Is ons koningshuis meer dan 100 miljoen waard?

Ons Koningshuis kost de samenleving meer dan 100 miljoen per jaar. Nu kost een republiek ook veel geld, dus het gaat me niet om wel of niet voor een Monarchie zijn.

Maar wij betalen aanzienlijk meer als klein land dan heel Groot Britannie aan hun koningshuis betaald.
Nederland is per hoofd van de bevolking in de wereld bijna het meest kwijt aan de Monarchie.
Moeten wij betalen voor de shop reisjes van de leden van het huis.

Is dus ons Koningshuis zijn geld waard?

Toegevoegd na 2 uur:
Even extra uitleg. Nee ik betwist hun bestaan niet. maar ik betwist de kosten omdat die het hoogst zijn bijna van de hele wereld. en dat voor en kikkerlandje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee,ik vind absoluut van niet.Het is belachelijk dat ze zoveel geld opmaken en dat er veel mensen zijn die de touwtjes maar met moeite aan elkaar kunnen knopen.En dan ook nog meewerken aan het belasting ontduiken van haar zus.Schande! En dan al die mensen die maar met een vlaggetje langs de kant gaan zwaaien met koninginnedag.En meneer Willem nog even een riant huis neerzetten in het arme Mozambique.Laat maar doen,ik hoop dat hij wordt beroofd door de arme bevolking.Laat maar minnetjes komen.Ik denk er echt zo over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je niet dat zonder hen er nog veel meer mensen zouden zijn die de eindjes aan elkaar moesten knopen? Ligt dat echt aan de Koninklijke familie of aan bijvoorbeeld de banken die onze staatsschuld hebben vergroot door domme investeringen. Volgens mij zoek je een zondebok, maar dan wel op de verkeerde plek. Ik geef je geen minnetje, vind ik onzin....maar zo denk ik erover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind alleen de vergelijking van de twee dingen die ik noem erg scheef.Koningin Elisabeth van Engeland was bereid haar inkomen te beperken i.v.m. de crisis.Bea was dat niet.De banken is een heel ander verhaal.Ik vind het gewoon erg als je dingen hier op GV ziet zoals kinderarbeid en wat die stakkerds moeten doen om te overleven en anderzijds de majesteit met haar familie die luxe stedentrips maken.Nooit belasting,boetes e.d hoeven te betalen.Om over prins Bernhard nog maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je zegt en vind zaken als kinderarbeid en dergelijke ook te gek voor woorden, maar ik denk echt dat ze meer geld binnenhalen voor Nederland dan dat wij ervoor uitgeven. Alleen is dat moeilijk te berekenen, wat levert hun PR voor ons op?
Ja, die luxe trips en nog andere zaken die je noemt zouden wel wat minder kunnen, wat dat betreft goed punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook niks tegen een koningshuis op zich maar vind de manier waarop ze zich ge(mis)dragen zo erg.Prins Bernhard b.v met zijn Lockheed affaire en al die andere schandalen.En prinses Cristina met haar belastingontduiking met medeweten van Bea.Het heeft nooit consequensies voor hen.Moeten wij eens doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja... de Lockheed affaire. Zoek eens een land op waar het staatshoofd over een periode van zo'n 200 jaar minder corruptie heeft laten zien. Vergelijk de kleinigheidjes die we hier in Nederland hebben meegemaakt met ons staatshoofd eens met de krantenkoppen die de Amerikaanse presidenten hebben weten te genereren. Of de Italianen, of de Fransen. Oh wat is een republiek toch ideaal... totaal geen schandalen daar hoor.... En zou een president geen huis in Mozambique laten bouwen? Is zijn goed recht om dat te doen. WA deed het van zijn eigen geld (ja eigen geld! Hij mag zelf weten wat hij met ZIJN geld doet en hij hoeft aan niemand uit te leggen bij welke supermarkt hij wat koopt ed.) en het is zijn goed recht. Dat dit lokaal blijkbaar niet koosjer was is idd niet goed te noemen maar als dat nooit was uitgekomen (en niemand, ook WA niet, had geweten wat er mis was) dan had iedereen het zo mooi gevonden dat hij daar de lokale economie helpt met zijn bouwproject.

Andere antwoorden (8)

Veel meer, it is priceless...

Veel en veel meer...

Is Madoff zijn geld waard, waarom betalen WIJ allemaal die schulden dan? Nee hoor ons koninklijk huis is elke cent waard...

