Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik aan mijn zenuwen doen voor een presentatie?

Ik ben er dus achter gekomen dat ik totaal niet tegen presentaties geven kan. Vorig jaar was ik flauw gevallen voor de klas tijdens een Nederlands-betoog. Ik dacht dat dit niets met de zenuwen te maken had, omdat het niet bij andere korte presenties voor andere vakken was. Maar vorige week moest ik dus weer een presentaties voor Nederlands houden, en viel ik dus weer bijna flauw, ik ben dus gelijk gaan zitten en heb mijn presentatie niet af gemaakt. Ik heb deze presentatie wel ingehaald voor een kleinere groep. Dit ging stukken beter. Maar ik ben er dus wel achter dat ik niet tegen presentaties kan! Ik schaamde me hier erg voor, maar mijn klas kan veel begrip opbrengen en zegt dat ik er niet veel aan kan doen. Toch wil ik niet de rest van mijn school afmaken met de gedachte halverwege een presentatie flauw te vallen... Dus, hebben jullie tips? Zijn er cursussen of iets dergelijks? Zijn er nog andere die ook zo heftig reageren hierop?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel normaal, niets om je voor te schamen dus ;) tip: (makkelijker gezegd dan gedaan) maar gewoon jezelf proberen te blijven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ja, voor een kleinere groep ging dat ook wel goed. Maarja het lukt nog niet echt voor de hele klas... :(

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als ik jou was zal ik dit bij je mentor aangeven en informeren of er hierbij hulp gegeven kan worden op school.
Ik heb toen ik zelf nog op school zat een faalangst cursus gevolgd op mijn school. Het hoeft niet zo te zijn dat je faalangst hebt maar je vindt het wel eng om voor een grote groep te presenteren. Bij mijn faalangst cursus konden we zelf aangeven waar wij moeite mee hadden en dus aan moesten werken. Zo kun jij dus aangeven dat je het eng vindt om voor een grote groep te praten. Ze kunnen je dan helpen om het wat minder eng te vinden.
Er zijn wel veel cursussen maar deze kosten vaak geld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is idd een beter idee. Waarschijnlijk kan het via school, want die cursussen kosten meestal idd veel geld. Een +

Andere antwoorden (2)

Goed van je dat je deze "hobbel" nu al probeert te overwinnen. Dat gaat je zeker lukken en je zal je er de rest van je leven blij mee zijn. Google maat eens op "spreken in het openbaar". Er zijn heel veel cursussen om je vertrouwd te maken met het spreken tegen/voor een groep. Bijvoorbeeld deze site: http://www.overwin-spreekangst.nl/.
Met een klein beetje professionele hulp en inzet van jouw kant, ben je er vast snel overheen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je lieve antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel met je mee. Ik heb tijdens mijn werkzame leven (ben nu met prepensioen) erg veel last gehad van spreekangst. Moest een paar keer per jaar wel een groep toespreken en heb het er erg moeilijk mee gehad. Achteraf vind ik mezelf reuzestom dat ik er niks aan gedaan heb. Ik hoop dat jij dat NIET van jezelf vindt als je eenmaal 62 bent zoals ik :-)
vrijwel iedereen zal zenuwen hebben voor een presentatie.
Je bent al een eind op weg doordat je weet dat je klas begrip heeft voor die situatie.... niet verwonderlijk ook.... ze weten wat het is.

Je eigen geloof in de presentatie die je geeft is belangrijk voor jezelf en de manier waarop je overkomt, praat je gepassioneerd over je onderwerp dan zullen anderen daar graag naar luisteren.

Een mogelijkheid kan zijn door iemand in de klas te zoeken die geintresseerd lijkt in wat je verteld en waar je vertrouwen in hebt, deze kan je regelmatig even opzoeken tijdens je presentatie, de klas lijkt daardoor kleiner.

Verder is het goed rustig proberen te blijven ademen vanuit je onderbuik.

Cursussen zijn er genoeg, maar dit onder controle krijgen op je eigen manier, is goed voor veel meer dingen als alleen het behalen van die cursus.

Heel veel succes met je presentatie, je kan het zeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing