Hoe gaan (wekenlange) CAO onderhandelingen in de praktijk?

Vuisten op tafel? Tot diep in de nacht onderhandelingen tussen de twee partijen op een neutrale plaats? Of gaat dit allemaal via advocaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wekenlange onderhandelingen over CAO's komen in de praktijk nauwelijks voor. Hooguit gaan er weken overheen, voor er een akkoord is, maar er wordt echt niet wekenlang 5 dagen per week 10 uur per dag vergaderd. Want dan worden de onderhandelaars stapelgek, en het zou ook zinloos zijn. Er wordt dan alleen maar steeds hetzelfde gezegd. Er worden soms pauzes ingelast van een paar dagen of een week, om de boel te laten bezinken en de achterban te raadplegen.

Advocaten doen niet mee aan CAO onderhandelingen. Wel kan er juridisch advies worden ingewonnen over b.v. de wettelijke haalbaarheid van allerlei eisen.

Over de rest van je vragen: hoewel dit voorbeeld een beetje mank gaat, kun je het toch een beetje vergelijken, met als jij aan mij een huis of auto verkoopt. Dan moet er ook onderhandeld worden. We hebben er allebei belang bij dat de onderhandelingen slagen, want dan zijn we allebei blij.

Met de vuist op tafel slaan, of nachtenlang gaan zitten praten werkt dan niet, en dat proberen we allebei te voorkomen. Een neutrale plaats wordt alleen gekozen, als het heel spannend wordt, en men wil vermijden dat via de media de onderhandelingen worden verstoord.

Partijen groeien gedurende de onderhandelingen naar elkaar toe, en meestal doen beide partijen wat water bij de wijn. Als het allemaal niet lukt, dan blijkt in de praktijk dat een bemiddelaar, die het vertrouwen heeft van beide partijen, ook wonderen kan doen. Dat noem je het Nederlandse poldermodel ;-)