Is er al onderzoek gedaan over in welke seizoen je het beste kan beginnen met rijles?

Als je in de winter begint met sneeuw enz. dan weet je beter hoe je daarna met gladheid kan rijden. Maar dan minder goed 'normaal'. Maar als je normaal lest kan je daarna weer minder goed bij gladheid rijden.
Maar als je in de lente begint dan heb je misschien weer genoeg ervaring om bij gladheid te rijden. enz. enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoelang je er over gaat doen. In mijn tijd met 4x afrijden was je zo anderhalf jaar bezig.

Ik zou, als je het voor het kiezen hebt inderdaad in het najaar beginnen zodat je meer kans hebt gehad dat je in het donker hebt gereden, met regen en eventueel met gladheid.

Aan de andere kant moet het niks uitmaken: je rijbewijs is je rijbewijs. Doe alleen een slipcursus erna. Tegenwoordig kun je korte cursussen doen en met een beetje opletten betaal je daar maar 40 euro voor (net vorige week gedaan).

Toegevoegd na 2 minuten:
Jouw 'voordeel' van normaal lessen slaat natuurlijk niet echt ergens op want je hoeft niet te leren hoe je 'normaal' moet rijden. Ook in de winter/herfst is het wel eens droog in nederland.

Verder zal men hier weinig onderzoek naar doen want wie laat zich daar door leiden? Als je wilt beginnen begin je.

Wel is het zo dat als je een korte cursus in de zomer doet (altijd met daglicht gereden en mooi weer) je wel extra moet opletten als het herfst wordt maar ook dan zou je gewoon moeten kunnen rijden.