Mag een land ook in de eu wanneer het land niet is erkend door alle landen op de wereld?

Zo word kosovo niet erkend door alle landen. Maar als alle landen in eu het land hebben erkend, mag hij dan wel aansluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het staat een land altijd vrij om een nieuw ontstaan ander land niet te erkennen, dus dat is niet zo'n punt. Er kan wel een situatie ontstaan dat als de EU zo'n land opneemt de betrekkingen met het ontkennende land verslechteren, maar een land wat intensieve handelsbetrekkingen met de EU heeft zal protest aantekenen, misschien ambassadeurs terugroepen als ze het hoog opvatten, eventueel wat uitwisselingen opschorten of stoppen, maar zelden alle betrekkingen verbreken.
Het is meestal niet meer dan wat blufpoker om geen gezichtsverlies te lijden en geen reden om van aansluiting af te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hangt af van de ballotage van de andere EU leden en of het aan een aantal voorwaarden (o.a. mensenrechten) voldoet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee en ja. Het land in kwestie moet een strenge en langdurige
procedure doorlopen en aan vastgelegde minimumvereisten voldoen.

Toegevoegd na 4 minuten:
en dit blijft een strikt Europese kwestie.