Is er een leeftijdsgrens verbonden aan vrijwilligerswerk?

En dan doel ik meer op helpen in een dierenasiel, bejaardentehuis etc. Niet over naar het buitenland gaan putten helpen bouwen en dat soort 'groot' vrijwilligerswerk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, er is geen leeftijdsgrens om vrijwilligerswerk te doen. Wel kan het zijn dat het bedrijf of de organisatie, die vrijwilligers zoeken, een minimale leeftijd hanteren.
In een dierenasiel kun je al redelijk jong terrecht, hokken schoonmaken, kattenbakken verschonen, water verversen etc. Wil je iets met de dieren doen, dan wil het asiel vaak dat je ouder bent.
In het bejaardentehuis vragen ze vaak mensen vanaf 15/16 jaar, bijvoorbeeld voor het koffie schenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jah, vrijwilligers werk moet je eigenlijk hetzelfde zien als gewoon werk. Je moet officieel 15 zijn om te kunnen solliciteren.
Met vrijwilligers werk is dat ook zo.
Dus het minium leeftijd volgens de grondwet is het 15 jaar, en het gaat natuurlijk om wat voor vrijwilligers werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dus geen wettelijke maximum leeftijdsgrens voor het doen van vrijwilligerswerk. Wel kiezen sommige organisaties om een maximumleeftijd, bijvoorbeeld 80 jaar, in te stellen.

Hiervoor gebruiken ze verschillende argumenten zoals dat vrijwilligers niet meer representatief zijn of niet goed kunnen functioneren. Een andere argument is dat verzekeraars leeftijdsgrenzen hanteren.

Er is meestal geen objectieve rechtvaardiging voor het hanteren van leeftijdsgrenzen; organisaties beschikken immers over verschillende meetinstrumenten om het
functioneren van individuele vrijwilligers te beoordelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In deze zelfde bron vind je overigens ook de eisen aan de minimuleeftijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons op de dierenambu en het vogelasiel hanteren wij 18 jaar, maar we zijn daar niet heel star in.
wij verwerken de narigheid, en daar moet je tegen kunnen.
ik heb oudere mensen zien afhaken.
het hangt ervan af waar je wil gaan werken, en wat de vereisten daarvoor zijn.
benader de instanie waar je voor wil gaan werken, en stel je vragen.
Rieneke1