Hadden mensen in de Middeleeuwen stromend water thuis?

Hoe hebben ze hun handen kunnen wassen? Wij hebben tegenwoordig kraan/gootsteen nodig voor bijna alles zo'n beetje - tandenpoetsen, handen schoonmaken na het eten, etc etc. Dus hoe deden zij dit?

Hadden ze waterleidingen? Hoe kan je leven zonder water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen hadden toen al stromend water,
langs de muur.............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er leven zoveel mensen op de wereld zonder stromend water.

Antwoorden (5)

In de middeleeuwen ongeveer achthonderd jaar geleden ontstonden er steden in ons land, en water werd dan vaak uit de rivier gehaald dat vaak via houten leidingen naar de stad werd geleid. Maar meestal was het gemakkelijker om waterputten te graven. Zo konden de mensen het water uit de put op het marktplein halen of uit hun eigen put. Toen de steden groter werden, werd het water in de rivieren en beken bij die steden steeds vuiler. Mensen gooiden hun uitwerpselen en afval in het water. Veel mensen die het vieze water dronken werden ziek en gingen dood aan de ziekte cholera. Het water uit de rivier werd te vuil om te drinken en de mensen dronken liever bier. Of het water werd gekocht bij een waterdrager die met een schip een eind de rivier op voer om daar water te halen omdat het schoner was. Rond 1850 werd de eerste drinkwaterleiding aangelegd. Eerst werd een kanaal in de duinen gegraven waardoor schoon duinwater in een grote plas kwam. Een stoommachine pompte het water door een 23 kilometer lang buizenstelsel naar Amsterdam. Dit gebeurt nog steeds. Bij Haarlem liggen deze waterleiding duinen. Na Amsterdam ging het snel met de aanleg van de drinkwaterleidingen in ons land.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.spreekbeurten.info/drinkwater.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De middeleeuwen waren van ± 500 tot ± 1500.
de echt goed werkende stoommachine is in 1777 uit gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt HappyBram, er staat dan ook dat in 1850 de eerste drinkwaterleiding werd aangelegd.
De gewone man moest in die tijd water halen uit putten of riviertjes/ kanalen. Daarom was de algemene hygiëne ook niet zo goed (under statement) de rijke hadden soms een waterpomp. Deze stond echter niet in huis. Maar op een veldje. Pas veel later werden ze ook in huizen geplaatst. De douche die we nu kennen is pas in de 18 de eeuw geïntroduceerd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, kijk eens naar de filmpjes van NOVIB en Unicef en andere filmpjes gemaakt in 3de wereldlanden. Net zoals zij ergens anders hun water moeten halen moesten onze voorouders dat ook. Hygiene was nog niet algemeen bekend
anneliez
12 jaar geleden
In heel veel landen leven mensen nog zonder stromend water. Vaak is er een waterput waar water uit wordt gehaald en verder wordt regenwater opgevangen. Voor tandenpoetsen wordt vaak een takje gebruikt en voor het afwassen wordt het water eerst gekookt. Water om te drinken is wel gezuiverd en wordt verkocht in zakjes of flessen.
Om op je vraag te antwoorden: nee, in de middeleeuwen hadden de mensen geen stromend water thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren mensen die stromend water in huis hadden. Dan praat je wel over een grote, grote uitzondering. Zij hadden dan een waterpomp in huis, waarbij ze het water putten vanuit het grondwater, recht onder het huis of van aanliggend open water

De meeste anderen waren aangewezen op het open water, uit kanalen, grachten en rivieren, of op een gemeenschappelijke put. Met het water dat je had ging je naar huis waar je het verder gebruikte vanuit emmers, kruiken en kannen.

Water vanuit open water (kanalen, grachten, rivieren) was niet al te smakelijk. Er werd ook de was in gedaan en ook leegde men de wc's in datzelfde water.

Jezelf wassen was niet gebruikelijk. Mensen dachten zelfs dat je er ziek van kon worden. Ook tandenpoetsen gebeurde niet. Water drinken was doorgaans onmogelijk, dus dronk men bier of wijn, ook kinderen. Dit water was door het brouwproces veilig om te drinken.

Men leefde dus niet zonder water, wel zonder waterleidingen. Je kunt makkelijk stellen dat mensen geen stromend water in huis hadden, maar wel water in emmers, kannen en kruiken.