wat is de invloed van social media op het taalgebruik van jongeren in Nederland?

weet iemand hier iets over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Jongerentaal wordt niet alleen op straat gebruikt, maar ook in de nieuwe media die jongeren gebruiken. En om heel eerlijk te zijn, je moet wel erg creatief zijn om daar een goed gesprek op gang te kunnen houden. Want in een sms kun je maar 160 karakters kwijt. En bij het twitteren (doen jongeren overigens nog niet zo vaak) slechts 140. Op MSN krijg je wel alle ruimte, maar daar moet het weer heel snel. Dus houd je het ook kort. Je moet dus wel creatief zijn om binnen die ruimte (fysiek of in tijd) een conversatie op gang te brengen en/of te houden. Dat jongeren steeds creatiever worden met taal in deze nieuwe media, hoeft zeker niet slecht te zijn. Dat bleek wel uit een eerder onderzoek van de Britse Conventry University  dat het effect van sms-taal mat op de taalvaardigheid van jongeren. Jongeren die meer afkortingen gebruikten bij het sms’en, bleken hoger te scoren op leesvaardigheidstesten. Opzienbarend...