Waarom mag negerzoen niet maar jodenkoek wel?

Vroeg ik me gewoon af, niet meer niet minder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat dat is omdat jodenkoeken al heel lang bestaan, al voor de holocaust ook, maar dat de negerzoenen hun intrede deden toen de apartheid en de strijd hiertegen allang bezig was.

Citaat Negerzoen:
"In Nederland werden negerzoenen in 1920 geïntroduceerd"

Citaat Jodenkoek:
"Een jodenkoek is een grote, platte koek van zandgebak van zo'n 10 cm in diameter. De originele koeken worden gemaakt in Alkmaar door Davelaar sinds 1883."

1883 was al voor de holocaust, maar in 1920 begon de strijd tegen de aparte rechten van blanken en zwarten praktisch, aangezien op wikipedia staat dat sinds 1919 het woord apartheid werd gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook het feit dat de slavenhandel al in de tijd van de Romeinen was, vele eeuwen geleden dus, maakt het gevoel alsof er een stijd is nog langer dan dat in 1919 het woord 'apartheid' zijn intrede deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt ;)

Andere antwoorden (3)

Het werd voor het eerst gemaakt door familie 'De Joode'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Wikipedia was het vooral een publiciteitsstunt! Lees hier maar:
''Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.''
Tegenwoordig staat op de verpakking: 'Sinds 1920- Negen zoenen.' Dit gaat natuurlijk over het aantal 'negerzoenen' dat in de verpakking zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is jodekoek en geen jodenkoek. daarom dus