Waar komt de term "Geronimo" vandaan?

Je hoort het soms als een kreet in films etc. als iemand bijvoorbeeld van een klif afduikt of gaat bungeejumpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K
bamibal
12 jaar geleden
Haha, doet me denken aan dit fragment:
http://www.metacafe.com/watch/mv-UGjMu/geronimo/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha was ook het 1e waar ik aan dacht!! Hotshot en nakedgun enzo dat waren nog eens films!
dudemeister
12 jaar geleden
in overdrachtelijke zin :
de dood of de gladiolen
ofte wel : alles of niets

Het beste antwoord

Geronimo was een indinanenleider (Apachen) die een nogal legendarische status als 'held' of 'dappere' heeft bereikt, met name door meerdere keren aan de blanken te ontsnappen en de enorme weerstand die hij in diverse gevechten heeft geleverd.
Een dappere man dus.

Zijn naam wordt dan ook gebruikt - in overdrachtelijke zin of als strijdkreet - voor hele dappere (hoewel soms wat onbezonnen) daden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn overigens nog veel meer 'slang-situaties' waarin de term Geronimo (eveneens sterk uit zijn verband gerukt) wordt gebruikt. Dat is het leuke van taal ; iemand begint er mee, anderen nemen het over, en uiteindelijk gaat het een eigen leven leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de pagina in de bron wordt uitgelegd hoe de naam van het Apache-opperhoofd Geronimo tot strijdkreet is verworden.

De eerste Amerikaanse paratroopers werden getraind in 1940. Een aantal mannen van dit peloton was op een vrije middag de dag voordat ze hun eerste sprong zouden gaan maken naar de film geweest, een western: 'Geronimo', over het Apache-opperhoofd.

Op de weg terug naar de kazerne kwam het gesprek op de komende parachutesprong. Een van de mannen werd gevraagd of hij niet bang was om uit een vliegtuig te springen. Hij gaf aan van niet en zou dat bewijzen door zijn maten meteen na de sprong iets toe te roepen. Omdat ze net deze western hadden gezien koos hij voor het woord 'Geronimo'

De volgende dag riep deze soldaat tijdens zijn sprong uit alle macht meerdere malen het woord 'Geronimo' naar zijn maten die deze kreet overnamen, waarmee de traditie was geboren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heb ik deze pagina gevonden door te Googlen op 'Geronimo'. De eerste link is naar de WikiPedia-pagina over Geronimo. Bij de externe links onderaan deze pagina wordt verwezen naar de pagina uit de bron.

Het antwoord intypen heeft veel meer tijd en moeite gekost dan het antwoord vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nou.. mijn excuus dat ik op andere woorden en combinaties heb geGoogled.. De volgende keer dat je het vervelend vindt om een vraag te beantwoorden doe het dan niet of hou het commentaar voor je..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn toevoeging was niet negatief bedoeld. Het leek mij handig om te laten zien hoe ik het gevonden had. Mogelijk dat jij, of anderen, daar een volgende keer hun voordeel mee kunnen doen.