Als er brand uitbreekt in een kamer en je wilt vluchten, is het dan aangeraden om de deur toe te doen of open te laten?

En ook voor ramen vraag ik me dit af: ramen toe of open?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Inderdaad, het is beter de deur dicht te houden en direct een uitweg naar buiten zoeken. Bijvoorbeeld via het dakraam. Zo'n actie kan je makkelijker maken door b.v. Vluchtladders in je huis te hangen. Mocht je toch genoodzaakt zijn tot een "heldenactie" door de deur door het huis te moeten gaan (b.v. Om je familielid te redden) kijk dan uit met het open doen van een deur want de vlam zal naar je toe slaan, blijf dus achter de deur tijdens het open doen. Ik weet dat je altijd zo snel mogelijk naar buiten moet maar het is heel begrijpelijk vanuit menselijk oogpunt dat je je geliefden zult willen redden en dat zal waarschijnlijk ook gebeuren als je in die situatie zit. Vandaar mijn antwoord.

je moet altijd proberen om de ruimte, waar brand woedt, zoveel mogelijk af te sluiten. als de ramen en deuren van die ruimte gesloten zijn, kan er minder makkelijk zuurstof in de ruimte komen. zuurstof is, zoals we allemaal weten, een van de elementen, die nodig zijn, om een brand in stand te houden.

Het is raadzaam om de deur van het compartiment te sluiten. (compartimenteren) zodat het uur niet direct kan overslaan naar naastgelegen compartimenten. Ook verbreek je de toevoer van lucht (zuurstof) Toegevoegd na 1 minuut: uur is vuur.

Als je moet vluchten dan moet je dat zo snel mogelijk doen. Dus geen tijd aan andere dingen besteden. Toegevoegd na 2 minuten: Als je bijv. eerst de ramen dicht doet en daarna pas vlucht dan heb je al snel last van de rook en hitte.

Zo snel mogelijk trachten te ontsnappen en deuren en ramen dichtdoen of -laten om zo weinig mogelijk zuurstof bij het vuur te laten, zodat het niet zo snel kan uitbreiden en misschien wel hier of daar vanzelf dooft...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100