Is het normaal dat je, als je tekent voor aanvaarden of verwerpen van een erfenis, moet tekenen bij een notaris?

De familie kreeg een schrijven van een notaris, belast met de verdeling van de erfenis, daarbij een formulier, of men de erfenis aanvaarden wil, of verwerpen, in beide gevallen echter, moet het formulier worden ondertekend bij (een) notaris, als getuige, zeg maar.
Dit zal ook wel weer het nodige kosten, is dat de normale gang van zaken, in mijn ogen is het geldklopperij, zo'n notaris kost altijd handen vol geld.
De familie in het buitenland zal dan zeker ook nog eens een vertaling nodig hebben, na aftrek van alle kosten, zal er waarschijnlijk weinig of niets meer te verdelen vallen, wat gebeurt er als men niet bij een notaris ondertekend, of niets meer zou ondertekenen, dan wel terugsturen?

6 jaar geleden
2.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Het is helemaal niet duur om bij een notaris te tekenen. Hoeft trouwens niet bij de notaris van de brief. Je kan zelf een notaris uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat je schriftelijk moet aangeven of je een erfenis wel of nietv accepteert, is normaal. Maar als er aan het tekenen van het formulier voor jouw familie kosten verbonden zijn, moet dat duidelijk in een begeleidende brief staan.
Beestenboel
6 jaar geleden
aan ronron1212,( allereerst allen bedankt voor Uw reactie,) U zegt dat het niet duur is, maar bij een uurtarief van 100,- tot 200,-, is dit dus al gauw 50,- tot 100,- wat de notaris zal berekenen, en in dit geval gaat het niet om een grote erfenis, en dan is dit een behoorlijk bedrag voor sommigen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Beestenboel pas nog meegemaakt was niets kwijt. Vraag eens na bij een notaris dan weet je meer.

Antwoorden (1)

Ja, het is normaal, het is iets dat moet vastliggen in een document. Er gelden verschillende voorschriften, afhankelijk van je keuze.

"In de praktijk vindt de zuivere aanvaarding meestal plaats door ondertekening van de erfgenamen van een door de notaris opgestelde verklaring."

Voor beneficiaire aanvaarding, verwerping, recht van beraad (wanneer je nog even niet beslist gedurende max. 3 maanden) komt meer om de hoek kijken.

"Bent u erfgenaam van een nalatenschap? U kunt de nalatenschap zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Als u de nalatenschap zuiver aanvaardt, of daden van aanvaarding pleegt, dan erft u ook alle schulden. Wilt u dat niet, dan bent u verplicht een verklaring af te leggen bij de griffie van de rechtbank. Deze verklaring kan inhouden dat u de nalatenschap beneficiair aanvaardt of verwerpt.

De procedure valt onder het burgerlijk recht (civiel recht). U bent niet verplicht om een advocaat in te schakelen."

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Erfenis-aanvaarden-verwerpen
https://www.judex.nl/rechtsgebied/overlijden_%26_nalatenschap/aanvaarden-%26-verwerpen/artikelen/468/een-erfenis-ontvangen%2C-en-dan_-.htm

Toegevoegd na 20 minuten:
Kosten van de notaris lopen erg uiteen, notarissen bepalen hun eigen uurtarief, meestal tussen €100 en €200.

"Hoeveel u betaalt aan de notaris, hangt af van het aantal uren dat de notaris voor u werkt. Hoe ingewikkelder of groter de nalatenschap en hoe ingewikkelder de familiesituatie, hoe meer uren de notaris maakt. Andere factoren die invloed hebben op de kosten: zijn alle erfgenamen gemakkelijk te vinden? Was de administratie van de overledene op orde? Is er ruzie over de boedel? Moet hij bemiddelen? Hoe sneller u en de andere erfgenamen eruit zijn, hoe lager de notariskosten."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Het gaat alleen om het tekenen het formulier is al vastgelegd.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Alleen een paar telefoontjes beantwoorden door de notaris, ondertekening van papieren door fam. en een rekening van de notaris van 1500,00. Na bezwaar werd de rekening verlaagd naar 1000,00. Dus ook al verwerp je de erfenis, het kost veel geld. Belachelijk eigenlijk.