Als je bij de politie solliciteert dan word je getest en dan wordt er bepaald in welk niveau je kunt instromen.
Daar begint het mee.
Een HBO diploma alleen wil nog niet zeggen dat je op het hoogtste niveau kan instromen.
Psychologische testen zijn net zo belangrijk.

Instromen op de politieacademie wel te verstaan.
Want iedereen die bij de politie wil werken moet
vier jaar naar de politieacademie.

http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/Pages/default.aspx

Als je kiest voor een politiefunctie, kies je voor een baan en opleiding ineen. Zodra je de selectieprocedure hebt doorlopen en je bij een korps bent aangenomen, start jouw baan én opleiding en carierre bij de politie.
En dan maar afwachten hoe je carierreverloop gaat zijn
Je zult eerst hoofdagent worden, voor je verder kan.

http://www.kombijdepolitie.nl/Vacatures/Pages/default.aspx

Mijn zoon heeft - met een HBO opleiding en daarna 4 jaar politieacacemie op het hoogste niveau,
er een aantal jaren over gedaan om inspecteur te worden, via hoofdagent en brigadier.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_rangen_bij_de_Nederlandse_politie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een HBO diploma kun je zelfs inspecteur en hoofdinspecteur worden. HBO is niveau 5 (bachelor) bij de politie. Dus hoofdagent is geen enkele moeite. Dat neemt niet weg dat je wel voor het politievak geschikt moet zijn! En voor inspecteur of hoger moet je wel kunnen leidinggeven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat je nodig hebt voor de functies ligt bij de korpsen verschillend. ik weet dat je bij limburg-zuid met basis al agent kan worden omdat hier een personeelstekort is.
over het algemeen kan je hoofdagent worden als je in het bezit bent van een MBO 4 of HAVO diploma. Je moet natuurlijk wel bepaalde competenties kunnen laten zien zoals leidinggeven, initiatief nemen en stressbestendigheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je voldoet aan alle geschiktheidseisen. Er is wel een maar.. diverse korpsen nemen geen mensen met HBO aan voor de functie van hoofdagent (niv4). Dit omdat in het verleden is gebleken dat HBO-ers de opleiding en het werk als te eenvoudig ervaren. Omdat vanuit niv4 de doorstroom dan alsnog bekostigd moet worden via cursussen en opleidingen betaald het korps dubbel.

Wel is het zo dat bij de bachelor opleiding in veel korpsen de mogelijkheid bestaat eerst een aantal jaar als hoofdagent of brigadier in de basispolitiezorg te draaien alvorens op te stromen.

Contact met werving en selectie van de regio waar je wil solliciteren kan het definitieve antwoord geven.