Waarom zijn mannen, over het algemeen, lichamelijk sterker dan vrouwen?

Om even naar het begin te gaan.

Gingen mannen vaker op jacht omdat ze lichamelijk sterker waren dan vrouwen? Of werder mannen, in de loop der jaren, lichamelijk sterker omdat zij op jacht gingen en vrouwen niet?

Is hier een evolutionaire verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het terecht is dit te denken. Een vrouw is lichamelijk gezien in andere dingen sterker, namelijk het dragen en baren van een kind, dat is ook een hele opgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier wie er fysiek sterker is, dat is overduidelijk "de man". Het gaat hier niet om een "pijngrens". Zou best kunnen dat die bij vrouwen hoger is, hier laat ik me verder niet over uit.. ;)

Antwoorden (5)

Simpel:

Mannen zijn meestal sterker dan vrouwen omdat zij over het algemeen meer spiermassa hebben. Vrouwen kunnen veel sterker worden door meer spiermassa op te bouwen met behulp van gewichtstraining.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees extra uitleg eens voordat je zo een simpel antwoord geeft. Dit had ik je ook nog wel kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ik neer moeten zetten: Nee die is er niet, onderstaand legt uit hoe het wel komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand is op zoek naar punten denk ik... De vraag is hoe het komt dat mannen sterker zijn dan vrouwen in verband met evolutie, dus: hoe komt het dat mannen meer spiermassa hebben dan vrouwen? Goede vraag trouwens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik Beantwoord geen vragen voor de punten. Dat doen de kids die hier komen. Ik heb de vraag beantwoord en als jij denkt dat het verkeerd is dan mag je de vraag zelf beantwoorden.
Voor een zoogdier is het praktischer om bij het jagen en vechten geen (ongeboren) kind bij zich te hebben.
Het komt dus door de taakverdeling tussen man en vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim 160 miljoen jaar geleden onstonden de eerste zoogdieren. Net als het medaka visje hebben de eerste zoogdieren van twee identieke chromosomen (een chromosoompaar) een X en een Y gemaakt, met op Y een gen dat ervoor zorgt dat er een jongetje ontstaat.

Als een foetus een jongetje wordt zullen de geslachtsdelen zich ontwikkelen tot mannelijke geslachtsorganen. Dit gebeurt wanneer de zaadballen testosteron aan gaan maken.

Testosteron zorgt voor de aanmaak van spiermassa maar ook voor het durven nemen van risico's en agressie. Hierdoor waren de mannen beter in staat om te jagen dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! +
Doordat mannen het hormoon testosteron aanmaken ontwikkelen ze meer spierweefsel dan vrouwen. Een man heeft zo'n 10 % meer spierweefsel. De man heeft ook meer hartvolume dan een vrouw, zo'n 200 cc meer.
Vanwege deze issues was het dus logisch dat zij degenen waren die op jacht gingen. Zij waren sneller en gespierder dan de vrouwen.
Vrouwen zijn ervoor gemaakt om te zorgen. Dat is door de natuur in de hersenen en in het lichaam vastgelegd. Vrouwen hebben meer vetmassa, alles in dienst van het krijgen van een kind. Daarom vooral rond de heupen en taille. Houdt het kindje lekker warm en is een vorm van reserve.
Vrouwen hadden altijd de zorg voor kinderen en hierdoor ontstond een evolutionaire selectiedruk, waardoor vrouwen na schade aan het lichaam sneller herstelden.
Mannen waren makkelijker vervangbaar en zij gaven over het algemeen niet zo veel zorg aan hun lichaam. Zolang hun testosteron werkt zullen zij altijd roekelozer zijn, makkelijk meer drinken en eten en met hun krachten blijven gooien. Mannen gaan ook altijd eerder tot hun grenzen. Zij willen niet onderdoen voor andere mannen en zullen altijd proberen hun kracht te laten zien. er zijn maar weinig mannen die bij een zwaar object direct zeggen; "Nee hoor, dat is te zwaar voor mij'. De meesten zullen het toch proberen en kost wat kost dit ook willen optillen. Mede door de testosteron vertonen veel mannen dit machogedrag. Van een vrouw wordt juist het tegenovergestelde verwacht. Geen man zou het prettig vinden indien zij de zware dingen altijd tilt, want voor hem is het minder moeitevol en hij laat dan ook vaak graag zien hoe sterk hij is. Vooral voor jonge mannen is spierkracht tonen en hebben van grote waarde voor hun ego. daarom willen de kleine jongetjes al snel net zio sterk zijn als hun papa. Het wordt zo dan ook in stand gehouden dat de man sterker is.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha leuk antwoord! Ik kan me er wel wat bij voorstellen ja. +
De evolutionaire verklaringen zijn meestal seksueel van aard. Als mannetjes veel vechten om vrouwtjes te krijgen dan neemt het verschil in massa tussen mannetjes en vrouwtjes snel toe. Vaak is dat zo als enkele mannetjes vele vrouwtjes dekken, zoals bij herten en zeeolifanten. Het mechanisme is via testosteron en de invloed van testosteron op groeifactoren, omdat testosterongehalte feitelijk het verschil uitmaakt tussen mannen en vrouwen.
De mens is ook nog een sociaal dier waarbij de mannen van verschillende volkeren al generaties lang elkaar proberen af te slachten. Dit lijkt echter niet veel invloed te hebben op het verschil in gestalte tussen mannen en vrouwen. Vergeleken met andere mensapen is het verschil tussen mannen en vrouwen bii de mens in de zelfde orde van grootte. Bij orang utans eten de mannetjes en de vrouwtjes gewoon fruit en termieten maar toch zijn de mannetjes beduidend sterker en groter. De taakverdelingshypothese verklaart dat niet. Ook is het niet duidelijk waarom een groter formaat zo voordelig is bij de jacht. Bosjesmannen en pygmeeen zijn uitstekende jagers ondanks hun geringe formaat. Een groot formaat is tijdens de strijd om de gunst om de andere sexe wel erg handig. Veel volkeren kennen een rituele strijd zoals worstelen, boksen en voetbal waarin de mannen van de jongens worden gescheiden.