We zouden nu allemaal een andere taal, waarschijnlijk Spaans praten overigens, wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons koningshuis zorgt voor goede PR in de hele wereld.
Ze zijn elke cent waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tijden van welvaart, wanneer er voldoende geld is om de Nederlandse maatschappij te "runnen" zijn ze elke cent waard die ze kosten.
Wanneer de Nederlandse maatschappij in financiele moeilijkheden zit, doordat banken verkeerde investeringen hebben gedaan of doordat er andere financiele klappen zijn geweest moeten we ook kritisch durven kijken naar de uitgaven van ons staatshoofd.

Momenteel gebeurd dit ook en kan niet meer elk lid van het koningshuis gebruik maken van allemaal betaalde reisjes. Ook ons staatshoofd wil hier dus aan meewerken.

Het gekke is dat deze discussies altijd ontstaan wanneer we in de financiele problemen zitten, anders niet, want iedereen weet dat een monarchy niet duur is ten opzichte van een republiek (maar dat gaf je zelf ook al aan).

Onze Koninklijke familie is de grootste PR van ons land en zorgt er daardoor door dat er veel inkomsten naar dit landje gaan, niet alleen uitgaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pertinent niet! Behalve de koninklijke menagerie,hebben we ook nog een ministerpresident. En voor de PR zijn er genoeg andere figuren die lobbieën voor ons land!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+helemaal eens
Je gaat hier heel hard kort door de bocht.

Hoeveel ontvangen de leden van het koninklijk huis? Als eigen inkomen:

Beatrix: 792.000 euro per jaar. En zij heeft het meeste van allemaal.

Het gros (84 miljoen euro per jaar) gaat naar indirecte kosten: Onderhoudt van de paleizen (35M) & defensie taken 29M) ed..

Dus.. Het valt wel mee wat de familie kost. Het zijn de dingen er omheen die geld kosten.

De koninklijke familie ontvangt 6.1 Miljoen per jaar, waarvan 1,2 miljoen inkomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kosten voor een president zullen vergelijkbaar zijn hoor. Misschien (en ik zeg misschien, ik ben er zelf niet van overtuigd) zal zo'n president minder verdienen per jaar. Maar andere kosten blijven wel degelijk bestaan. Zeker de beveiligingskosten lopen heel snel op.
Dat is jammer genoeg hard nodig bij dergelijke posities. Je kan een staatshoofd niet met een gewone vlucht mee laten vliegen omdat dat echt een uitnodiging is voor terroristen en andere mafketels. En als die president zelf een buitenhuis koopt (maakt niet uit waar, en het is zijn goed recht dit van zijn eigen centen te doen) dan zal dat huis ook beveiligd moeten worden. En niet alleen ten tijden van regeren maar ook daarna. Ook een voormalig staatshoofd heeft namelijk beveiliging nodig. En zijn gezin, ouders, broers en zussen zijn ook doelwitten en dat geld ook voor kandidaten voor de positie en die huizen zullen ook bescherming nodig hebben. Dat is bij een positie als minister al heel wat minder.
Als een president een persoonlijk uitje wil maken zal deze nog steeds een regeringstoestel moeten nemen om veiligheidsredenen. En de zeilboot van de president zal ook beveiligd moeten worden. Of je het nu leuk vind of niet: een staatshoofd is een doelwit. Een voormalig staatshoofd is een doelwit. Een kandidaat staatshoofd is een doelwit.
Of dacht je soms dat de Amerikanen de Secret Service puur voor de lol hadden? Toegegeven, in Nederland loopt een bestuurder heel wat minder risico maar dat is geen reden om de beveiliging met de franse slag te regelen.
En denk je nu echt dat een president niet een heel leger aan adviseurs en ander personeel in dienst zal hebben?

Maar wat ik zorgelijker vind is dat het doorgaans meer kost aan campagne gelden om de positie te verkrijgen dan dat het aan salaris oplevert. Je dwingt daarmee zo'n president als het ware om zijn positie te kopen met voorkeursbehandelingen tenzij je stelt dat een kandidaat alleen maar een vast bedrag uit een staatspot mag gebruiken voor de campagne. Ik denk dat beide op de langere termijn dat veel duurder is dan een koningshuis.

Weet je zeker dat het Britse koningshuis minder kost dan het Nederlandse? Hier moeten die zaken verantwoord worden. Het Britse koningshuis heeft in die zin meer privacy. En weet je zeker dat de Britten dezelfde kosten tellen als Nederland? Hier maken we er al snel een sport van om zoveel mogelijk kosten te kunnen tellen.