De buren vragen altijd of ik op hun verjaardag kom maar eigenlijk wil ik daar vanaf.Kost allemaal een hoop geld.Hoe ga ik dat netjes brengen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het alleen om het geld gaat moet je ze eens uitnodigen voor een kopje koffie buiten de verjaardagen om en dan stel je voor dat jullie nog wel op elkaars verjaardag komen maar zonder kadootjes over en weer te geven. Dat doen heel veel volwassenen. Als je ook niet naar de verjaardag wil dan zul je dat een keer duidelijk moeten maken en ze dat dus vertellen.

Het geven van cadeaux heb heel lang geleden afgeschaft. Als ik iemand bezoek hoop ik dat hij blij is met mijn bezoek. Zoniet, jammer, maar dat ga ik niet afkopen met een cadeau. Hoe je dat brengt is juist het lastigste. Ooit belde ik mijn moeder op haar verjaardag vanaf het strand dat ik geen zin had om te komen. Ze gaf me groot gelijk, maar ze heeft dan ook zelf een hekel aan verjaardagen. Bij een gezinsreunie heb ik gezegd dat ik er geen behoefte aan had. De praat was namelijk hetzelfde als in het cafe om de hoek. Ik probeer meestal wel zo eerlijk mogelijk te zijn. Smoezen verzinnen is tijdrovend en je moet ze goed onthouden. Anders val je ooit door de mand. Als ik bezoek heb kan het zijn dat ik ineens denk aan een boek dat ik wil uitlezen. Ik zeg dan: "Ik ga je er nu uitgooien, want ik heb behoefte om ... te lezen".

Nodig je buren uit op je eigen verjaardag en meldt dat je geen cadeautje wilt en dat je van het geven van cadeautjes af wilt. Geef duidelijk aan hoe belangrijk ze voor jou zijn, omdat ze altijd op je woning passen tijdens je vakantie bv of omdat ze leuke mensen zijn, maar dat je portemonnee het niet meer toelaat altijd cadeautjes te geven met een verjaardag. Of je kunt gewoon een kleiner cadeautje kopen: denk aan zelfgemaakte dingen als jam uit eigen tuin, of een plantje van de markt. Een simpel bosje bloemen van de aldi kun je opleuken met een lint van de markt. Ook voor de kinderen zijn er leuke dingen: zakjes met zaadjes, tomaat zijn ze hier gek op of zonnebloemzaadjes. Een gietertje van de action. Hotwheels of een lapje stof dat je opleukt met lint als poppendeken. Ik heb zelf een een poppensprei gekregen van mijn moeders vriendinnen, nog steeds is dat één van mijn lievelingscadeautjes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100