Een islamitische guerillabeweging in Afghanistan en Pakistan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees even de link hieronder, misschien begrijp je er dan meer van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taliban
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op wiki staat een complete uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Taliban is de religieuze regering van een (moslim) land. Die boven de wereldlijke lregering staat.
Wat de RK kerk vroeger ook wilde.
Een autoriteit die jou om godsdienstige redenen kan verbieden rode kleding te dragen en je de doodstraf kan geven als je dat toch doet.

In theorie is het gelijk aan een democratie, alleen is de grondwet vervangen door een heilig boek, en heilige boeken vertegenwoordigen het denken van schaapherders van 2000 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een criminele organisatie die geweld niet schuwd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Arabische talib betekent oorspronkelijk 'theologiestudent' of "zoekende, zoeker, nl. van theologische kennis" (Van Dale, 2005). Inmiddels heeft talib een specifiekere betekenis gekregen. Volgens Van Dale betekent het "(in Afghanistan) fundamentalistisch aanhanger van de islam". De meervoudsvorm taliban duidt deze fundamentalistische aanhangers aan.

Namen van religieuze stromingen én hun aanhangers krijgen een kleine letter. Voorbeelden zijn moslims, katholieken, sjiieten en boeddhisten. In de praktijk zien we dat Taliban vaak met een hoofdletter wordt geschreven. Veel mensen denken bij Taliban waarschijnlijk aan een eigennaam van een volk (zoals Berbers en Toearegs). Volgens ons past taliban beter in het rijtje moslims, katholieken, enzovoort.

De enkelvoudsvorm talib is in het Nederlands overigens veel minder gebruikelijk dan taliban. Zowel het Witte Boekje (2006) als het Groene Boekje (2005) geeft dan ook alleen de frequentere meervoudsvorm. Vaak is het duidelijker om niet van (een) talib te spreken maar van iemand van de taliban of talibanstrijder/talibanaanhanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een talib (enkelvoud) is officieel gewoon een leerling (van godsdienst).

In Afghanistan en Pakistan hebben zij de macht over bepaalde grondgebieden veroverd. In Afghanistan zijn al langer dingen aan de hand. Vroeger (in 1979) is de Sovjet-Unie er binnengevallen. In die tijd waren er verschillende groepen die tegen elkaar vochten. Zo hebben de taliban zich een beetje gevormd. Hun leider was mullah Mohammed Omar.

Tussen 1992 en 1996 begonnen zij steeds meer op de voorgrond te komen, en vielen zij Kandahar, Herat en Kabul (steden in Afghanistan) binnen, en later meerdere steden, ook in Pakistan. Officieel had Afghanistan een andere president, maar eigenlijk hadden de Taliban de echte macht.

Na 1996 wilde Mohammed Omar van Afghanistan een heel streng islamitisch land maken. Alles wat in de Koran stond lazen ze heel letterlijk, en iedereen moest het precies doen als zij het zeiden. Dat betekende dat mensen niet meer mochten zingen en plezier maken, want de Taliban vonden dat dat verboden was. Mensen mochten geen foto's maken, mannen moesten baarden laten groeien. Vrouwen mochten niet meer alleen naar buiten, en moesten dan altijd een burka dragen. Vrouwen mochten niet naar school en ook niet werken. Dit was heel vervelend, zeker als vrouwen bv ziek waren, want een mannelijke dokter mocht hen niet onderzoeken, terwijl vrouwelijke dokters hun werk niet meer mochten doen.

Al Qaeda, de groep die de aanslagen heeft gepleegd op 11 september 2001, heeft veel banden met de Taliban. Nadat dit was gebeurd is Amerika samen met andere landen Afghanistan binnengevallen, toen hebben de Taliban zich grotendeels teruggetroken. Mensen waarvan Amerika dacht dat ze bij de Taliban of Al Qaeda waren, zijn gevangengezet op Guantanamo Bay.

Nu zijn de Taliban nog steeds wel actief in Afghanistan en Pakistan, maar niet meer zo erg als eerst. Er zijn pas nieuwe verkiezingen geweest in Afghanistan, de regering wil wel praten met Taliban-leden die zich aan de Afghaanse grondwet houden en die het geweld willen afkeuren. Hoe dit zich zal ontwikkelen moeten we afwachten.