Hoe werkt het taalvermogen van de mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer google eens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Praten
Ivana
12 jaar geleden
Het leuke is dat baby's die nog niet kunnen praten, al de klanken van de moeder/vader overnemen. Die klanken zijn dus al bij baby's te onderscheiden. Ze zijn verschillend in Frankrijk, Nederland en Iran, om een paar voorbeelden te noemen.

Antwoorden (1)

Deze vraag is eigenlijk veel te algemeen.

Heb je het over het leren praten of heb je het over het aanleren van vreemde talen.
Heb je het over waar dat in de hersenen zit?
Of hoe het ontwikkeld kan worden?

Volgens Noam Chomsky [ een Amerikaans taalkundige, filosoof, mediacriticus, politiek activist en anarchistisch denker.]
is het taalvermogen een aangeboren eigenschap. Er bestaat een soort universele grammatica die voor alle volkeren gelijk is. Een dergelijke grammatica is volgens deze theorie ook aangeboren.
Zit in je hersenen, krijg je mee met je genen.

Er bestaat ook kritiek op de universele theorie.
Die tak zegt dat taalsystemen zich in de loop der tijden evolueren, net zoals mensen en dieren.

Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen taalvermogen en de werking van de menselijke hersenen.
Er zijn aanwijzingen dat de betekenis en grammatica van zinnen in specifieke delen van de hersenen worden verwerkt. Maar dat onderzoekt duurt nog wel
een tijdje voort.