Moet een huurder de aanslag afvalstoffenheffing betalen?

Een vriend woon in Rotterdam en huurt een kamer in een appartment. Hij heeft een brief ontvangen van de gemeente om belasting voor afval te betalen. Hij heeft daarna bezwaar gemaakt en kreeg als antwoord dat de aanslag afvalstoffenheffing voor verhuurder geldt en niet voor de huurder (hem dus). Maar nu vraagt de huisbaas om deze bedrag toch te betalen. er wonen in totaal 3 studenten in dat appartment met hem in totaal.

Hierbij is hij ook een student met een laag inkomen.

Moet hij dan nog steeds gaan betalen? Hoe moet hij hiermee omgaan en hoe te reageren richting de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (6)

Een huurder moet deze belasting (ook?) betalen.
Als je een (heel) laag inkomen hebt, kun je kwijtschelding aanvragen.
Volgens mij zou je een kwijtscheldingsformulier moeten aanvragen/invullen/insturen en antwoord afwachten.
Het lijkt mij echter dat als je daar met 4 personen woont, dat ze alle vier zouden moeten betalen. Misschien is er een (hoofd)huurder, zijn de andere drie misschien onderhuurder, dat zou de enige aanslag verklaren.

Advies

-eerst informatie inwinnen

-gemeente bellen en situatie uitleggen en eventueel schriftelijke uitleg (zwart op wit = brief geen e-mail) vragen om aan verhuurder te tonen

-kwijtscheldingsformulier opvragen en respons afwachten

Toegevoegd na 9 minuten:
"Alle particuliere huishoudens moeten afvalstoffenheffing betalen. Uit de afvalstoffenheffing worden de kosten betaald van het ophalen en verwerken van huisvuil."

"Per 01.01.2012 mag een gebruiker/huurder de afvalstoffenheffing verhalen op kamerhuurders."
Zie bron

Toegevoegd na 12 minuten:
Tekst onder Advies - gemeente bellen ...... verhuurder te tonen.... vervalt zie toevoeging na 9 min. zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huurder moet in deze gewoon betalen. Hij kan het bedrag delen met de andere huurders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend hoeft zich niets van die aanslag aan te trekken, en hoeft die ook niet te betalen. Dat is een zaak van de verhuurder.

De verhuurder maakt de fout, dat hij denkt dat hij rekeningen kan doorschuiven. Dat is niet zo, want hij is verantwoordelijk voor die rekening, en niemand anders.

De verhuurder moet eerst zijn aanslag betalen, en kan pas in 2e instantie de kosten verhalen op de huurders.
Als hij dat doet, staat hij daarmee ook in zijn recht. Je vriend zal uiteindelijk dus wel een kwart van de kosten moeten betalen, maar niet op de manier zoals de huisbaas blijkbaar wil.

"Eerste Kamer akkoord met wijziging afvalstoffenheffing bij kamerverhuur
Vanaf 2012 krijgt de kamerverhuurder de belastingaanslag afvalstoffenheffing en niet langer één van de feitelijke gebruikers. De verhuurder moet de kosten dan doorberekenen. De Eerste Kamer heeft hiermee ingestemd door op 15 maart 2011 een wetsvoorstel aan te nemen dat de Wet milieubeheer wijzigt.

Het betreft een wijziging in verband met de heffingsplicht voor huishoudelijke afvalstoffen bij kamerverhuur en bij volgtijdig gebruik. De wijziging moet tegemoet komen aan problemen met de inning van de afvalstoffenheffing. In beginsel wordt de gebruiker rechtstreeks aangeslagen. Bij kamerverhuur en volgtijdig gebruik is ervoor gekozen dat de verhuurder in de toekomst wordt aangeslagen. De verhuurder mag en zal de kosten echter doorberekenen. Het wetsvoorstel treedt in werking op 1 januari 2012."
http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/20004/eerste_kamer_akkoord_met_wijziging_afvalstoffenheffing_bij_kamerverhuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zitten er gasten jouw antwoord te minnen terwijl je het volledig bij het juiste eind hebt. Ongelofeloos dat dat kan. Nou van mij een + hoor. Heel formeel maar juist beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook! Zij vast huurders die zitten te minnen, haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, kijk s.v.p. op : overheidsloket/overheid.nl/ overheidsinformatie/index onder overheidsinformatie produkten en diensten, belasting/afvalstoffenheffing : per 01.01.2012 veranderd ! afvalstoffenheffing kan verhaald worden op kamerhuurders...! Bovenstaande is mijn antwoord en waarom krijg ik dan een min en geen plus...?
Uit ervaring weet ik dat deze bedrag gewoon betaald moet worden, want jullue wonen met veel op een adres. Dus kwijtschelding komen jullie niet voor in aanmerking. Vooral als de meeste van jullie een inkomen hebben. Maar de hoofd huurder zou het bedrag mee moeten betalen , mits hij daar woont. Anders alleen door de bewoners zelf. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey!

Grappig, ik heb hier ook mee te maken gehad en woon ook in Rotterdam.

Sinds dit jaar is de huurder niet meer verplicht om te betalen maar de gebruikgever, in dit geval de huisbaas dus.
Mits je vriend echt in een studentenkamer woont, dus geen eigen huisnummer, geen eigen voordeur, en geen eigen sanitair in zijn kamer.

De huisbaas mag zelf bepalen of hij het bedrag bij hun in rekening brengt door middel van de maandelijkse huurkosten natuurlijk.
Maar wat je vriend moet doen is een verzoek om kwijtschelding indienen via een papieren versie, aangezien hijzelf niet de gebruikgever is maar de huurder.

Heb ik ook op deze manier gedaan, en uiteindelijk heeft mijn huisbaas de aanslag gekregen, en hebben we na overleg bepaald dat onze maandelijkse huurkosten met 7 euro omhoog gingen zodat iedereen eraan meebetaalde.

Succes! En als het nog onduidelijk is kan je het beste de gemeentebelastingen zelf bellen, toen ik belde waren ze erg meedenkend dus als je er niet uit komt zullen zij je zeker helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend zou dan moeten kijken in de verhuurovereenkomst die hij heeft gemaakt met de verhuurder( die hij heeft ondertekent).Mocht de verhuurder deze bepaling niet hebben toegevoegd in de overeenkomst dan zouden de kosten voor de verhuurder zijn.İn dat laatste geval kan je vriend de huisbaas vragen om die kosten zelf te betalen.Succes !