Waar kan ik grafieken vinden waarin te zien is het aantal geweldplegingen tegen hulpverleners? De afgelopen jaren. Dus fysiek geweld en uitschelden.

Ik heb wel heel wat cijfers kunnen vinden, maar ik wil graag een grafiek en/of tabel waarin goed te zien is dat het probleem toeneemt/afneemt (hangt af welke cijfers zijn gebruikt). Graag met bron.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"Het percentage slachtoffer is gedaald ten opzichte van 2007 toen 66 procent slachtoffer werd. In 2009 werd 65 procent slachtoffer. De daling in 2011 is statistisch significant ten opzichte van de twee eerdere metingen.
Bij de politie, brandweer, gevangeniswezen, UWV en ziekenhuizen is echter tussen 2007 en 2011 geen statistisch significante verandering zichtbaar in het aantal slachtoffers."

Onderstaande link is een officieel rapport over "Agressie en geweld tegen werknemers met Publieke taak". Hulpverleners dus. Het onderzoek is uitgevoerd en gepubliceerd door DSP-groep, een onderzoeks-/adviesbureau.
De eerste bron is een samenvatting van de cijfers, dat lijkt me het meest relevant voor jou, de tweede is het complete rapport.