Wat weet de persfotograaf precies van de personen die hij fotografeert?

In de Volkskrant van vandaag (23 maart) staat een foto van een jonge vrouw die op het verder lege perron van Amsterdam Centraal een boek leest met klaarblijkelijk in het boek aantekeningen maakt cq onderstreept. Het onderschrift van deze door Guus Dubbelman gemaakte foto komt erop neer dat de betreffende vrouw 'een studente' is, dat zij van 'de nood een deugd' heeft gemaakt, en dat ze 'verder werkt aan haar scriptie'. Een tijdje geleden stond er een foto in de krant waarop uit een gebouw vluchtende vrouwen met kinderen in hun armen te zien waren (één vrouw had twee kinderen van baby's in haar armen). Het onderschrift sprak van 'moeders met hun kinderen'. Betekent dit nu dat de de betreffende fotografen met hun 'subject' hebben gesproken, dat zij hebben genoteerd wie ze zijn en wat ze doen en dat ze dat mét de foto meesturen aan de krant? Of dat ze er later naar gevraagd worden door de fotoredacteur? Of is er sprake van 'vrije fantasie'?

Toegevoegd na 1 uur:
Mogelijk dat in dit specifieke geval de fotograaf met haar heeft gesproken. Er staat immers ook dat ze naar "Driebergen" wil. Ik zoek antwoord op de algemene vraag die ik stel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk, hoop en verwacht dat de fotograaf de persoon in kwestie even aanspreekt na het maken van de foto.
Al is het maar om even te vragen of ze bezwaar heeft om in de krant te komen, maar ook om wat achtergrondinformatie te vragen.
De fotoredacteur heeft geen mogelijkheid om te achterhalen wie er op de foto staat, behalve als de fotograaf dat gevraagd heeft (en waarom de andere dingen dan niet gelijk gevraagd?)

Toegevoegd na 2 minuten:
In geval van de moeder met kinderen zou er wel sprake van vrije fantasie kunnen zijn. Het zouden ook de kinderen van de buurvrouw kunnen zijn, maar de conclusie dat het haar eigen kinderen zijn ligt erg voor de hand.
Bovendien kan 'hun' ook slaan op kinderen die zij onder haar hoede heeft op dat moment.
Een schooljuf gaat met 'haar' kinderen naar het zwembad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik de foto van de vrouwen met de kinderen zag, dacht ik: creche? Want waar komen namelijk opeens zoveel 'moeders' vandaan! Het was namelijk een foto na gemaakt na de aardbeving in Japan en dat was dus een heel hectische toestand. Kan me (dus) voorstellen dat er geen gelegenheid was voor een interviewtje na het maken van de foto....

Andere antwoorden (1)

Meestal is er sprake van bedenksels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat of weet je dat? En als je het 'weet'... hoe weet je dat dan?