Hoe kan je iemand negatieve zinnen afleren?

Als ik een verhaal vertel en de ander zegt; is dat zo? En als ik t dan bevestig.; ik hoop t. Want zit niet op dit soort wantrouwen te wachten verder eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms is het een 'stopwoord'. kende iemand die dit ook altijd al reactie had.
mijn antwoord was: nee natuurlijk is dat niet zo, ik zwam maar wat uit mijn nek. heb deze zin elke keer gebruikt na het 'is dat zo?' en het ging zowaar over na een tijdje. misschien dat een wedervraag ook werkt. iets van 'waarom denk je van niet dan?'
'waarom zou het niet zo zijn?'
'denk je dat ik het sta te verzinnen soms?' of het echt wantrouwen is zou je moeten vragen. meestal zijn mensen zich niet bewust van dit soort ingesleten reacties.
op het moment dat ze zich hier bewust van worden kunnen ze het veranderen, maar jij kan dit helaas niet doen.

Antwoorden (5)

De truc is niet om het een ander af te leren, maar zorgen dat het jou niet stoort.
Het is niet alleen makkelijker jezelf te veranderen, een ander veranderen is onmogelijk.
Dat wel niet zeggen dat je er iemand niet op mag wijzen, dus zeggen dat je de reactie negatief en niet leuk vind. Bedenk je wel dat het vaak een antwoord uit gewoonte is en eigenlijk weinig zegt over wat de ander van jouw verhaal vind.
Zo heb ik echt moeite met het tegenwoordig vaak gebruikte OK, vind dit zo'n niets zegende reactie, maar dat is míjn probleem, ik kan dat een ander niet kwalijk nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd. Met dat 'oke' heb ik altijd heel veel moeite ook. Sterker, zo'n reactie haalt me soms het bloed onder de nagels vandaan. Het zijn vaak nare anticlimaxen. Nietszeggend en leeg. Soort nep interesse.
Dat is allemaal niet negatief bedoeld, je moet het meer zien als een vorm van: '" ïk hoor wat je zegt" of ik luister naar je.
Je kunt die persoon vragen waarom hij het steeds zegt, en waarschijnlijk is hij er zich niet eens van bewust dat het negatief overkomt op jou.
Dus als antwoord op je vraag(zodat het geen reactie wordt) Je kunt deze zinnen niet afleren want ze zijn niet negatief bedoeld.
Ik krijg vaak als reactie op een verhaal: "Echt waar?" Met een geintje zeg ik dan: Hoezo lieg ik wel eens?. De ander begint zich gelijk te verontschuldigen.
Dus misschien kun je op die manier dat soort zinnen afleren, met wat humor
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie reactie! Ik hoor dat 'echt waar' ook wel vaker dan dat 'is dat zo?"
Je zou die persoon kunnen zeggen dat het je irriteert als hij/zij steeds dit soort dingen zegt. Vraag ook waarom hij dit doet en zeg dat jij het gevoel krijgt dat alles wat jij zegt in twijfel wordt getrokken
Dan is het aan de ander om daar iets mee te doen, zoniet: zoek iemand anders om mee te praten of erger je er niet meer aan want je weet dat hij dat nou eenmaal doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind "Is dat zo?" helemaal niet negatief. Ik interpreteer het net zoals "O ja?", of ""Wist ik niet!", of "Goh?"
Als mensen dat zeggen wordt er meestal een soort van belangstelling voor wat je zegt bedoeld. Als het jou onzeker maakt zou je na zo'n "Is dat zo?" kunnen vermelden hoe je iets weet. Bijvoorbeeld "Ja, dat las ik in de Volkskrant gisteren", of "Ja, dat zeiden ze vorige week bij DWDD"
Je hoeft iemand anders niet iets af te leren (lukt sowieso bijna nooit...) maar beter kun je jezelf afleren het je aan te trekken. Of, als je echt vindt dat mensen jou niet serieus nemen, je zou je kunnen afvragen hoe dat komt. Maar dan kom je meer op het gebied van therapie.

Waarom staat deze vraag trouwens bij de categorie winkels???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(oops, had het bij reacties gezet, dus hier nog een keer)

soms is het een ‘stopwoord’. kende iemand die dit ook altijd al reactie had.
mijn antwoord was: nee natuurlijk is dat niet zo, ik zwam maar wat uit mijn nek.

heb deze zin elke keer gebruikt na het ‘is dat zo?’ en het ging zowaar over na een tijdje.

misschien dat een wedervraag ook werkt. iets van ‘waarom denk je van niet dan?’
‘waarom zou het niet zo zijn?’
‘denk je dat ik het sta te verzinnen soms?’

of het echt wantrouwen is zou je moeten vragen. meestal zijn mensen zich niet bewust van dit soort ingesleten reacties.
op het moment dat ze zich hier bewust van worden kunnen ze het veranderen, maar jij kan dit helaas niet doen.