet en hun jaarsalarissen !
Die personen moeten er keihard voor werken.
Ik hoop van harte dat deze bestuurders op jullie gulle giften kunnen blijven rekenen ! Daarbovenop komen dan nog extra voordelen zoals reizen , telefoon en een leaseauto. Instelling
Naam bestuurder
Salaris in Euro's:

Unicef
Henk Franken
371.459

Rode Kruis
Cees Breederveld
198.000

Hartstichting
Hans Stam
181.119

Nierstichting
Paul Beerkens
177.249

Kerk in actie
Haaije Feenstra
176.000

KWF Kankerbestrijding
Ton Hanselaar
175.135

Artsen zonder Grenzen
Hans van de Weerd
174.000

Prins Bernard cult. fonds
Adriana Esmeijer
160.400

Natuurmonumenten
Jan Jaap de Graeff
154.000

Plan Nederland
Tjipke Bergsma
136.000

Wereld Natuur Fonds
Johan van de Gronden
129.498

Cordaid
René Grotenhuis
128.514

Greenpeace
Liesbeth van Tongeren
126.901

Woord en Daad
Jan Lock
125.361

Astma fonds
Michael Rutgers
125.000

Zonnebloem
Marijke van Eck
122.416

Terres des Hommes
Ron van Huizen
117.440

Amnesty
Eduard Nazarski
115.955

Oxfam/Novib
Farah Karimi
115.769

SOS Kinderdorp
Albert Jaap van Santbrink
103.164

Cliniclowns Nederland
Hans Geels
94.577

Liliane fonds
Kees van den Broek
92.016

War Child
Mark Vogt
87.600

Leger des Heils
geen jaarverslag

Reumafonds
geen jaarverslag

Tja, hier wordt je toch wel even stil van.
Denk er maar eens "nuchter" over na !! Die "bazen" zien zichzelf blijkbaar als het goede doel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feenstra verdiende met zijn vorige baan 2x zoveel, dus ze zullen het echt niet allemaal voor het geld dien, al zijn het natuurlijk geen misselijke bedragen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De salarissen van directeuren van dergelijke stichtingen vind ik meestal erg hoog maar goed, als ze een veelvoud ervan binnenhalen dat de doelen ten goede komt vallen ze misschien ergens wel te rechtvaardigen. Kwalijker vind ik de sponsoring door het bedrijfsleven. De Hartstichting stelt zich daardoor absoluut niet neutraal op, hetgeen o.a. blijkt uit het actief promoten van Becel producten. Ik ben daar weleens een discussie met Hans Stam over begonnen maar die hulde zich al heel vlot in stilzwijgen. Het ergerlijke toppunt vond ik die jarenlange cholesterolprikacties op een paar meter afstand van de Becel koelvitrine in de supermarkt. Zowel de Hartstichting als Unilever sponnen er garen mee.

Het beste antwoord

Zie onderstaande schema. Volgens de Hartstichting zelf werd dus in 2009 zo'n 75% van het opgehaalde geld daadwerkelijk besteed aan de eerder opgestelde doelstellingen.
Het vaste salaris van de directeur was in 2009 bijna 136.000 euro. Trek je eigen conclusies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
€181.119
zie reactie bovenaan.
Pieter2011
11 jaar geleden
En helaas krijgt de oud-directeur van die club ook nog steeds 100.000 euro per jaar:
http://www.studenten.nl/nieuws/directeur_hartstichting_jaren_doorbetaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het jaarverslag van de Hartstichting zelf toch iets betrouwbaarder is dan jouw bron, wat die ook moge zijn; in het jaarverslag wordt namelijk gesproken van zo'n 136.000 euro. Misschien dat de bedragen van jouw bron geen kale salarissen zijn, maar inclusief bonussen o.i.d., of misschien klopt je bron gewoon niet.
Pieter2011
11 jaar geleden
In 2004 is het hoge salaris (175.000) van de directeur van de Hartstichting volop in de publiciteit gekomen. De man is vertrokken, maar krijgt -tot zijn pensioen- nog wel 100.000 euro per maand. Het lijkt me stug dat het salaris van de huidige directeur nu 181.119 is, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vaak worden financiële constructies bedacht waardoor allerlei "extra's" buiten het basissalaris vallen. Denk aan bonussen, premievrij pensioen e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er stond ook bij:
Daarbovenop komen dan nog extra voordelen zoals reizen , telefoon en een leaseauto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pieter2011: ik neem aan 100.000 per JAAR. Per maand zou wel heel erg veel zijn (maar 100.000 per jaar tot z'n pensioen is natuurlijk ook ontzettend belachelijk)
Pieter2011
11 jaar geleden
Sorry, stom foutje. Natuurlijk bedoelde ik per jaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik gedaan. Van mij krijgen ze niks.

