Is het waar dat het burgerlijk huwelijk in beginsel slechts gericht is op nageslacht?

Ik hoorde dat in de wet staat dat het burgerlijk huwelijk in feite slechts uitgaat van het voortbrengen van kinderen wat betreft erfrecht etc. en enkele belastingvoordelen. Wat is ook met het oog op 'homohuwelijk' eigenlijk de functie van het burgerlijk huwelijk? Dus wat als je geen kinderen wilt, of kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is erfrecht dan opeens niet meer belangrijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik mij dus ook af, iemand gebruikte dit als argument tegen het homohuwelijk, maar ik weet niet eens zeker of het echt uitsluitend zo in de wet staat. Vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erfrecht is ook van belang tussen partners onderling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erfrecht is natuurlijk belangrijk voor kinderen als partners onderling. Misschien de vraag verkeerd gesteld, was het voor partnerregistratie en openstelling van burgerlijk huwelijk zo, dat de wet eigenlijk alleen gericht was op het krijgen van kinderen? Afgezien van erfrecht dan, maar waarom zou je anders trouwen. Iemand beweerde dat dit zo was, en de wet hier op ingericht was.
Ik ben het er niet mee eens, maar vraag me af of dat wel de oorspronkelijke bedoeling was bij het samenstellen van het burgerlijk huwelijk. Misschien een jurist die dit weet?

Antwoorden (1)

De functie van het huwelijk is symbolisch: je verklaart voor elkaar en voor de buitenwereld dat je je stinkende best gaat doen om de rest van je leven het geluk bij elkaar te zoeken.
Alle overige functies van het huwelijk zijn inmiddels ook beschikbaar binnen het geregistreerd partnerschap, al moet je soms wat meer regelen dan bij trouwen.