Kunnen mensen in gedrag ook evolueren, zoals in uiterlijke kenmerken?

Zoals bekend is, zijn wij mensen aangepast (fysiek) aan onze omgeving. Passen we ons wat betreft gedrag ook aan, aan onze omgeving.

Om een voorbeeld te geven, wij weten allemaal dat stelen niet goed is. Zou dit mede door evaluatie, een aangeboren gevoel kunnen worden? Momenteel is het aangeleerd namelijk.

Dus, zijn er voorbeelden, dat wij mensen evolueren op het gebied van "gedrag"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nou heel vroeger ging men niet in debat aangezien er nog geen taal bestond en werd bij het minste of geringste elkander de kop ingeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen passen zich qua gedrag aan aan hun omgeving.Dat is iets wat de mens eigen is.Er zijn hierin natuurlijk altijd uitzonderingen maar die zijn klein, als je naar de grote massa mensen kijkt.
Dit doen mensen vanuit hun gevoel en de tijdsgeest waarin ze leven.Als naar de kerk gaan gebruikelijk was,en volgens de gangbare normen en waarden dan ging men op zondag 2 x. Er was een periode dat Nederlandse vrouwen een hoofddoek droegen,en op maandag de stoep gingen schrobben.
De tijdsgeest waarin we nu leven is dat iedereen een eigen mening heeft,en zelf z'n leven mag uitstippelen.

Dit heeft volgens mij niet met evolueren te maken,maar met het aanpassen van de mens aan zijn omgeving en de tijdsgeest waarin hij leeft.(nee dus ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel. Mooi voorbeeld vind ik zelf het vooruitplannen. Als je in ons klimaat geen voedselvoorraad aanlegt in de zomer krijg je het erg krap in de winter. In afrika hebben ze niet onze seizoenen, daar er is altijd wel wat te eten. (of niet, maar dan geldt dat ook voor iedereen)
Door de eeuwen heen zijn (in onze streken) steeds de mensen die niets wisten te plannen omgekomen in een strenge winter, dus op die eigenschap werd geselecteerd.
De neiging tot sparen en vergaren (en hard werken om de oogst binnen te halen) zit bij blanken om die reden veel meer in de genen dan bij afrikanen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit niet aangeleerd gedrag?
teusvh
12 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. Ook blij blanken die al generaties in afrika wonen zie je duidelijke verschillen op dit punt.
En je kunt heus niet alles aanleren, er moet wel een zekere aanleg zijn.