Andere antwoorden (3)

Ja, want het is opgenomen in het register van het CBF.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het CBF houdt toezicht op goede doelen in Nederland. Op verzoek van de fondsenwervende instelling of kansspelbegunstigde beoordeelt het CBF het bestuur en beleid van de instelling, hoe ze geld binnenkrijgen, hoe ze het besteden en hoe ze daar verslag over uitbrengen. Als de goede doelen aan de criteria van het CBF voldoen krijgen ze een stempel van goedkeuring: het CBF-Keur voor grote goede doelen of het CBF-Certificaat voor kleine goede doelen. Klachten over goede doelen worden, zover het CBF daartoe over de middelen beschikt, in behandeling genomen.

http://www.cbf.nl/index.php

Overigens zijn er goede doelen (vaak kleinschalig) die het ook prima doen, dus niet elk doel wat niet op de lijst van het CBF staat is te slecht voor die lijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het CBF-keur, keurmerk voor goede doelen, geeft aan het publiek een vals beeld over de manier waarop ingezameld geld wordt besteed. Dit blijkt uit een rapport dat de VFI, branchevereniging van landelijk wervende goede doelen, vorig jaar maakte op basis van een enquête onder de honderd leden. Het rapport is tot dusver niet in de openbaarheid gebracht. Fondsen die aan een reeks voorwaarden voldoen, kunnen bij het Centraal Bureau Fondsenwerving het CBF-keur aanvragen. Een van de criteria is dat de kosten voor het werven van geld niet boven de 25 procent mogen uitkomen, de zogeheten strijkstoknorm. Anders gezegd: voor iedere euro die een goed doel binnenhaalt, mag niet meer dan 25 eurocent worden uitgegeven. Van de grotere goede doelen die door de VFI zijn ondervraagd, is 68 procent negatief over de betekenis die het publiek geeft aan de 25 procentsnorm. Volgens de VFI denken de meeste gevers dat de norm van toepassing is op álle kosten die goede doelen maken, dus ook de kosten voor personeel en gebouwen. Volgens enkele goede doelen geeft de norm aan het publiek ’slechts een schijnzekerheid’. „Door de goede marketing van het keurmerk heeft het CBF-keur voor het publiek een betekenis gekregen die volstrekt buiten de realiteit staat”, aldus een deelnemer aan de enquête. Een ander schreef: „Als organisatie kan ik, al of niet door een creatieve toerekening van mijn kosten, prachtig voldoen aan de cijfermatige norm, maar kwalitatief aan alle kanten tekortschieten in het realiseren van mijn doelstelling. Op deze wijze ontvang ik brede financiële steun vanuit het publiek terwijl ik heel slecht presteer in de uiteindelijke uitvoering.” Uit de steekproef bleek dat VFI- leden veel meer kritiek hebben op het CBF-keur. Het aanvragen en behouden van het keurmerk geeft een grote financiële rompslomp en brengt flinke kosten met zich mee. Een van de goede doelen klaagde dat de CBF-administratie op jaarbasis één volledige werknemer kost. Volgens directeur Gosse Bosma van de VFI zijn leden in meerderheid voor het behoud van het CBF-keur. „Het keurmerk heeft veel draagvlak. We zijn wel samen met het CBF-bestuur bezig te bekijken op welke punten het keurmerk moet worden gemoderniseerd. Daarbij wordt er ook gekeken naar de 25 procentsnorm.”
Ze hebben wel CBF-keurmerk, dus er wordt wel op gelet wat er met het geld gebeurt.

http://www.cbf.nl/Instelling/4023/Hartstichting-Nederlandse?gclid=COjy1em-668CFUSIDgod_zI8oQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het CBF-keur, keurmerk voor goede doelen, geeft aan het publiek een vals beeld over de manier waarop ingezameld geld wordt besteed. Dit blijkt uit een rapport dat de VFI, branchevereniging van landelijk wervende goede doelen, vorig jaar maakte op basis van een enquête onder de honderd leden. Het rapport is tot dusver niet in de openbaarheid gebracht. Fondsen die aan een reeks voorwaarden voldoen, kunnen bij het Centraal Bureau Fondsenwerving het CBF-keur aanvragen. Een van de criteria is dat de kosten voor het werven van geld niet boven de 25 procent mogen uitkomen, de zogeheten strijkstoknorm. Anders gezegd: voor iedere euro die een goed doel binnenhaalt, mag niet meer dan 25 eurocent worden uitgegeven. Van de grotere goede doelen die door de VFI zijn ondervraagd, is 68 procent negatief over de betekenis die het publiek geeft aan de 25 procentsnorm. Volgens de VFI denken de meeste gevers dat de norm van toepassing is op álle kosten die goede doelen maken, dus ook de kosten voor personeel en gebouwen. Volgens enkele goede doelen geeft de norm aan het publiek ’slechts een schijnzekerheid’. „Door de goede marketing van het keurmerk heeft het CBF-keur voor het publiek een betekenis gekregen die volstrekt buiten de realiteit staat”, aldus een deelnemer aan de enquête. Een ander schreef: „Als organisatie kan ik, al of niet door een creatieve toerekening van mijn kosten, prachtig voldoen aan de cijfermatige norm, maar kwalitatief aan alle kanten tekortschieten in het realiseren van mijn doelstelling. Op deze wijze ontvang ik brede financiële steun vanuit het publiek terwijl ik heel slecht presteer in de uiteindelijke uitvoering.” Uit de steekproef bleek dat VFI- leden veel meer kritiek hebben op het CBF-keur. Het aanvragen en behouden van het keurmerk geeft een grote financiële rompslomp en brengt flinke kosten met zich mee. Een van de goede doelen klaagde dat de CBF-administratie op jaarbasis één volledige werknemer kost. Volgens directeur Gosse Bosma van de VFI zijn leden in meerderheid voor het behoud van het CBF-keur. „Het keurmerk heeft veel draagvlak. We zijn wel samen met het CBF-bestuur bezig te bekijken op welke punten het keurmerk moet worden gemoderniseerd. Daarbij wordt er ook gekeken naar de 25 procentsnorm.”
De directeur van die stichting Hans Stam en zijn staf zal eerst betaald moeten worden voordat het goede doel in zicht komt! Op onderstaande link wat meer over de kosten die dat met zich meebrengt....